Public Higher Education in Portugal: financing, privatization and precariousness

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cabrito, Belmiro
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Cerdeira, Luísa, Mucharreira, Pedro Ribeiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/127480
Resumo: In this article, the authors reflect on the chronic underfunding of public higher education in Portugal and some of its effects on the privatization of this educational segment and on the growing precariousness of the teaching profession. In a context of significant advances in higher education in recent decades, whose numbers of enrollments confirm, there are some observable setbacks since the late 1980s, namely the re-implementation of a tuition fee policy (attendance rates) and the brutal decrease in funding of the State in public higher education alongside the growing precariousness and aging of the teaching function, setbacks that are based, to a large extent, on the new neoliberal management policies of the ‘public thing’.
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spelling Public Higher Education in Portugal: financing, privatization and precariousnessLa Enseñanza Superior Pública en Portugal: financiación, privatización y precariedadO Ensino Superior Público em Portugal: financiamento, privatização e precariedadeEnsino SuperiorFinanciamentoNova Governação PúblicaProfissão DocentePrecariedadeHigher EducationFinancingNew Public ManagementTeacher ProfessionPrecariousnessEnseñanza SuperiorFinanciaciónNueva Gobernanza PúblicaProfesión DocentePrecariedadIn this article, the authors reflect on the chronic underfunding of public higher education in Portugal and some of its effects on the privatization of this educational segment and on the growing precariousness of the teaching profession. In a context of significant advances in higher education in recent decades, whose numbers of enrollments confirm, there are some observable setbacks since the late 1980s, namely the re-implementation of a tuition fee policy (attendance rates) and the brutal decrease in funding of the State in public higher education alongside the growing precariousness and aging of the teaching function, setbacks that are based, to a large extent, on the new neoliberal management policies of the ‘public thing’.En este artículo los autores reflexionan sobre la falta de financiación crónica de la educación superior pública en Portugal y algunos de sus efectos sobre la privatización de este segmento y sobre la creciente precariedad de la profesión docente. En un contexto de avances significativos de la enseñanza superior en las últimas décadas, confirmados por las cifras de matriculación, se destacan algunos retrocesos observados desde finales de los años ochenta, a saber, la reimplantación de una política de sobornos (tasas de frecuencia) y la brutal disminución de la financiación estatal en la enseñanza superior pública, junto con la creciente precarización y envejecimiento de la profesión docente, retrocesos que se fundamentan en gran medida en las nuevas políticas neoliberales de gestión de los ‘asuntos públicos’.No presente artigo, os autores refletem sobre o subfinanciamento crónico do ensino superior público em Portugal e alguns dos seus efeitos na privatização deste segmento educativo e na crescente precarização da profissão docente. Num contexto de significativos avanços no ensino superior nas últimas décadas, cujos números de matriculados confirmam, destacam-se alguns recuos observáveis desde finais da década de 1980, nomeadamente a reimplementação de uma política de propinas (taxas de frequência) e a diminuição brutal do financiamento do Estado no ensino superior público a par da crescente precarização e envelhecimento da função docente, recuos que se assentam, em grande medida, nas novas políticas neoliberais de gestão da ‘coisa pública’.Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2023-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/12748010.22491/2236-5907127480FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 13 (2023)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/127480/88967Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCabrito, BelmiroCerdeira, LuísaMucharreira, Pedro Ribeiro2023-07-02T21:55:13Zoai:seer.ufrgs.br:article/127480Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2023-07-02T21:55:13FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
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