National Textbook Program and the private education systems: Somos Educação performance
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/67673 |
Resumo: | It aims to introduce large business groups’ performance into two Brazilian policies related to textbooks’ provision: the National Textbook Program and the Private Education Systems’ sales, in the period 2010-2015. In particular, it focuses on the Somos Educação case, the largest Brazilian group in K-12 education in the country. The information was gathered from sites of the National Fund of Education Development, Audit Office of São Paulo State, Somos Educação and national media. It is observed that this privatization trend expresses a global movement in which the social rights field, guaranteed by public policies – K-12 education in special –, has been transformed into a business field. |
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National Textbook Program and the private education systems: Somos Educação performancePrograma Nacional do Livro Didático e sistemas privados de ensino: a atuação da Somos EducaçãoSomos Educação. Livro Didático. PNLD. Sistema Privado de Ensino. Privatização.Somos Educação. Textbooks. National Textbook Program. Private education system. Privatization.It aims to introduce large business groups’ performance into two Brazilian policies related to textbooks’ provision: the National Textbook Program and the Private Education Systems’ sales, in the period 2010-2015. In particular, it focuses on the Somos Educação case, the largest Brazilian group in K-12 education in the country. The information was gathered from sites of the National Fund of Education Development, Audit Office of São Paulo State, Somos Educação and national media. It is observed that this privatization trend expresses a global movement in which the social rights field, guaranteed by public policies – K-12 education in special –, has been transformed into a business field.Objetiva-se apresentar a atuação de grandes grupos empresariais em duas políticas nacionais referentes ao fornecimento de material didático: Programa Nacional do Livro Didático e adoção de Sistemas Privados de Ensino, no período 2010-2015. Para tanto, apresentar-se-á o caso da Somos Educação, considerada a maior empresa brasileira atuante na educação básica do país. As informações foram coletadas nos sítios eletrônicos do Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação, do Tribunal de Contas do Estado de São Paulo, da Somos Educação e da mídia de abrangência nacional. Nota-se uma tendência de privatização que expressa movimento global pelo qual o campo dos direitos sociais, garantidos por meio de políticas públicas, e em especial a educação básica, tem se convertido em campo de negócios.Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2016-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/6767310.17648/fineduca-2236-5907-v6-67673FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 6 (2016)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 6 (2016)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 6 (2016)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/67673/39390Copyright (c) 2016 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGalzerano, Luciana Sardenha2017-12-08T23:09:11Zoai:seer.ufrgs.br:article/67673Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2017-12-08T23:09:11FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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