The New Fundeb and Early Childhood Education: from neoliberal consensus policy to emancipatory political praxis
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/119791 |
Resumo: | Based on the Marxist perspective and the dialectic as a method, this article analyzes the new Fund for Maintenance and Development of Basic Education and for the Valorization of Education Professionals (Fundeb) for Early Childhood Education. Public funding is necessary for the access and permanence of children from zero to six years of age in Early Childhood Education with social quality. Contradictorily, despite being a collective achievement in the face of the complex Brazilian sociopolitical and educational scenario, the new Fundeb maintains a neoliberal bias, in a public-private relationship, historical in the field of Brazilian education. The analyzes undertaken here, documental and theoretical-bibliographical, indicate that it is urgent to mobilize civil society in the effective exercise of an emancipatory political praxis and of social control for the construction of a public Early Childhood Education project aimed at the working class. |
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The New Fundeb and Early Childhood Education: from neoliberal consensus policy to emancipatory political praxisEl Nuevo Fundeb y la Educación Inicial: de la política de consenso neoliberal a la praxis política emancipadoraO Novo Fundeb e a Educação Infantil: da política de consenso neoliberal à práxis política emancipatóriaEducação InfantilNovo FundebNeoliberalismoPráxis Política Emancipatória.FINANCIAMENTO DA EDUCAÇÃO INFANTILEarly Childhood EducationNew FundebNeoliberalismEmancipatory Political PraxisEducación InicialNuevo Fundeb (Fondo Público)NeoliberalismoPraxis Política EmancipadoraBased on the Marxist perspective and the dialectic as a method, this article analyzes the new Fund for Maintenance and Development of Basic Education and for the Valorization of Education Professionals (Fundeb) for Early Childhood Education. Public funding is necessary for the access and permanence of children from zero to six years of age in Early Childhood Education with social quality. Contradictorily, despite being a collective achievement in the face of the complex Brazilian sociopolitical and educational scenario, the new Fundeb maintains a neoliberal bias, in a public-private relationship, historical in the field of Brazilian education. The analyzes undertaken here, documental and theoretical-bibliographical, indicate that it is urgent to mobilize civil society in the effective exercise of an emancipatory political praxis and of social control for the construction of a public Early Childhood Education project aimed at the working class.Basándose en la perspectiva marxista y en la dialéctica como método, este artículo analiza el nuevo Fondo para el Mantenimiento y Desarrollo de la Educación Primaria y la Valoración de los Profesionales de la Educación (Fundeb) para la Educación Inicial. La financiación pública es necesaria para el acceso y la permanencia de los niños de cero a seis años en la Educación Inicial con calidad social. Contradictoriamente, a pesar de ser una conquista colectiva frente al complejo escenario sociopolítico y educativo brasileño, la nueva Fundeb mantiene un sesgo neoliberal, en una relación público-privada, histórica en el ámbito de la educación brasileña. Los análisis realizados aquí, documentales y teórico-bibliográficos, indican que es urgente la movilización de la sociedad civil en el ejercicio efectivo de una praxis política emancipadora y de control social para la construcción de un proyecto de Educación Inicial pública dirigido a la clase trabajadora.Tendo por base a perspectiva marxista e a dialética como método, este artigo analisa o novo Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação (Fundeb) para a Educação Infantil. O financiamento público é necessário para o acesso e a permanência das crianças de zero até seis anos de idade na Educação Infantil com qualidade social. Contraditoriamente, apesar de ser uma conquista coletiva frente ao complexo cenário sociopolítico e educacional brasileiro, o novo Fundeb mantém um viés neoliberal, em uma relação público-privada, histórica no campo da educação brasileira. As análises aqui empreendidas, documental e teórico-bibliográfica, indicam que é urgente a mobilização da sociedade civil no efetivo exercício de uma práxis política emancipatória e de controle social para a construção de um projeto de Educação Infantil pública voltado à classe trabalhadora.Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2022-05-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/11979110.22491/2236-5907119791FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 12 (2022)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/119791/84885Copyright (c) 2022 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Ivone GarciaSilveira, Telma Aparecida Teles MartinsSoares, Marcos Antônio2022-05-18T02:47:33Zoai:seer.ufrgs.br:article/119791Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2022-05-18T02:47:33FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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