Public-private partnership in early childhood education in São Paulo: the real reasons of this political choice

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Ana Paula Santiago do
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Silva, Cleber Nelson de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/67575
Resumo: This article discusses the public-private partnership as a policy for supplying the need for childcare in São Paulo city. According to the Municipal Department of Education and Educational Census data, among the 281.798 children between 0 and 3 years old enrolled in early childhood education institutions in 2014 163.777 of them attended to a public-private institution. Through the analysis of documents that firms these public-private partnerships, municipal government gazette publications and teachers’ payment was possible to identify the cost difference between public and public-private early childhood education. In doing so it was possible to conclude that this policy of partnership between public and private sectors is the first option for babies and young children care and the cost is one of the main reasons for that.
id UFRGS-27_5d652509407b9c337a364620426db3fa
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/67575
network_acronym_str UFRGS-27
network_name_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository_id_str
spelling Public-private partnership in early childhood education in São Paulo: the real reasons of this political choiceAs creches conveniadas em São Paulo: quais os reais motivos dessa opção políticaEducação Infantil. Creches Conveniadas. Políticas Públicas.Financiamento da Educação InfantilEarly Childhood Education. Public-Private Partnership. Policies.This article discusses the public-private partnership as a policy for supplying the need for childcare in São Paulo city. According to the Municipal Department of Education and Educational Census data, among the 281.798 children between 0 and 3 years old enrolled in early childhood education institutions in 2014 163.777 of them attended to a public-private institution. Through the analysis of documents that firms these public-private partnerships, municipal government gazette publications and teachers’ payment was possible to identify the cost difference between public and public-private early childhood education. In doing so it was possible to conclude that this policy of partnership between public and private sectors is the first option for babies and young children care and the cost is one of the main reasons for that.O presente artigo trata da política de convênios para o atendimento da demanda da educação infantil no município de São Paulo. Segundo dados da própria Secretaria de Educação, de acordo com o Censo Escolar de 2014, a cidade possuía 281.798 crianças matriculadas em creches, sendo 163.777 em instituições privadas conveniadas com a prefeitura para esse fim. Através de análise de documentos da prefeitura para a celebração de convênios, publicações no Diário Oficial sobre o assunto e coleta de dados das remunerações dos docentes (obtida através da folha de pagamento dos servidores) é possível perceber a diferença de custo para a administração pública do atendimento direto e do indireto. Pode-se concluir que essa política de conveniamento vem sendo utilizada como a primeira opção para atendimento, sendo o custo deste um dos principais motivos dessa escolha.Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2015-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/6757510.17648/fineduca-2236-5907-v5-67575FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 5 (2015)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 5 (2015)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 5 (2015)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/67575/38749Copyright (c) 2016 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Ana Paula Santiago doSilva, Cleber Nelson de Oliveira2017-12-08T22:58:06Zoai:seer.ufrgs.br:article/67575Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2017-12-08T22:58:06FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Public-private partnership in early childhood education in São Paulo: the real reasons of this political choice
As creches conveniadas em São Paulo: quais os reais motivos dessa opção política
title Public-private partnership in early childhood education in São Paulo: the real reasons of this political choice
spellingShingle Public-private partnership in early childhood education in São Paulo: the real reasons of this political choice
Nascimento, Ana Paula Santiago do
Educação Infantil. Creches Conveniadas. Políticas Públicas.
Financiamento da Educação Infantil
Early Childhood Education. Public-Private Partnership. Policies.
title_short Public-private partnership in early childhood education in São Paulo: the real reasons of this political choice
title_full Public-private partnership in early childhood education in São Paulo: the real reasons of this political choice
title_fullStr Public-private partnership in early childhood education in São Paulo: the real reasons of this political choice
title_full_unstemmed Public-private partnership in early childhood education in São Paulo: the real reasons of this political choice
title_sort Public-private partnership in early childhood education in São Paulo: the real reasons of this political choice
author Nascimento, Ana Paula Santiago do
author_facet Nascimento, Ana Paula Santiago do
Silva, Cleber Nelson de Oliveira
author_role author
author2 Silva, Cleber Nelson de Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Ana Paula Santiago do
Silva, Cleber Nelson de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Infantil. Creches Conveniadas. Políticas Públicas.
Financiamento da Educação Infantil
Early Childhood Education. Public-Private Partnership. Policies.
topic Educação Infantil. Creches Conveniadas. Políticas Públicas.
Financiamento da Educação Infantil
Early Childhood Education. Public-Private Partnership. Policies.
description This article discusses the public-private partnership as a policy for supplying the need for childcare in São Paulo city. According to the Municipal Department of Education and Educational Census data, among the 281.798 children between 0 and 3 years old enrolled in early childhood education institutions in 2014 163.777 of them attended to a public-private institution. Through the analysis of documents that firms these public-private partnerships, municipal government gazette publications and teachers’ payment was possible to identify the cost difference between public and public-private early childhood education. In doing so it was possible to conclude that this policy of partnership between public and private sectors is the first option for babies and young children care and the cost is one of the main reasons for that.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/67575
10.17648/fineduca-2236-5907-v5-67575
url https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/67575
identifier_str_mv 10.17648/fineduca-2236-5907-v5-67575
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/67575/38749
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
dc.source.none.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 5 (2015)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 5 (2015)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 5 (2015)
2236-5907
reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
collection FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository.name.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv revista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com
_version_ 1797050274723921920