Pandemic: window of opportunity for privatization in basic education in the state of São Paulo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/114069 |
Resumo: | This paper intends to analyze how the model of remote education, implemented due to the pandemic period, increased the privatization process process of the São Paulo State Education Network (REE-SP). To analyze how remote learning accentuated and gave new contours to this phenomenon, data from contracts and terms of cooperation signed by the Department of Education (SEDUC) were used in the midst of the pandemic and accessed via the Consumer Information Service (SIC) or made available on official state government vehicles. It appears that the moment has consolidated itself as a “window of opportunity” for foundations, companies, and private institutes to disseminate their services and products within the public school. |
id |
UFRGS-27_98de045311172e6d51ec8a4ad2e7443b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/114069 |
network_acronym_str |
UFRGS-27 |
network_name_str |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Pandemic: window of opportunity for privatization in basic education in the state of São PauloPandemia: janela de oportunidade para a privatização na educação básica do estado de São PauloBasic Education. Privatization. Remote Teaching.Educação Básica. Privatização. Ensino Remoto.PrivatizaçãoParcerias público privadasEnsino remotoThis paper intends to analyze how the model of remote education, implemented due to the pandemic period, increased the privatization process process of the São Paulo State Education Network (REE-SP). To analyze how remote learning accentuated and gave new contours to this phenomenon, data from contracts and terms of cooperation signed by the Department of Education (SEDUC) were used in the midst of the pandemic and accessed via the Consumer Information Service (SIC) or made available on official state government vehicles. It appears that the moment has consolidated itself as a “window of opportunity” for foundations, companies, and private institutes to disseminate their services and products within the public school.Este trabalho analisa como o modelo de ensino remoto, implementado em virtude da pandemia, agravou o processo de privatização da Rede Estadual de Ensino do Estado de São Paulo (REE-SP). Para analisar como o ensino remoto acentuou e conferiu novos contornos a esse fenômeno, utilizaram-se dados de contratos e termos de cooperação firmados pela Secretaria de Educação (SEDUC) em meio à pandemia e acessados via Serviço de Informação ao Consumidor (SIC) ou disponibilizados nos veículos oficiais do governo estadual. Verifica-se que o momento se consolidou como uma “janela de oportunidades” para fundações, empresas e institutos privados difundirem seus serviços e produtos por dentro da escola pública.Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2021-10-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/114069FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 11 (2021)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 11 (2021)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 11 (2021)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/114069/64905Copyright (c) 2021 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFigueiredo Filho, Carolina Barbosa GomesSantos, João Batista Silva dos2021-10-14T21:19:10Zoai:seer.ufrgs.br:article/114069Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2021-10-14T21:19:10FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pandemic: window of opportunity for privatization in basic education in the state of São Paulo Pandemia: janela de oportunidade para a privatização na educação básica do estado de São Paulo |
title |
Pandemic: window of opportunity for privatization in basic education in the state of São Paulo |
spellingShingle |
Pandemic: window of opportunity for privatization in basic education in the state of São Paulo Figueiredo Filho, Carolina Barbosa Gomes Basic Education. Privatization. Remote Teaching. Educação Básica. Privatização. Ensino Remoto. Privatização Parcerias público privadas Ensino remoto |
title_short |
Pandemic: window of opportunity for privatization in basic education in the state of São Paulo |
title_full |
Pandemic: window of opportunity for privatization in basic education in the state of São Paulo |
title_fullStr |
Pandemic: window of opportunity for privatization in basic education in the state of São Paulo |
title_full_unstemmed |
Pandemic: window of opportunity for privatization in basic education in the state of São Paulo |
title_sort |
Pandemic: window of opportunity for privatization in basic education in the state of São Paulo |
author |
Figueiredo Filho, Carolina Barbosa Gomes |
author_facet |
Figueiredo Filho, Carolina Barbosa Gomes Santos, João Batista Silva dos |
author_role |
author |
author2 |
Santos, João Batista Silva dos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Figueiredo Filho, Carolina Barbosa Gomes Santos, João Batista Silva dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Basic Education. Privatization. Remote Teaching. Educação Básica. Privatização. Ensino Remoto. Privatização Parcerias público privadas Ensino remoto |
topic |
Basic Education. Privatization. Remote Teaching. Educação Básica. Privatização. Ensino Remoto. Privatização Parcerias público privadas Ensino remoto |
description |
This paper intends to analyze how the model of remote education, implemented due to the pandemic period, increased the privatization process process of the São Paulo State Education Network (REE-SP). To analyze how remote learning accentuated and gave new contours to this phenomenon, data from contracts and terms of cooperation signed by the Department of Education (SEDUC) were used in the midst of the pandemic and accessed via the Consumer Information Service (SIC) or made available on official state government vehicles. It appears that the moment has consolidated itself as a “window of opportunity” for foundations, companies, and private institutes to disseminate their services and products within the public school. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/114069 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/114069 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/114069/64905 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 11 (2021) FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 11 (2021) FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 11 (2021) 2236-5907 reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
collection |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
repository.name.fl_str_mv |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com |
_version_ |
1797050275709583360 |