Teaching Level, Time-Activity and Fiscal Responsibility: an analysis of contradictions and possibilities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sanches, Carlos Eduardo
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/122116
Resumo: Federal Law no. 11.738/2008 materialized the guarantee of a minimum level for the remuneration of public basic education teachers and the understanding that teaching work is not limited to time in the classroom. Despite the period since its validity and the successive decisions of the Federal Supreme Court (STF) on its constitutionality, the law is still not complied with in all public education systems. Governors and mayors complain that the floor and one-third of activity-hours increase the expenditure on Executive Branch personnel and are incompatible with the rules established by the Fiscal Responsibility Law (LRF). This article analyzes the context of valuing teaching as an educational policy and proposes the use of a methodology to investigate to what extent the predictions of the floor law unbalance personnel expenses in Curitiba, Florianópolis and Porto Alegre.
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spelling Teaching Level, Time-Activity and Fiscal Responsibility: an analysis of contradictions and possibilities Piso del Magisterio, Hora-Actividad y Responsabilidad Fiscal: un análisis de contradicciones y posibilidadesPiso do Magistério, Hora-Atividade e Responsabilidade Fiscal: uma análise sobre contradições e possibilidadesMagisterium FloorAppreciation of the MagisteriumRemuneration of the MagisteriumFiscal ResponsibilityEducational PoliciesSuelo del MagisterioValoración del MagisterioRemuneración del MagisterioResponsabilidad FiscalPolíticas EducativasPiso do MagistérioValorização do MagistérioRemuneração do MagistérioResponsabilidade FiscalPolíticas EducacionaisFederal Law no. 11.738/2008 materialized the guarantee of a minimum level for the remuneration of public basic education teachers and the understanding that teaching work is not limited to time in the classroom. Despite the period since its validity and the successive decisions of the Federal Supreme Court (STF) on its constitutionality, the law is still not complied with in all public education systems. Governors and mayors complain that the floor and one-third of activity-hours increase the expenditure on Executive Branch personnel and are incompatible with the rules established by the Fiscal Responsibility Law (LRF). This article analyzes the context of valuing teaching as an educational policy and proposes the use of a methodology to investigate to what extent the predictions of the floor law unbalance personnel expenses in Curitiba, Florianópolis and Porto Alegre.La Ley Federal n° 11.738/2008 materializó la garantía de un nivel mínimo para la remuneración de los docentes de la educación básica pública y el entendimiento de que la labor docente no se limita al tiempo en el aula. A pesar del período transcurrido desde su vigencia y las sucesivas decisiones del Tribunal Supremo Federal (STF) sobre su constitucionalidad, la ley aún no se cumple en todos los sistemas educativos públicos. Gobernadores y alcaldes se quejan de que un piso y un tercio de hora de actividad aumentan el gasto con el personal del Poder Ejecutivo y son incompatibles con las reglas establecidas por la Ley de Responsabilidad Fiscal (LRF). Este artículo analiza el contexto de la valoración de la docencia como política educativa y propone el uso de una metodología para investigar en qué medida las disposiciones de la ley de piso desequilibran los gastos con el personal en Curitiba, Florianópolis y Porto Alegre.A Lei Federal nº 11.738/2008 materializou a garantia de um patamar mínimo para a remuneração dos professores da educação básica pública e o entendimento de que o trabalho docente não se resume apenas ao tempo dentro da sala. Apesar do período decorrido desde a sua vigência e das sucessivas decisões do Supremo Tribunal Federal (STF) sobre a sua constitucionalidade, a lei ainda não é cumprida em todas as redes públicas de ensino. Governadores e prefeitos reclamam que o piso e um terço de hora-atividade elevam a despesa com pessoal do Poder Executivo e são incompatíveis com as regras estabelecidas pela Lei de Responsabilidade Fiscal (LRF). Este artigo analisa o contexto da valorização do magistério enquanto política educacional e propõe o uso de uma metodologia para investigar em que medida as previsões da lei do piso desequilibram a despesa com pessoal em Curitiba, Florianópolis e Porto Alegre. Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/12211610.22491/2236-5907122116FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 13 (2023)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/122116/88959Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSanches, Carlos Eduardo2023-12-01T20:42:37Zoai:seer.ufrgs.br:article/122116Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2023-12-01T20:42:37FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
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