Inequalities in the financing of school education in Minas Gerais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Débora Cristina Alves da
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Duarte, Marisa Ribeiro Teixeira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/89456
Resumo: The research deals with the triennial (2000; 2003; 2006; 2009; 2012; 2015) behavior of the municipalities' own taxes and constitutional transfers, linked to the Maintenance and Development of Education, but not linked to the K-12 education Development Fund. It investigates inequalities in the federation regarding more equitable public investments in maintenance and development of education. The sources of research were databases of revenue from taxes and transfers made available by the Court of Accounts of the state of Minas Gerais. The objective of the study was to measure and compare the institutional capacity of the municipalities of Minas Gerais, in addition to the resources linked to FUNDEB. The main findings point to the growth of inequalities in the financing of K-12 education, despite FUNDEB and the existence of municipalities that have demonstrated a high capacity for investment in education.
id UFRGS-27_b3e989843c00d2d71e511bc6f766a81f
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/89456
network_acronym_str UFRGS-27
network_name_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository_id_str
spelling Inequalities in the financing of school education in Minas GeraisDesigualdades no Financiamento da Educação Escolar em Minas GeraisDesigualdade Territorial. Educação Básica. Transferências Constitucionais Obrigatórias.Financiamento da EducaçãoTerritorial Inequality. K-12 Education. Compulsory Constitutional Transfers.The research deals with the triennial (2000; 2003; 2006; 2009; 2012; 2015) behavior of the municipalities' own taxes and constitutional transfers, linked to the Maintenance and Development of Education, but not linked to the K-12 education Development Fund. It investigates inequalities in the federation regarding more equitable public investments in maintenance and development of education. The sources of research were databases of revenue from taxes and transfers made available by the Court of Accounts of the state of Minas Gerais. The objective of the study was to measure and compare the institutional capacity of the municipalities of Minas Gerais, in addition to the resources linked to FUNDEB. The main findings point to the growth of inequalities in the financing of K-12 education, despite FUNDEB and the existence of municipalities that have demonstrated a high capacity for investment in education.A pesquisa aborda o comportamento trienal (2000; 2003; 2006; 2009; 2012; 2015) dos impostos próprios e transferências constitucionais obrigatórias dos municípios, vinculados à Manutenção e Desenvolvimento do Ensino, porém não subvinculados ao Fundo de Desenvolvimento da Educação Básica. Investiga desigualdades na federação quanto a investimentos públicos mais equitativos em manutenção e desenvolvimento do ensino. As fontes de pesquisa foram bases de dados da receita de impostos e transferências disponibilizadas pelo Tribunal de Contas do estado de Minas Gerais. O objetivo do estudo foi mensurar e comparar a capacidade institucional de atendimento dos municípios mineiros, para além dos recursos subvinculados ao FUNDEB. Os principais achados apontam o crescimento de desigualdades no financiamento da educação básica, apesar do FUNDEB, e a existência de municípios que demonstraram alta capacidade de investimento em educação.Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2019-08-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/89456FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 9 (2019)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 9 (2019)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 9 (2019)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/89456/53961Copyright (c) 2019 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Débora Cristina Alves daDuarte, Marisa Ribeiro Teixeira2020-02-03T14:56:56Zoai:seer.ufrgs.br:article/89456Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2020-02-03T14:56:56FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Inequalities in the financing of school education in Minas Gerais
Desigualdades no Financiamento da Educação Escolar em Minas Gerais
title Inequalities in the financing of school education in Minas Gerais
spellingShingle Inequalities in the financing of school education in Minas Gerais
Silva, Débora Cristina Alves da
Desigualdade Territorial. Educação Básica. Transferências Constitucionais Obrigatórias.
Financiamento da Educação
Territorial Inequality. K-12 Education. Compulsory Constitutional Transfers.
title_short Inequalities in the financing of school education in Minas Gerais
title_full Inequalities in the financing of school education in Minas Gerais
title_fullStr Inequalities in the financing of school education in Minas Gerais
title_full_unstemmed Inequalities in the financing of school education in Minas Gerais
title_sort Inequalities in the financing of school education in Minas Gerais
author Silva, Débora Cristina Alves da
author_facet Silva, Débora Cristina Alves da
Duarte, Marisa Ribeiro Teixeira
author_role author
author2 Duarte, Marisa Ribeiro Teixeira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Débora Cristina Alves da
Duarte, Marisa Ribeiro Teixeira
dc.subject.por.fl_str_mv Desigualdade Territorial. Educação Básica. Transferências Constitucionais Obrigatórias.
Financiamento da Educação
Territorial Inequality. K-12 Education. Compulsory Constitutional Transfers.
topic Desigualdade Territorial. Educação Básica. Transferências Constitucionais Obrigatórias.
Financiamento da Educação
Territorial Inequality. K-12 Education. Compulsory Constitutional Transfers.
description The research deals with the triennial (2000; 2003; 2006; 2009; 2012; 2015) behavior of the municipalities' own taxes and constitutional transfers, linked to the Maintenance and Development of Education, but not linked to the K-12 education Development Fund. It investigates inequalities in the federation regarding more equitable public investments in maintenance and development of education. The sources of research were databases of revenue from taxes and transfers made available by the Court of Accounts of the state of Minas Gerais. The objective of the study was to measure and compare the institutional capacity of the municipalities of Minas Gerais, in addition to the resources linked to FUNDEB. The main findings point to the growth of inequalities in the financing of K-12 education, despite FUNDEB and the existence of municipalities that have demonstrated a high capacity for investment in education.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/89456
url https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/89456
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/89456/53961
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
dc.source.none.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 9 (2019)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 9 (2019)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 9 (2019)
2236-5907
reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
collection FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository.name.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv revista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com
_version_ 1797050275227238400