Constitutional Amendment No. 95/2016 and the Implications for IFRN Student Assistance Resources
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/109019 |
Resumo: | This research aims to analyze the impacts of the enactment of Constitutional Amendment n° 95/2016 for the resources destined to the financing of Student Assistance, in the IFRN. To this end, bibliographic and documentary research was carried out, in addition to an exploratory research, analyzing the institution's Management Reports for the period from 2016 to 2019, therefore comprising years before and after the approval of the Amendment. Decreases in the volume of resources invested in Student Assistance, at IFRN, were noticeable only in 2019, an exercise that took place after the entry into force of Constitutional Amendment No. 95/2016. Although it represents a serious threat to the financing of education, no relationship was found between this decrease and the Amendment, since the contingency of resources suffered by higher education institutions, which occurred that year, was appointed as responsible. |
id |
UFRGS-27_c0fcad0e0f23e409452020cb11e0ea37 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/109019 |
network_acronym_str |
UFRGS-27 |
network_name_str |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Constitutional Amendment No. 95/2016 and the Implications for IFRN Student Assistance ResourcesLa Enmienda Constitucional nº 95/2016 y las Implicaciones para los Recursos de la Asistencia Estudiantil del IFRNA Emenda Constitucional n° 95/2016 e as Implicações para os Recursos da Assistência Estudantil do IFRNAssistência estudantilEmenda constitucional n° 95/2016Financiamento da educaçãoEducação profissionalIFRN.Emenda Constitucional n° 95/2016Financiamento da Assistência EstudantilEducação Profissional.Student AssistanceConstitutional Amendment no. 95/2016Education FinancingProfessional EducationIFRNAtención al EstudianteEnmienda Constitucional n° 95/2016Institucionalidad y Financiamiento de la EducaciónEducación profesionalIFRNThis research aims to analyze the impacts of the enactment of Constitutional Amendment n° 95/2016 for the resources destined to the financing of Student Assistance, in the IFRN. To this end, bibliographic and documentary research was carried out, in addition to an exploratory research, analyzing the institution's Management Reports for the period from 2016 to 2019, therefore comprising years before and after the approval of the Amendment. Decreases in the volume of resources invested in Student Assistance, at IFRN, were noticeable only in 2019, an exercise that took place after the entry into force of Constitutional Amendment No. 95/2016. Although it represents a serious threat to the financing of education, no relationship was found between this decrease and the Amendment, since the contingency of resources suffered by higher education institutions, which occurred that year, was appointed as responsible.El objetivo de esta investigación es analizar los impactos de la promulgación de la Enmienda Constitucional nº 95/2016 en los recursos destinados a la financiación de la Asistencia Estudiantil en el IFRN. Para ello, se realizó una investigación bibliográfica y documental, además de una investigación exploratoria, con el análisis de los Informes de Gestión de la institución para el período de 2016 a 2019, comprendiendo así los años anteriores y posteriores a la promulgación de la Enmienda. Las disminuciones, en el volumen de los recursos aplicados en la Asistencia al Estudiante, en el IFRN, fueron notables sólo en el año 2019, ejercicio que tuvo lugar después del inicio de la vigencia de la Enmienda Constitucional nº 95/2016. Aunque representa una grave amenaza para el financiamiento de la educación, no se encontró relación entre esta disminución y la Enmienda, ya que se señaló como responsable la contingencia de recursos que sufrieron las instituciones de educación superior, ocurrida ese año.Esta pesquisa tem como objetivo analisar os impactos da promulgação da Emenda Constitucional n° 95/2016 para os recursos destinados ao financiamento da Assistência Estudantil, no IFRN. Para esse fim, realizaram-se pesquisas bibliográfica e documental, além de uma pesquisa de cunho exploratório, sendo analisados os Relatórios de Gestão da instituição do período de 2016 a 2019, compreendendo, portanto, exercícios anteriores e posteriores à aprovação da Emenda. Diminuições, no volume de recursos aplicados em Assistência Estudantil, no IFRN, foram perceptíveis somente no ano de 2019, exercício que se deu após o início da vigência da Emenda Constitucional n° 95/2016. Ainda que represente uma grave ameaça ao financiamento da educação, não foram constatadas relações entre essa diminuição e a Emenda, uma vez que foi apontado, como responsável, o contingenciamento de recursos sofrido pelas instituições de ensino superior, ocorrido naquele ano.Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2022-03-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/10901910.22491/2236-5907109019FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 12 (2022)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/109019/84383Copyright (c) 2022 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Ramon Igor da SilveiraFerreira, Maria Aparecida dos Santos2022-06-02T14:19:13Zoai:seer.ufrgs.br:article/109019Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2022-06-02T14:19:13FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Constitutional Amendment No. 95/2016 and the Implications for IFRN Student Assistance Resources La Enmienda Constitucional nº 95/2016 y las Implicaciones para los Recursos de la Asistencia Estudiantil del IFRN A Emenda Constitucional n° 95/2016 e as Implicações para os Recursos da Assistência Estudantil do IFRN |
title |
Constitutional Amendment No. 95/2016 and the Implications for IFRN Student Assistance Resources |
spellingShingle |
Constitutional Amendment No. 95/2016 and the Implications for IFRN Student Assistance Resources Oliveira, Ramon Igor da Silveira Assistência estudantil Emenda constitucional n° 95/2016 Financiamento da educação Educação profissional IFRN. Emenda Constitucional n° 95/2016 Financiamento da Assistência Estudantil Educação Profissional. Student Assistance Constitutional Amendment no. 95/2016 Education Financing Professional Education IFRN Atención al Estudiante Enmienda Constitucional n° 95/2016 Institucionalidad y Financiamiento de la Educación Educación profesional IFRN |
title_short |
Constitutional Amendment No. 95/2016 and the Implications for IFRN Student Assistance Resources |
title_full |
Constitutional Amendment No. 95/2016 and the Implications for IFRN Student Assistance Resources |
title_fullStr |
Constitutional Amendment No. 95/2016 and the Implications for IFRN Student Assistance Resources |
title_full_unstemmed |
Constitutional Amendment No. 95/2016 and the Implications for IFRN Student Assistance Resources |
title_sort |
Constitutional Amendment No. 95/2016 and the Implications for IFRN Student Assistance Resources |
author |
Oliveira, Ramon Igor da Silveira |
author_facet |
Oliveira, Ramon Igor da Silveira Ferreira, Maria Aparecida dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Maria Aparecida dos Santos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Ramon Igor da Silveira Ferreira, Maria Aparecida dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Assistência estudantil Emenda constitucional n° 95/2016 Financiamento da educação Educação profissional IFRN. Emenda Constitucional n° 95/2016 Financiamento da Assistência Estudantil Educação Profissional. Student Assistance Constitutional Amendment no. 95/2016 Education Financing Professional Education IFRN Atención al Estudiante Enmienda Constitucional n° 95/2016 Institucionalidad y Financiamiento de la Educación Educación profesional IFRN |
topic |
Assistência estudantil Emenda constitucional n° 95/2016 Financiamento da educação Educação profissional IFRN. Emenda Constitucional n° 95/2016 Financiamento da Assistência Estudantil Educação Profissional. Student Assistance Constitutional Amendment no. 95/2016 Education Financing Professional Education IFRN Atención al Estudiante Enmienda Constitucional n° 95/2016 Institucionalidad y Financiamiento de la Educación Educación profesional IFRN |
description |
This research aims to analyze the impacts of the enactment of Constitutional Amendment n° 95/2016 for the resources destined to the financing of Student Assistance, in the IFRN. To this end, bibliographic and documentary research was carried out, in addition to an exploratory research, analyzing the institution's Management Reports for the period from 2016 to 2019, therefore comprising years before and after the approval of the Amendment. Decreases in the volume of resources invested in Student Assistance, at IFRN, were noticeable only in 2019, an exercise that took place after the entry into force of Constitutional Amendment No. 95/2016. Although it represents a serious threat to the financing of education, no relationship was found between this decrease and the Amendment, since the contingency of resources suffered by higher education institutions, which occurred that year, was appointed as responsible. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/109019 10.22491/2236-5907109019 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/109019 |
identifier_str_mv |
10.22491/2236-5907109019 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/109019/84383 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022) FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022) FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 12 (2022) 2236-5907 reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
collection |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
repository.name.fl_str_mv |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com |
_version_ |
1797050275395010560 |