Intervenção em princípios de contagem : desenvolvimento do programa e aplicação inicial
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRGS |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10183/205337 |
Resumo: | This article discusses the construction of an intervention program on counting principles for first grade children, as well as the pilot study that put it into practice to evaluate its applicability (quality of proposals, duration and children engagement) and dynamics (contextualization, previous motivation, activity and systematization). Initial application was performed with ten children from a state school located in Porto Alegre (RS). A field diary was the instrument used for recording the sessions progress. The results showed a clear need for adjustments in the intervention (dynamics reorganization and selection of tasks), which were then made aimed at improving the program, enabling its future application in an experimental study. |
id |
UFRGS-2_ce23bb4aee1e6710fa190961c1e21900 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.lume.ufrgs.br:10183/205337 |
network_acronym_str |
UFRGS-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRGS |
repository_id_str |
|
spelling |
Assis, Évelin Fulginiti deCorso, Luciana Vellinho2020-02-01T04:15:03Z20190100-1574http://hdl.handle.net/10183/205337001108406This article discusses the construction of an intervention program on counting principles for first grade children, as well as the pilot study that put it into practice to evaluate its applicability (quality of proposals, duration and children engagement) and dynamics (contextualization, previous motivation, activity and systematization). Initial application was performed with ten children from a state school located in Porto Alegre (RS). A field diary was the instrument used for recording the sessions progress. The results showed a clear need for adjustments in the intervention (dynamics reorganization and selection of tasks), which were then made aimed at improving the program, enabling its future application in an experimental study.Este artigo apresenta a construção de um programa de intervenção em princípios de contagem para crianças de 1º ano do ensino fundamental, bem como o estudo-piloto que o colocou em prática para avaliar sua aplicabilidade (adequação das propostas, tempo de duração das mesmas e engajamento das crianças) e dinâmica (contextualização, motivação prévia, atividade e sistematização). A aplicação inicial foi realizada com dez crianças de uma escola estadual localizada em Porto Alegre-RS. O diário de campo foi o instrumento para registro do andamento das sessões. Como resultado, evidenciou-se a necessidade de ajustes na intervenção (reorganização da dinâmica e seleção de tarefas), os quais foram feitos de modo a promover a melhoria do programa, possibilitando sua futura aplicação em formato de estudo experimentalThis article discusses the construction of an intervention program on counting principles for first grade children, as well as the pilot study that put it into practice to evaluate its applicability (quality of proposals, duration and children engagement) and dynamics (contextualization, previous motivation, activity and systematization). Initial application was performed with ten children from a state school located in Porto Alegre (RS). A field diary was the instrument used for recording the sessions progress. The results showed a clear need for adjustments in the intervention (dynamics reorganization and selection of tasks), which were then made aimed at improving the program, enabling its future application in an experimental study.Este documento presenta la construcción de un programa de intervención sobre principios de conteo para niños de primer grado de enseñanza fundamental, así como el estudio piloto que lo puso en práctica para evaluar su aplicabilidad (adecuación de las propuestas, tiempo de duración de éstas e implicación de los niños) y dinámica (contextualización, motivación previa, actividad y sistematización). La aplicación inicial se realizó con diez niños de una escuela estatal ubicada en Porto Alegre-RS. El diario de campo fue el instrumento para registrar el progreso de las sesiones. Como resultado, se evidenció la necesidad de ajustes en la intervención (reorganización de la dinámica y selección de tareas), que se realizaron para promover la mejora del programa, permitiendo su aplicación futura en formato de estudio experimentalapplication/pdfporCadernos de pesquisa. São Paulo, SP. Vol. 49, n. 174 (out./dez. 2019), p. 246-269Concept numériqueL’apprentissageEnseignement des mathématiquesMatemáticaNumerical conceptLearningMathematics teachingConcepto numéricoAprendizajeEnseñanza de matemáticaIntervenção em princípios de contagem : desenvolvimento do programa e aplicação inicialIntervention on counting principles : program development and initial applicationIntervention sur les principes de comptage : développement de programme et application initialeIntervención sobre principios de conteo : desarrollo del programa y aplicación inicialinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/otherinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRGSinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSTEXT001108406.pdf.txt001108406.pdf.txtExtracted Texttext/plain71562http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/10183/205337/2/001108406.pdf.txtdb4ea01ec5f4d3a78e80af28eac081ebMD52ORIGINAL001108406.pdfTexto completoapplication/pdf306486http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/10183/205337/1/001108406.pdf488b7b1e5cdbd12b2ea7bfa68640dc42MD5110183/2053372020-02-02 05:15:18.253936oai:www.lume.ufrgs.br:10183/205337Repositório de PublicaçõesPUBhttps://lume.ufrgs.br/oai/requestopendoar:2020-02-02T07:15:18Repositório Institucional da UFRGS - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Intervenção em princípios de contagem : desenvolvimento do programa e aplicação inicial |
dc.title.alternative.en.fl_str_mv |
Intervention on counting principles : program development and initial application |
dc.title.alternative.fr.fl_str_mv |
Intervention sur les principes de comptage : développement de programme et application initiale |
dc.title.alternative.es.fl_str_mv |
Intervención sobre principios de conteo : desarrollo del programa y aplicación inicial |
title |
Intervenção em princípios de contagem : desenvolvimento do programa e aplicação inicial |
spellingShingle |
Intervenção em princípios de contagem : desenvolvimento do programa e aplicação inicial Assis, Évelin Fulginiti de Concept numérique L’apprentissage Enseignement des mathématiques Matemática Numerical concept Learning Mathematics teaching Concepto numérico Aprendizaje Enseñanza de matemática |
title_short |
Intervenção em princípios de contagem : desenvolvimento do programa e aplicação inicial |
title_full |
Intervenção em princípios de contagem : desenvolvimento do programa e aplicação inicial |
title_fullStr |
Intervenção em princípios de contagem : desenvolvimento do programa e aplicação inicial |
title_full_unstemmed |
Intervenção em princípios de contagem : desenvolvimento do programa e aplicação inicial |
title_sort |
Intervenção em princípios de contagem : desenvolvimento do programa e aplicação inicial |
author |
Assis, Évelin Fulginiti de |
author_facet |
Assis, Évelin Fulginiti de Corso, Luciana Vellinho |
author_role |
author |
author2 |
Corso, Luciana Vellinho |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Assis, Évelin Fulginiti de Corso, Luciana Vellinho |
dc.subject.fr.fl_str_mv |
Concept numérique L’apprentissage Enseignement des mathématiques |
topic |
Concept numérique L’apprentissage Enseignement des mathématiques Matemática Numerical concept Learning Mathematics teaching Concepto numérico Aprendizaje Enseñanza de matemática |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matemática |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Numerical concept Learning Mathematics teaching |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Concepto numérico Aprendizaje Enseñanza de matemática |
description |
This article discusses the construction of an intervention program on counting principles for first grade children, as well as the pilot study that put it into practice to evaluate its applicability (quality of proposals, duration and children engagement) and dynamics (contextualization, previous motivation, activity and systematization). Initial application was performed with ten children from a state school located in Porto Alegre (RS). A field diary was the instrument used for recording the sessions progress. The results showed a clear need for adjustments in the intervention (dynamics reorganization and selection of tasks), which were then made aimed at improving the program, enabling its future application in an experimental study. |
publishDate |
2019 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2019 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2020-02-01T04:15:03Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/other |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10183/205337 |
dc.identifier.issn.pt_BR.fl_str_mv |
0100-1574 |
dc.identifier.nrb.pt_BR.fl_str_mv |
001108406 |
identifier_str_mv |
0100-1574 001108406 |
url |
http://hdl.handle.net/10183/205337 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.ispartof.pt_BR.fl_str_mv |
Cadernos de pesquisa. São Paulo, SP. Vol. 49, n. 174 (out./dez. 2019), p. 246-269 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRGS instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRGS |
collection |
Repositório Institucional da UFRGS |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/10183/205337/2/001108406.pdf.txt http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/10183/205337/1/001108406.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
db4ea01ec5f4d3a78e80af28eac081eb 488b7b1e5cdbd12b2ea7bfa68640dc42 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRGS - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1815447706310541312 |