Intervenção em princípios de contagem : desenvolvimento do programa e aplicação inicial

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Assis, Évelin Fulginiti de
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Corso, Luciana Vellinho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRGS
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10183/205337
Resumo: This article discusses the construction of an intervention program on counting principles for first grade children, as well as the pilot study that put it into practice to evaluate its applicability (quality of proposals, duration and children engagement) and dynamics (contextualization, previous motivation, activity and systematization). Initial application was performed with ten children from a state school located in Porto Alegre (RS). A field diary was the instrument used for recording the sessions progress. The results showed a clear need for adjustments in the intervention (dynamics reorganization and selection of tasks), which were then made aimed at improving the program, enabling its future application in an experimental study.
id UFRGS-2_ce23bb4aee1e6710fa190961c1e21900
oai_identifier_str oai:www.lume.ufrgs.br:10183/205337
network_acronym_str UFRGS-2
network_name_str Repositório Institucional da UFRGS
repository_id_str
spelling Assis, Évelin Fulginiti deCorso, Luciana Vellinho2020-02-01T04:15:03Z20190100-1574http://hdl.handle.net/10183/205337001108406This article discusses the construction of an intervention program on counting principles for first grade children, as well as the pilot study that put it into practice to evaluate its applicability (quality of proposals, duration and children engagement) and dynamics (contextualization, previous motivation, activity and systematization). Initial application was performed with ten children from a state school located in Porto Alegre (RS). A field diary was the instrument used for recording the sessions progress. The results showed a clear need for adjustments in the intervention (dynamics reorganization and selection of tasks), which were then made aimed at improving the program, enabling its future application in an experimental study.Este artigo apresenta a construção de um programa de intervenção em princípios de contagem para crianças de 1º ano do ensino fundamental, bem como o estudo-piloto que o colocou em prática para avaliar sua aplicabilidade (adequação das propostas, tempo de duração das mesmas e engajamento das crianças) e dinâmica (contextualização, motivação prévia, atividade e sistematização). A aplicação inicial foi realizada com dez crianças de uma escola estadual localizada em Porto Alegre-RS. O diário de campo foi o instrumento para registro do andamento das sessões. Como resultado, evidenciou-se a necessidade de ajustes na intervenção (reorganização da dinâmica e seleção de tarefas), os quais foram feitos de modo a promover a melhoria do programa, possibilitando sua futura aplicação em formato de estudo experimentalThis article discusses the construction of an intervention program on counting principles for first grade children, as well as the pilot study that put it into practice to evaluate its applicability (quality of proposals, duration and children engagement) and dynamics (contextualization, previous motivation, activity and systematization). Initial application was performed with ten children from a state school located in Porto Alegre (RS). A field diary was the instrument used for recording the sessions progress. The results showed a clear need for adjustments in the intervention (dynamics reorganization and selection of tasks), which were then made aimed at improving the program, enabling its future application in an experimental study.Este documento presenta la construcción de un programa de intervención sobre principios de conteo para niños de primer grado de enseñanza fundamental, así como el estudio piloto que lo puso en práctica para evaluar su aplicabilidad (adecuación de las propuestas, tiempo de duración de éstas e implicación de los niños) y dinámica (contextualización, motivación previa, actividad y sistematización). La aplicación inicial se realizó con diez niños de una escuela estatal ubicada en Porto Alegre-RS. El diario de campo fue el instrumento para registrar el progreso de las sesiones. Como resultado, se evidenció la necesidad de ajustes en la intervención (reorganización de la dinámica y selección de tareas), que se realizaron para promover la mejora del programa, permitiendo su aplicación futura en formato de estudio experimentalapplication/pdfporCadernos de pesquisa. São Paulo, SP. Vol. 49, n. 174 (out./dez. 2019), p. 246-269Concept numériqueL’apprentissageEnseignement des mathématiquesMatemáticaNumerical conceptLearningMathematics teachingConcepto numéricoAprendizajeEnseñanza de matemáticaIntervenção em princípios de contagem : desenvolvimento do programa e aplicação inicialIntervention on counting principles : program development and initial applicationIntervention sur les principes de comptage : développement de programme et application initialeIntervención sobre principios de conteo : desarrollo del programa y aplicación inicialinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/otherinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRGSinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSTEXT001108406.pdf.txt001108406.pdf.txtExtracted Texttext/plain71562http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/10183/205337/2/001108406.pdf.txtdb4ea01ec5f4d3a78e80af28eac081ebMD52ORIGINAL001108406.pdfTexto completoapplication/pdf306486http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/10183/205337/1/001108406.pdf488b7b1e5cdbd12b2ea7bfa68640dc42MD5110183/2053372020-02-02 05:15:18.253936oai:www.lume.ufrgs.br:10183/205337Repositório de PublicaçõesPUBhttps://lume.ufrgs.br/oai/requestopendoar:2020-02-02T07:15:18Repositório Institucional da UFRGS - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Intervenção em princípios de contagem : desenvolvimento do programa e aplicação inicial
dc.title.alternative.en.fl_str_mv Intervention on counting principles : program development and initial application
dc.title.alternative.fr.fl_str_mv Intervention sur les principes de comptage : développement de programme et application initiale
dc.title.alternative.es.fl_str_mv Intervención sobre principios de conteo : desarrollo del programa y aplicación inicial
title Intervenção em princípios de contagem : desenvolvimento do programa e aplicação inicial
spellingShingle Intervenção em princípios de contagem : desenvolvimento do programa e aplicação inicial
Assis, Évelin Fulginiti de
Concept numérique
L’apprentissage
Enseignement des mathématiques
Matemática
Numerical concept
Learning
Mathematics teaching
Concepto numérico
Aprendizaje
Enseñanza de matemática
title_short Intervenção em princípios de contagem : desenvolvimento do programa e aplicação inicial
title_full Intervenção em princípios de contagem : desenvolvimento do programa e aplicação inicial
title_fullStr Intervenção em princípios de contagem : desenvolvimento do programa e aplicação inicial
title_full_unstemmed Intervenção em princípios de contagem : desenvolvimento do programa e aplicação inicial
title_sort Intervenção em princípios de contagem : desenvolvimento do programa e aplicação inicial
author Assis, Évelin Fulginiti de
author_facet Assis, Évelin Fulginiti de
Corso, Luciana Vellinho
author_role author
author2 Corso, Luciana Vellinho
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Assis, Évelin Fulginiti de
Corso, Luciana Vellinho
dc.subject.fr.fl_str_mv Concept numérique
L’apprentissage
Enseignement des mathématiques
topic Concept numérique
L’apprentissage
Enseignement des mathématiques
Matemática
Numerical concept
Learning
Mathematics teaching
Concepto numérico
Aprendizaje
Enseñanza de matemática
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática
dc.subject.eng.fl_str_mv Numerical concept
Learning
Mathematics teaching
dc.subject.spa.fl_str_mv Concepto numérico
Aprendizaje
Enseñanza de matemática
description This article discusses the construction of an intervention program on counting principles for first grade children, as well as the pilot study that put it into practice to evaluate its applicability (quality of proposals, duration and children engagement) and dynamics (contextualization, previous motivation, activity and systematization). Initial application was performed with ten children from a state school located in Porto Alegre (RS). A field diary was the instrument used for recording the sessions progress. The results showed a clear need for adjustments in the intervention (dynamics reorganization and selection of tasks), which were then made aimed at improving the program, enabling its future application in an experimental study.
publishDate 2019
dc.date.issued.fl_str_mv 2019
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2020-02-01T04:15:03Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/other
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10183/205337
dc.identifier.issn.pt_BR.fl_str_mv 0100-1574
dc.identifier.nrb.pt_BR.fl_str_mv 001108406
identifier_str_mv 0100-1574
001108406
url http://hdl.handle.net/10183/205337
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.ispartof.pt_BR.fl_str_mv Cadernos de pesquisa. São Paulo, SP. Vol. 49, n. 174 (out./dez. 2019), p. 246-269
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFRGS
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Repositório Institucional da UFRGS
collection Repositório Institucional da UFRGS
bitstream.url.fl_str_mv http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/10183/205337/2/001108406.pdf.txt
http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/10183/205337/1/001108406.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv db4ea01ec5f4d3a78e80af28eac081eb
488b7b1e5cdbd12b2ea7bfa68640dc42
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFRGS - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1801224985004474368