From reality effect to a politics of idleness in Abbas Kiarostami

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha Pereira, Demétrio
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Diniz, Felipe, Macedo, Lennon
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Intexto (Porto Alegre)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/92955
Resumo: Abbas Kiarostami’s movies and theoretical writings manifest a technique of observing little details in continuous motion to evoke a sense of reality. This article investigates how the director conceives idleness as a device for instilling in the viewer such reality effect. This study of vain movements changes once it is subordinate to narrative causality, resulting in a semiotic of naiveté. With the support of the studies by André Bazin, Christian Metz, Roland Barthes and Jacques Rancière, we trace a path which presents human and non-human characters as stubborn vectors of a politics of idleness.
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spelling From reality effect to a politics of idleness in Abbas KiarostamiDos efeitos de real a uma política do ócio em Abbas KiarostamiAbbas Kiarostami. Efeito de real. Ingenuidade. Ócio. Semiótica do cinema.Abbas Kiarostami. Reality effect. Naiveté. Idleness. Film semiotics.Abbas Kiarostami’s movies and theoretical writings manifest a technique of observing little details in continuous motion to evoke a sense of reality. This article investigates how the director conceives idleness as a device for instilling in the viewer such reality effect. This study of vain movements changes once it is subordinate to narrative causality, resulting in a semiotic of naiveté. With the support of the studies by André Bazin, Christian Metz, Roland Barthes and Jacques Rancière, we trace a path which presents human and non-human characters as stubborn vectors of a politics of idleness.Abbas Kiarostami aplica em seus filmes e escritos certa técnica de produção de real a partir da observação de pequenos detalhes em contínuo movimento. Este artigo investiga como o cineasta elabora o ócio enquanto dispositivo para instalar no espectador um efeito de real. Esse mesmo procedimento de estudo do supérfluo e do ínfimo se codifica diferentemente quando subordinado às causalidades narrativas, resultando numa semiótica da ingenuidade. Com o suporte dos estudos de André Bazin, Christian Metz, Roland Barthes e Jacques Rancière, traçamos um caminho que apresenta personagens humanos e não humanos como vetores obstinados de uma política do ócio.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2020-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/9295510.19132/1807-8583202048.65-83Intexto; n. 48, jan./abr. Dossiê Teoria de Cineastas; 65-83Intexto; n. 48, jan./abr. Dossiê Teoria de Cineastas; 65-83Intexto; n. 48, jan./abr. Dossiê Teoria de Cineastas; 65-83Intexto; n. 48, jan./abr. Dossiê Teoria de Cineastas; 65-83Intexto; n. 48, jan./abr. Dossiê Teoria de Cineastas; 65-831807-8583reponame:Intexto (Porto Alegre)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/92955/54231Copyright (c) 2019 Demétrio Rocha Pereira, Felipe Diniz, Lennon Macedohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRocha Pereira, DemétrioDiniz, FelipeMacedo, Lennon2023-02-27T17:57:17Zoai:seer.ufrgs.br:article/92955Revistahttp://seer.ufrgs.br/intextoONGhttp://seer.ufrgs.br/intexto/oai||intexto@ufrgs.br1807-85831807-8583opendoar:2023-02-27T17:57:17Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
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