The journalistic genres on Twitter. A comparative study of journalistic organizations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Seixas, Lia Fonseca
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Intexto (Porto Alegre)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/22880
Resumo: Twitter is now considered an indispensable tool for news organizations. But what the news organizations have been produced on Twitter? Could you say that Twitter has created new journalistic genres? Studying the tweets of @guardian_world, @folha_mundo (about Egypt’s Revolution), @folha_cotidiano and @el_pais through comparative analysis during a week, it was found that there are new “journalistic genres” (SEIXAS, 2009), which, although common in other fields, were not common in journalistic products when the social institution is an utterer of discourse. The only common journalistc genre is known as “informational”, while the most produced “journalics genres” are the “promotional”, based on direct acts (SEARLE, 1998), the genres of “mediaton”, grounded on retweet, and the “dialogics”.
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spelling The journalistic genres on Twitter. A comparative study of journalistic organizationsLos géneros periodísticos en Twitter. Un estudio comparativo de las organizaciones de noticiasOs gêneros jornalísticos no Twitter. Um estudo comparativo de organizações jornalísticasJournalistic Genres. Journalics Genres. Twitter.Gêneros Periodísticos. Gêneros Periódicos. Twitter.Gêneros Jornalísticos. Gêneros Jornálicos. Twitter.Twitter is now considered an indispensable tool for news organizations. But what the news organizations have been produced on Twitter? Could you say that Twitter has created new journalistic genres? Studying the tweets of @guardian_world, @folha_mundo (about Egypt’s Revolution), @folha_cotidiano and @el_pais through comparative analysis during a week, it was found that there are new “journalistic genres” (SEIXAS, 2009), which, although common in other fields, were not common in journalistic products when the social institution is an utterer of discourse. The only common journalistc genre is known as “informational”, while the most produced “journalics genres” are the “promotional”, based on direct acts (SEARLE, 1998), the genres of “mediaton”, grounded on retweet, and the “dialogics”.Twitter es considerado una herramienta indispensable para los medios de comunicación. Pero ¿Que han producido en Twitter? ¿Se podría decir que Twitter ha creado nuevos géneros periodísticos ? Con un análisis comparativo de los tweets de @guardian_world, folha_mundo @ (sobre la revolución en Egipto), y @ @folha_cotidiano el_pais (más reciente) durante el período de una semana, se observó que existen nuevos géneros “jornálicos” (SEIXAS , 2009), que, aunque comunes en otros campos, no eran frecuentes en los productos periodísticos teniendo en cuenta la institución social (los medios de comunicación) como emisores del discurso. El único género periodístico frecuente se conoce como informativo, mientras que los “jornálicos” más comunes son los “promocionales”, que se basan en acciones directivas (SEARLE, 1998), y “la mediación”, basada en la reedición del tweet y los dialógicos.O Twitter é considerado hoje uma ferramenta indispensável para as instituições jornalísticas. Mas o que as instituições jornalísticas têm produzido no Twitter? Pode-se dizer que o Twitter gerou novos gêneros jornalísticos? Com uma análise comparativa dos tuítes do @guardian_world, da @folha_mundo (sobre a revolução no Egito), da @folha_cotidiano e do @el_pais (Últimas) durante o período de uma semana, constatou-se que existem novos “gêneros jornálicos” (SEIXAS, 2009), que, embora sejam comuns em outros campos, não eram frequentes nos produtos jornalísticos tendo a instituição social como enunciador do discurso. O único gênero jornalístico frequente é conhecido como informacional, enquanto os jornálicos mais frequentes são os “promocionais”, baseados em atos diretivos (SEARLE, 1998), os de “mediação”, baseados na republicação do tuíte e os dialógicos.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2011-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/22880Intexto; No. 25 (2011); 41-59Intexto; Núm. 25 (2011); 41-59Intexto; No. 25 (2011); 41-59Intexto; N. 25 (2011); 41-59Intexto; n. 25 (2011); 41-591807-8583reponame:Intexto (Porto Alegre)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/22880/14480Copyright (c) 2011 Lia Fonseca Seixashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSeixas, Lia Fonseca2023-11-24T17:22:04Zoai:seer.ufrgs.br:article/22880Revistahttp://seer.ufrgs.br/intextoONGhttp://seer.ufrgs.br/intexto/oai||intexto@ufrgs.br1807-85831807-8583opendoar:2023-11-24T17:22:04Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
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