Hyperreality versus seduction: the paradox of Big Brother Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Polydoro, Felipe da Silva
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Intexto (Porto Alegre)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/19826
Resumo: In this article, we turned Baudrillard against himself in the analysis of the TV show Big Brother Brasil (BBB). First, we developed the affirmation, made by the theorist himself, that this reality show reveals the trivial condition characteristic of hyperreality. Next, we propose to overturn the initial argument by pointing the presence of a seductive power. Primarily, we not only revise some of the basic concepts of the French author’s theory, but also show the path that led to the ascent and decline of the modern perception of reality.
id UFRGS-6_bc8fafbb6006912aedfa05883bb2f371
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/19826
network_acronym_str UFRGS-6
network_name_str Intexto (Porto Alegre)
repository_id_str
spelling Hyperreality versus seduction: the paradox of Big Brother BrasilHiper-realidad versus seducción: el paradojo de Big Brother BrasilHiper-realidade versus sedução: o paradoxo do Big Brother BrasilReality-show. Hiper-realidade. Comunicação.Reality show. Hyperreality. Communication.Reality show. Hiper-realidad. Comunicación.In this article, we turned Baudrillard against himself in the analysis of the TV show Big Brother Brasil (BBB). First, we developed the affirmation, made by the theorist himself, that this reality show reveals the trivial condition characteristic of hyperreality. Next, we propose to overturn the initial argument by pointing the presence of a seductive power. Primarily, we not only revise some of the basic concepts of the French author’s theory, but also show the path that led to the ascent and decline of the modern perception of reality.Neste artículo, jugamos Baudrillard contra si propio en la análisis Del show Big Brother Brasil. Primero, elaboramos la afirmación, hecha por el proprio Baudrillard, de que este reality show es apenas reflejo del estado de banalidad de una cultura hiper-real. Despues, hacemos una reversión en la argumentación y mostramos, en BBB, sinales de un efecto seductor. En inicio, recuperamos algunos pontos de la teoria Del autor frances y presentamos el concepto moderno de realidad, lo que desaparece em la era de la simulación.Neste artigo, jogamos Baudrillard contra si próprio na análise do programa Big Brother Brasil (BBB). Primeiro, desenvolvemos a afirmação do teórico de que este reality show resume-se a refletir o estado de banalidade de uma cultura hiper-real. Em seguida, propomos uma reversão nesta argumentação, ao apontar, no BBB, sinais de um efeito sedutor. No início, recuperarmos alguns pontos da teoria do autor francês e evidenciamos o conceito moderno de realidade, aquilo que desaparece na era da simulação.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2011-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa empíricaapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/19826Intexto; No. 24 (2011); 223-237Intexto; Núm. 24 (2011); 223-237Intexto; No. 24 (2011); 223-237Intexto; N. 24 (2011); 223-237Intexto; n. 24 (2011); 223-2371807-8583reponame:Intexto (Porto Alegre)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/19826/12366Copyright (c) 2011 Felipe da Silva Polydorohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPolydoro, Felipe da Silva2023-11-24T17:31:04Zoai:seer.ufrgs.br:article/19826Revistahttp://seer.ufrgs.br/intextoONGhttp://seer.ufrgs.br/intexto/oai||intexto@ufrgs.br1807-85831807-8583opendoar:2023-11-24T17:31:04Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Hyperreality versus seduction: the paradox of Big Brother Brasil
Hiper-realidad versus seducción: el paradojo de Big Brother Brasil
Hiper-realidade versus sedução: o paradoxo do Big Brother Brasil
title Hyperreality versus seduction: the paradox of Big Brother Brasil
spellingShingle Hyperreality versus seduction: the paradox of Big Brother Brasil
Polydoro, Felipe da Silva
Reality-show. Hiper-realidade. Comunicação.
Reality show. Hyperreality. Communication.
Reality show. Hiper-realidad. Comunicación.
title_short Hyperreality versus seduction: the paradox of Big Brother Brasil
title_full Hyperreality versus seduction: the paradox of Big Brother Brasil
title_fullStr Hyperreality versus seduction: the paradox of Big Brother Brasil
title_full_unstemmed Hyperreality versus seduction: the paradox of Big Brother Brasil
title_sort Hyperreality versus seduction: the paradox of Big Brother Brasil
author Polydoro, Felipe da Silva
author_facet Polydoro, Felipe da Silva
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Polydoro, Felipe da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Reality-show. Hiper-realidade. Comunicação.
Reality show. Hyperreality. Communication.
Reality show. Hiper-realidad. Comunicación.
topic Reality-show. Hiper-realidade. Comunicação.
Reality show. Hyperreality. Communication.
Reality show. Hiper-realidad. Comunicación.
description In this article, we turned Baudrillard against himself in the analysis of the TV show Big Brother Brasil (BBB). First, we developed the affirmation, made by the theorist himself, that this reality show reveals the trivial condition characteristic of hyperreality. Next, we propose to overturn the initial argument by pointing the presence of a seductive power. Primarily, we not only revise some of the basic concepts of the French author’s theory, but also show the path that led to the ascent and decline of the modern perception of reality.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-07-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa empírica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/19826
url https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/19826
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/19826/12366
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2011 Felipe da Silva Polydoro
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2011 Felipe da Silva Polydoro
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Intexto; No. 24 (2011); 223-237
Intexto; Núm. 24 (2011); 223-237
Intexto; No. 24 (2011); 223-237
Intexto; N. 24 (2011); 223-237
Intexto; n. 24 (2011); 223-237
1807-8583
reponame:Intexto (Porto Alegre)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Intexto (Porto Alegre)
collection Intexto (Porto Alegre)
repository.name.fl_str_mv Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||intexto@ufrgs.br
_version_ 1799766108436168704