From television to cinema: parody and memory of the Brazilian military dictatorship

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kornis, Mônica Almeida
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Intexto (Porto Alegre)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/59008
Resumo: This study examines how the films A taça do mundo é nossa (2003), directed by Lula Buarque de Hollanda, and Reis e ratos (2012), directed by Mauro Lima, represent the Brazilian military dictatorship. Within the debate about the context of transmidiation in cinema and television, we intend to discuss how, in both films produced by Globo Filmes, the construction of a memory of that period was made as a parody, based on well succeed models from television created by Rede Globo during the eighties by Guel Arraes and by Casseta & Planeta group. In the cinema, these models surely lost the innovative dimension that they had at time they were made as television series. Simultaneously, they construct a memory that places that period as something concluded, far from the tensions of the moment when those films were produced.
id UFRGS-6_d38b936bc5ebb2ef2e0135ded2127f8f
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/59008
network_acronym_str UFRGS-6
network_name_str Intexto (Porto Alegre)
repository_id_str
spelling From television to cinema: parody and memory of the Brazilian military dictatorshipDa televisão para o cinema: paródia e memória da ditadura militar brasileiraTelevisão. Cinema. Ditadura militar brasileira. Rede Globo. Globo Filmes.Television. Cinema. Brazilian military dictatorship. Rede Globo. Globo Filmes.This study examines how the films A taça do mundo é nossa (2003), directed by Lula Buarque de Hollanda, and Reis e ratos (2012), directed by Mauro Lima, represent the Brazilian military dictatorship. Within the debate about the context of transmidiation in cinema and television, we intend to discuss how, in both films produced by Globo Filmes, the construction of a memory of that period was made as a parody, based on well succeed models from television created by Rede Globo during the eighties by Guel Arraes and by Casseta & Planeta group. In the cinema, these models surely lost the innovative dimension that they had at time they were made as television series. Simultaneously, they construct a memory that places that period as something concluded, far from the tensions of the moment when those films were produced.O presente artigo tem a finalidade de examinar como os filmes A taça do mundo é nossa (2003), dirigido por Lula Buarque de Hollanda e Reis e ratos (2012), dirigido por Mauro Lima representaram a história da ditadura militar brasileira. Com base na discussão sobre o contexto da transmediação no cinema e na televisão, pretende-se analisar como a construção de uma memória sobre esse período, em ambos os filmes produzidos pela Globo Filmes, se pautou em paródias baseadas nos bemsucedidos formatos televisivos criados na Rede Globo ao longo dos anos 1980 por Guel Arraes e pelo grupo Casseta & Planeta. No cinema, essas produções perderam certamente a dimensão inovadora contida, décadas antes, em seriados televisivos. Ao mesmo tempo, construíram uma memória que coloca aquele período como algo acabado no passado, longe de tensões do momento em que os filmes foram produzidos.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2015-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/5900810.19132/1807-8583201534.163-177Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 163-177Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 163-177Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 163-177Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 163-177Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 163-1771807-8583reponame:Intexto (Porto Alegre)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/59008/35877Copyright (c) 2015 Mônica Almeida Kornishttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKornis, Mônica Almeida2023-11-24T14:49:58Zoai:seer.ufrgs.br:article/59008Revistahttp://seer.ufrgs.br/intextoONGhttp://seer.ufrgs.br/intexto/oai||intexto@ufrgs.br1807-85831807-8583opendoar:2023-11-24T14:49:58Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv From television to cinema: parody and memory of the Brazilian military dictatorship
Da televisão para o cinema: paródia e memória da ditadura militar brasileira
title From television to cinema: parody and memory of the Brazilian military dictatorship
spellingShingle From television to cinema: parody and memory of the Brazilian military dictatorship
Kornis, Mônica Almeida
Televisão. Cinema. Ditadura militar brasileira. Rede Globo. Globo Filmes.
Television. Cinema. Brazilian military dictatorship. Rede Globo. Globo Filmes.
title_short From television to cinema: parody and memory of the Brazilian military dictatorship
title_full From television to cinema: parody and memory of the Brazilian military dictatorship
title_fullStr From television to cinema: parody and memory of the Brazilian military dictatorship
title_full_unstemmed From television to cinema: parody and memory of the Brazilian military dictatorship
title_sort From television to cinema: parody and memory of the Brazilian military dictatorship
author Kornis, Mônica Almeida
author_facet Kornis, Mônica Almeida
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kornis, Mônica Almeida
dc.subject.por.fl_str_mv Televisão. Cinema. Ditadura militar brasileira. Rede Globo. Globo Filmes.
Television. Cinema. Brazilian military dictatorship. Rede Globo. Globo Filmes.
topic Televisão. Cinema. Ditadura militar brasileira. Rede Globo. Globo Filmes.
Television. Cinema. Brazilian military dictatorship. Rede Globo. Globo Filmes.
description This study examines how the films A taça do mundo é nossa (2003), directed by Lula Buarque de Hollanda, and Reis e ratos (2012), directed by Mauro Lima, represent the Brazilian military dictatorship. Within the debate about the context of transmidiation in cinema and television, we intend to discuss how, in both films produced by Globo Filmes, the construction of a memory of that period was made as a parody, based on well succeed models from television created by Rede Globo during the eighties by Guel Arraes and by Casseta & Planeta group. In the cinema, these models surely lost the innovative dimension that they had at time they were made as television series. Simultaneously, they construct a memory that places that period as something concluded, far from the tensions of the moment when those films were produced.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/59008
10.19132/1807-8583201534.163-177
url https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/59008
identifier_str_mv 10.19132/1807-8583201534.163-177
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/59008/35877
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Mônica Almeida Kornis
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Mônica Almeida Kornis
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 163-177
Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 163-177
Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 163-177
Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 163-177
Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 163-177
1807-8583
reponame:Intexto (Porto Alegre)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Intexto (Porto Alegre)
collection Intexto (Porto Alegre)
repository.name.fl_str_mv Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||intexto@ufrgs.br
_version_ 1799766109438607360