From television to cinema: parody and memory of the Brazilian military dictatorship
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Intexto (Porto Alegre) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/59008 |
Resumo: | This study examines how the films A taça do mundo é nossa (2003), directed by Lula Buarque de Hollanda, and Reis e ratos (2012), directed by Mauro Lima, represent the Brazilian military dictatorship. Within the debate about the context of transmidiation in cinema and television, we intend to discuss how, in both films produced by Globo Filmes, the construction of a memory of that period was made as a parody, based on well succeed models from television created by Rede Globo during the eighties by Guel Arraes and by Casseta & Planeta group. In the cinema, these models surely lost the innovative dimension that they had at time they were made as television series. Simultaneously, they construct a memory that places that period as something concluded, far from the tensions of the moment when those films were produced. |
id |
UFRGS-6_d38b936bc5ebb2ef2e0135ded2127f8f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/59008 |
network_acronym_str |
UFRGS-6 |
network_name_str |
Intexto (Porto Alegre) |
repository_id_str |
|
spelling |
From television to cinema: parody and memory of the Brazilian military dictatorshipDa televisão para o cinema: paródia e memória da ditadura militar brasileiraTelevisão. Cinema. Ditadura militar brasileira. Rede Globo. Globo Filmes.Television. Cinema. Brazilian military dictatorship. Rede Globo. Globo Filmes.This study examines how the films A taça do mundo é nossa (2003), directed by Lula Buarque de Hollanda, and Reis e ratos (2012), directed by Mauro Lima, represent the Brazilian military dictatorship. Within the debate about the context of transmidiation in cinema and television, we intend to discuss how, in both films produced by Globo Filmes, the construction of a memory of that period was made as a parody, based on well succeed models from television created by Rede Globo during the eighties by Guel Arraes and by Casseta & Planeta group. In the cinema, these models surely lost the innovative dimension that they had at time they were made as television series. Simultaneously, they construct a memory that places that period as something concluded, far from the tensions of the moment when those films were produced.O presente artigo tem a finalidade de examinar como os filmes A taça do mundo é nossa (2003), dirigido por Lula Buarque de Hollanda e Reis e ratos (2012), dirigido por Mauro Lima representaram a história da ditadura militar brasileira. Com base na discussão sobre o contexto da transmediação no cinema e na televisão, pretende-se analisar como a construção de uma memória sobre esse período, em ambos os filmes produzidos pela Globo Filmes, se pautou em paródias baseadas nos bemsucedidos formatos televisivos criados na Rede Globo ao longo dos anos 1980 por Guel Arraes e pelo grupo Casseta & Planeta. No cinema, essas produções perderam certamente a dimensão inovadora contida, décadas antes, em seriados televisivos. Ao mesmo tempo, construíram uma memória que coloca aquele período como algo acabado no passado, longe de tensões do momento em que os filmes foram produzidos.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2015-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/5900810.19132/1807-8583201534.163-177Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 163-177Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 163-177Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 163-177Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 163-177Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 163-1771807-8583reponame:Intexto (Porto Alegre)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/59008/35877Copyright (c) 2015 Mônica Almeida Kornishttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKornis, Mônica Almeida2023-11-24T14:49:58Zoai:seer.ufrgs.br:article/59008Revistahttp://seer.ufrgs.br/intextoONGhttp://seer.ufrgs.br/intexto/oai||intexto@ufrgs.br1807-85831807-8583opendoar:2023-11-24T14:49:58Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
From television to cinema: parody and memory of the Brazilian military dictatorship Da televisão para o cinema: paródia e memória da ditadura militar brasileira |
title |
From television to cinema: parody and memory of the Brazilian military dictatorship |
spellingShingle |
From television to cinema: parody and memory of the Brazilian military dictatorship Kornis, Mônica Almeida Televisão. Cinema. Ditadura militar brasileira. Rede Globo. Globo Filmes. Television. Cinema. Brazilian military dictatorship. Rede Globo. Globo Filmes. |
title_short |
From television to cinema: parody and memory of the Brazilian military dictatorship |
title_full |
From television to cinema: parody and memory of the Brazilian military dictatorship |
title_fullStr |
From television to cinema: parody and memory of the Brazilian military dictatorship |
title_full_unstemmed |
From television to cinema: parody and memory of the Brazilian military dictatorship |
title_sort |
From television to cinema: parody and memory of the Brazilian military dictatorship |
author |
Kornis, Mônica Almeida |
author_facet |
Kornis, Mônica Almeida |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kornis, Mônica Almeida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Televisão. Cinema. Ditadura militar brasileira. Rede Globo. Globo Filmes. Television. Cinema. Brazilian military dictatorship. Rede Globo. Globo Filmes. |
topic |
Televisão. Cinema. Ditadura militar brasileira. Rede Globo. Globo Filmes. Television. Cinema. Brazilian military dictatorship. Rede Globo. Globo Filmes. |
description |
This study examines how the films A taça do mundo é nossa (2003), directed by Lula Buarque de Hollanda, and Reis e ratos (2012), directed by Mauro Lima, represent the Brazilian military dictatorship. Within the debate about the context of transmidiation in cinema and television, we intend to discuss how, in both films produced by Globo Filmes, the construction of a memory of that period was made as a parody, based on well succeed models from television created by Rede Globo during the eighties by Guel Arraes and by Casseta & Planeta group. In the cinema, these models surely lost the innovative dimension that they had at time they were made as television series. Simultaneously, they construct a memory that places that period as something concluded, far from the tensions of the moment when those films were produced. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/59008 10.19132/1807-8583201534.163-177 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/59008 |
identifier_str_mv |
10.19132/1807-8583201534.163-177 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/59008/35877 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Mônica Almeida Kornis https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Mônica Almeida Kornis https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 163-177 Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 163-177 Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 163-177 Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 163-177 Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 163-177 1807-8583 reponame:Intexto (Porto Alegre) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Intexto (Porto Alegre) |
collection |
Intexto (Porto Alegre) |
repository.name.fl_str_mv |
Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||intexto@ufrgs.br |
_version_ |
1799766109438607360 |