Digital TV interactivity formats: case study of brazilian TV show "Bola Cheia, Bola Cheia"
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Intexto (Porto Alegre) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/19176 |
Resumo: | The deployment of digital television in Brazil faces technical challenges, marked by new technological platforms, and symbolic, related to interactivity. This article aims to discuss this digital context on ‘Bola Cheia, Bola Murcha’, program broadcasted on ‘Fantastico’ (Rede Globo). The purpose is to discuss how the viewer becomes integrated into television’s narrative, one of the most important characteristics in digital media. Based on Yvana Fechine conclusions about ‘watch’ and ‘interact’, we show how a successful television program uses the ‘intermedia dialogue’, concept by Vera França, as production strategy. |
id |
UFRGS-6_e59e75ac5d538f853766183082b80988 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/19176 |
network_acronym_str |
UFRGS-6 |
network_name_str |
Intexto (Porto Alegre) |
repository_id_str |
|
spelling |
Digital TV interactivity formats: case study of brazilian TV show "Bola Cheia, Bola Cheia"Formatos de interactividad da la televisión digital: estudio de caso del programa "Bola Cheia, Bola Murcha"Formatos de interatividade da TV digital: estudo de caso do quadro 'Bola Cheia, Bola Murcha'Televisão. Interatividade. Bola CheiaBola Murcha. Rede Globo. Fantástico.Television. Interactivity. Bola CheiaBola Murcha. Rede Globo. Fantástico.Televisión. Interactividad. Bola CheiaBola Murcha. Rede Globo. Fantástico.The deployment of digital television in Brazil faces technical challenges, marked by new technological platforms, and symbolic, related to interactivity. This article aims to discuss this digital context on ‘Bola Cheia, Bola Murcha’, program broadcasted on ‘Fantastico’ (Rede Globo). The purpose is to discuss how the viewer becomes integrated into television’s narrative, one of the most important characteristics in digital media. Based on Yvana Fechine conclusions about ‘watch’ and ‘interact’, we show how a successful television program uses the ‘intermedia dialogue’, concept by Vera França, as production strategy.La televisión digital en Brasil enfrenta a desafíos técnicos, marcados por el desarrollo de nuevas plataformas tecnológicas, y simbólicos, relacionados con las nuevas formas de interactividad. Este artículo tiene como objetivo discutir este nuevo contexto socio-cultural del punto de vista de ‘Bola Cheia, Bola Murcha’, bloque emitido en ‘Fantastico’ (Rede Globo). El propósito es discutir la integración de los telespectadores en la narración, una de las características de la televisión digital. Basada en la distinción entre ‘ver’ y ‘interactuar’ de Yvana Fechine, el artículo muestra cómo ‘Bola Cheia, Bola Murcha’, programa de éxito de la televisón brasileña, trabaja el ‘diálogo intermedia’, concepto de Vera França, como una estratégia para la producción.A implantação da televisão digital no Brasil enfrenta desafios técnicos, marcados pelo desenvolvimento tecnológico de novas plataformas, e simbólicos, relacionados aos novos formatos de interatividade com os telespectadores. Este artigo tem por objetivo refletir sobre questões simbólicas da televisão digital a partir do quadro ‘Bola Cheia, Bola Murcha’, do programa ‘Fantástico’ (Rede Globo). O propósito é discutir a integração do telespectador na narrativa televisiva, uma das características do processo da digitalização dos meios. Tendo como base a distinção de Yvana Fechini entre ‘assistir’ e ‘interagir’, mostramos como um quadro bem sucedido da televisão contemporânea trabalha o ‘diálogo intermídia’, conceito de Vera França, como estratégia de produção de seu conteúdo.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2011-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/19176Intexto; No. 25 (2011); 232-249Intexto; Núm. 25 (2011); 232-249Intexto; No. 25 (2011); 232-249Intexto; N. 25 (2011); 232-249Intexto; n. 25 (2011); 232-2491807-8583reponame:Intexto (Porto Alegre)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/19176/14491Copyright (c) 2011 Lígia Campos de Cerqueira Lana, Rosenyr de Paulahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLana, Lígia Campos de Cerqueirade Paula, Rosenyr2023-11-24T17:24:36Zoai:seer.ufrgs.br:article/19176Revistahttp://seer.ufrgs.br/intextoONGhttp://seer.ufrgs.br/intexto/oai||intexto@ufrgs.br1807-85831807-8583opendoar:2023-11-24T17:24:36Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Digital TV interactivity formats: case study of brazilian TV show "Bola Cheia, Bola Cheia" Formatos de interactividad da la televisión digital: estudio de caso del programa "Bola Cheia, Bola Murcha" Formatos de interatividade da TV digital: estudo de caso do quadro 'Bola Cheia, Bola Murcha' |
title |
Digital TV interactivity formats: case study of brazilian TV show "Bola Cheia, Bola Cheia" |
spellingShingle |
Digital TV interactivity formats: case study of brazilian TV show "Bola Cheia, Bola Cheia" Lana, Lígia Campos de Cerqueira Televisão. Interatividade. Bola Cheia Bola Murcha. Rede Globo. Fantástico. Television. Interactivity. Bola Cheia Bola Murcha. Rede Globo. Fantástico. Televisión. Interactividad. Bola Cheia Bola Murcha. Rede Globo. Fantástico. |
title_short |
Digital TV interactivity formats: case study of brazilian TV show "Bola Cheia, Bola Cheia" |
title_full |
Digital TV interactivity formats: case study of brazilian TV show "Bola Cheia, Bola Cheia" |
title_fullStr |
Digital TV interactivity formats: case study of brazilian TV show "Bola Cheia, Bola Cheia" |
title_full_unstemmed |
Digital TV interactivity formats: case study of brazilian TV show "Bola Cheia, Bola Cheia" |
title_sort |
Digital TV interactivity formats: case study of brazilian TV show "Bola Cheia, Bola Cheia" |
author |
Lana, Lígia Campos de Cerqueira |
author_facet |
Lana, Lígia Campos de Cerqueira de Paula, Rosenyr |
author_role |
author |
author2 |
de Paula, Rosenyr |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lana, Lígia Campos de Cerqueira de Paula, Rosenyr |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Televisão. Interatividade. Bola Cheia Bola Murcha. Rede Globo. Fantástico. Television. Interactivity. Bola Cheia Bola Murcha. Rede Globo. Fantástico. Televisión. Interactividad. Bola Cheia Bola Murcha. Rede Globo. Fantástico. |
topic |
Televisão. Interatividade. Bola Cheia Bola Murcha. Rede Globo. Fantástico. Television. Interactivity. Bola Cheia Bola Murcha. Rede Globo. Fantástico. Televisión. Interactividad. Bola Cheia Bola Murcha. Rede Globo. Fantástico. |
description |
The deployment of digital television in Brazil faces technical challenges, marked by new technological platforms, and symbolic, related to interactivity. This article aims to discuss this digital context on ‘Bola Cheia, Bola Murcha’, program broadcasted on ‘Fantastico’ (Rede Globo). The purpose is to discuss how the viewer becomes integrated into television’s narrative, one of the most important characteristics in digital media. Based on Yvana Fechine conclusions about ‘watch’ and ‘interact’, we show how a successful television program uses the ‘intermedia dialogue’, concept by Vera França, as production strategy. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/19176 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/19176 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/19176/14491 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2011 Lígia Campos de Cerqueira Lana, Rosenyr de Paula https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2011 Lígia Campos de Cerqueira Lana, Rosenyr de Paula https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Intexto; No. 25 (2011); 232-249 Intexto; Núm. 25 (2011); 232-249 Intexto; No. 25 (2011); 232-249 Intexto; N. 25 (2011); 232-249 Intexto; n. 25 (2011); 232-249 1807-8583 reponame:Intexto (Porto Alegre) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Intexto (Porto Alegre) |
collection |
Intexto (Porto Alegre) |
repository.name.fl_str_mv |
Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||intexto@ufrgs.br |
_version_ |
1799766108414148608 |