Hybrid Intelligence: cognitive partnerships between minds and machines

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teixeira, João de Fernandes
Data de Publicação: 2006
Outros Autores: Guimarães, André Sathler
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Informática na Educação: teoria & prática
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/3171
Resumo: The paper presents a historical and conceptual revision of the Artificial Intelligence research program by emphasizing its possibilities and constraints. Taking as a starting point the Dennettian concept of mind extrusion, the paper shows the extent to which new information and communication technologies accomplish the role of external boundaries to human cognitive processes. Finally, we propose the concept of Hybrid Intelligence, as resulting from cognitive partnerships between minds and machines and as a way to overcome the difficulties of the Artificial Intelligence research field.
id UFRGS-7_0a9afd5db31f444ec8ca34529c0a8e8a
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/3171
network_acronym_str UFRGS-7
network_name_str Informática na Educação: teoria & prática
repository_id_str
spelling Hybrid Intelligence: cognitive partnerships between minds and machinesInteligência Híbrida: parcerias cognitivas entre mentes e máquinasInteligência Artificial. Mentes e Máquinas. Ciências CognitivasInteligência Híbrida.The paper presents a historical and conceptual revision of the Artificial Intelligence research program by emphasizing its possibilities and constraints. Taking as a starting point the Dennettian concept of mind extrusion, the paper shows the extent to which new information and communication technologies accomplish the role of external boundaries to human cognitive processes. Finally, we propose the concept of Hybrid Intelligence, as resulting from cognitive partnerships between minds and machines and as a way to overcome the difficulties of the Artificial Intelligence research field.O artigo apresenta uma revisão histórica e conceitual da pesquisa em Inteligência Artificial, realçando suas possibilidades e limites. Em seguida, trabalha com o conceito dennettiano de extrusões mentais como forma de demonstrar que as novas tecnologias de informação e comunicação cumprem o papel de auxílios externos que se incorporam aos processos cognitivos humanos, alterando-os. Propõe o conceito de Inteligência Híbrida, como resultado de parcerias cognitivas entre mentes e máquinas e possibilidade de superação das dificuldades encontradas pela pesquisa em Inteligência Artificial.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2006-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/317110.22456/1982-1654.3171Computers in education: theory & practice; Vol. 9 No. 2 (2006): Singularities, Collectivs and EthicsInformática na educação: teoria & prática; v. 9 n. 2 (2006): Singularidades, Coletivos e Ética1982-16541516-084Xreponame:Informática na Educação: teoria & práticainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/3171/1747Teixeira, João de FernandesGuimarães, André Sathlerinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-04-24T13:29:45Zoai:seer.ufrgs.br:article/3171Revistahttps://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPraticaPUBhttps://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/oai||revista@pgie.ufrgs.br1982-16541516-084Xopendoar:2019-04-24T13:29:45Informática na Educação: teoria & prática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Hybrid Intelligence: cognitive partnerships between minds and machines
Inteligência Híbrida: parcerias cognitivas entre mentes e máquinas
title Hybrid Intelligence: cognitive partnerships between minds and machines
spellingShingle Hybrid Intelligence: cognitive partnerships between minds and machines
Teixeira, João de Fernandes
Inteligência Artificial. Mentes e Máquinas. Ciências Cognitivas
Inteligência Híbrida.
title_short Hybrid Intelligence: cognitive partnerships between minds and machines
title_full Hybrid Intelligence: cognitive partnerships between minds and machines
title_fullStr Hybrid Intelligence: cognitive partnerships between minds and machines
title_full_unstemmed Hybrid Intelligence: cognitive partnerships between minds and machines
title_sort Hybrid Intelligence: cognitive partnerships between minds and machines
author Teixeira, João de Fernandes
author_facet Teixeira, João de Fernandes
Guimarães, André Sathler
author_role author
author2 Guimarães, André Sathler
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Teixeira, João de Fernandes
Guimarães, André Sathler
dc.subject.por.fl_str_mv Inteligência Artificial. Mentes e Máquinas. Ciências Cognitivas
Inteligência Híbrida.
topic Inteligência Artificial. Mentes e Máquinas. Ciências Cognitivas
Inteligência Híbrida.
description The paper presents a historical and conceptual revision of the Artificial Intelligence research program by emphasizing its possibilities and constraints. Taking as a starting point the Dennettian concept of mind extrusion, the paper shows the extent to which new information and communication technologies accomplish the role of external boundaries to human cognitive processes. Finally, we propose the concept of Hybrid Intelligence, as resulting from cognitive partnerships between minds and machines and as a way to overcome the difficulties of the Artificial Intelligence research field.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-12-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/3171
10.22456/1982-1654.3171
url https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/3171
identifier_str_mv 10.22456/1982-1654.3171
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/3171/1747
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Computers in education: theory & practice; Vol. 9 No. 2 (2006): Singularities, Collectivs and Ethics
Informática na educação: teoria & prática; v. 9 n. 2 (2006): Singularidades, Coletivos e Ética
1982-1654
1516-084X
reponame:Informática na Educação: teoria & prática
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Informática na Educação: teoria & prática
collection Informática na Educação: teoria & prática
repository.name.fl_str_mv Informática na Educação: teoria & prática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||revista@pgie.ufrgs.br
_version_ 1799766181058445312