Abertura da Câmera e à Padronização do Plano de Fundo durante as Aulas Online
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Informática na Educação: teoria & prática |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/134461 |
Resumo: | The interaction between teacher and student, in a virtualenvironment, creates challenges for this teaching modalityand the possibility of visualizing who interacts can be adetermining factor for promoting a better interaction. Inthis scenario, this research aims to map the tutors’perception regarding the opening of the camera and theinstitutionalized standardization of the background duringthe lives in an e-learning university. To achieve thisobjective, it was used an online form answered by thetutors of this institution. The questionnaire, based on theLikert Scale, was analyzed following the FrequencyAnalysis criteria. As a result, it was observed that most ofthe tutors believes that turning on the camera during thelives and meetings contributes to the student learning andthe monochromatic background with the institution logwould be the most efficient during synchronous moments,based on the concepts of spatial presence and socialpresence. As a result, it was observed that mostfacilitators believe that turning on the camera duringsynchronous activities contributes to student learning andthat the monochrome background with the institutionallogo would be the most efficient, according to theconsulted subjects. |
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Abertura da Câmera e à Padronização do Plano de Fundo durante as Aulas OnlineThe interaction between teacher and student, in a virtualenvironment, creates challenges for this teaching modalityand the possibility of visualizing who interacts can be adetermining factor for promoting a better interaction. Inthis scenario, this research aims to map the tutors’perception regarding the opening of the camera and theinstitutionalized standardization of the background duringthe lives in an e-learning university. To achieve thisobjective, it was used an online form answered by thetutors of this institution. The questionnaire, based on theLikert Scale, was analyzed following the FrequencyAnalysis criteria. As a result, it was observed that most ofthe tutors believes that turning on the camera during thelives and meetings contributes to the student learning andthe monochromatic background with the institution logwould be the most efficient during synchronous moments,based on the concepts of spatial presence and socialpresence. As a result, it was observed that mostfacilitators believe that turning on the camera duringsynchronous activities contributes to student learning andthat the monochrome background with the institutionallogo would be the most efficient, according to theconsulted subjects.Interacción entre profesor y alumno en un entorno virtualcrea desafíos para esta modalidad de enseñanza y lala posibilidad de visualizar con quién interactúas puede serun factor determinante para la promoción de una mejorinteracción. En este sentido, esta investigación pretendeconocer la percepción de los facilitadores respecto a laapertura de cámara y estandarización institucionalizadaantecedentes durante la realización de actividadesde las disciplinas que se ofrecen en los cursos a distancia.Utilizamos un formulario en línea respondido por elfacilitadores de esta institución, tabulados siguiendo elCriterios de análisis de frecuencia. Análisis de los datosrecogido se basó en los conceptos de presencia espacialy sociales Como resultado, se observó que la mayoríaparte de los facilitadores creen que encender la cámara duranteLas actividades sincrónicas contribuyen al aprendizajede los estudiantes y que el fondo monocromático con ellogotipo institucional sería el más eficiente, según eltemas consultados.A interação entre professor e aluno, em ambiente virtualgera desafios para essa modalidade de ensino e apossibilidade de visualizar com quem interage pode serum fator determinante para a promoção de uma melhorinteração. Neste sentido, esta pesquisa tem o propósitode conhecer a percepção dos facilitadores quanto àabertura da câmera e à padronização institucionalizadado plano de fundo durante a realização das atividadessíncronas das disciplinas ofertadas em cursos a distância.Utilizou-se de um formulário online respondido pelosfacilitadores desta instituição, tabulado seguindo oscritérios da Análise de Frequência. A análise dos dadoscoletados baseou-se nos conceitos de presença espaciale social. Como resultados, foi observado que a maiorparte dos facilitadores acredita que ligar a câmera duranteas atividades síncronas contribui com a aprendizagemdos alunos e que o plano de fundo monocromático com ologo institucional seria o mais eficiente, segundo ossujeitos consultados.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2024-05-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/13446110.22456/1982-1654.134461Computers in education: theory & practice; Vol. 26 No. 2 (2023): Informática na Educação: teoria & práticaInformática na educação: teoria & prática; v. 26 n. 2 (2023): Informática na Educação: teoria & prática1982-16541516-084Xreponame:Informática na Educação: teoria & práticainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/134461/92004http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHaas, Celia MariaFreire, Nian VieiraFRITTOLI, RENAN BAZUCOSILVA, HELIO VITOR CANTANHÊDE DALIMA, ROSEMAR CHIMIRRI, MIRIAN WAWRZYNIAKMELO JUNIOR, SALVADOR SOARES DE2024-05-07T18:14:06Zoai:seer.ufrgs.br:article/134461Revistahttps://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPraticaPUBhttps://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/oai||revista@pgie.ufrgs.br1982-16541516-084Xopendoar:2024-05-07T18:14:06Informática na Educação: teoria & prática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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