CAVI - CRIANDO AMBIENTES VIRTUAIS INTERATIVOS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1999 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Informática na Educação: teoria & prática |
DOI: | 10.22456/1982-1654.6288 |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/6288 |
Resumo: | This experimental project of Distance Learning searches, implements and analyzes the continuous and interacting construction of environments of the non immersive virtual reality when teachers in cooparation create projects in graphic form (hypergraphic) by using sincronous and assincronous comunication. The elaboration of the projects is done through the software " The software "The Palace". Other tools also are used to make easy the cooperative interchange (sincronous and assincronous ways) and anable the analysis of the process. The CAVI in integrated to "LUAR Project - Levando a Universidade ao Aprendizado Remoto do PGIE - UFRGS. Teachers of the Faculty of Taquara and of the University of Caxias do Sul are participants in this research. Our goal is to understand how these teachers elaborate cooperatively virtual environments in the cyberspace and wich are the cognitive structures that emerge in the creation process. In the development of that experimental design the participants became self stimulated in order to enlarge the theoretiacal thoughts and the implementation of new environments. |
id |
UFRGS-7_e9960c82aea6dc27938a02a545c03c70 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/6288 |
network_acronym_str |
UFRGS-7 |
network_name_str |
Informática na Educação: teoria & prática |
spelling |
CAVI - CRIANDO AMBIENTES VIRTUAIS INTERATIVOSambientes virtuais interativosEADcooperação e aprendizagemThis experimental project of Distance Learning searches, implements and analyzes the continuous and interacting construction of environments of the non immersive virtual reality when teachers in cooparation create projects in graphic form (hypergraphic) by using sincronous and assincronous comunication. The elaboration of the projects is done through the software " The software "The Palace". Other tools also are used to make easy the cooperative interchange (sincronous and assincronous ways) and anable the analysis of the process. The CAVI in integrated to "LUAR Project - Levando a Universidade ao Aprendizado Remoto do PGIE - UFRGS. Teachers of the Faculty of Taquara and of the University of Caxias do Sul are participants in this research. Our goal is to understand how these teachers elaborate cooperatively virtual environments in the cyberspace and wich are the cognitive structures that emerge in the creation process. In the development of that experimental design the participants became self stimulated in order to enlarge the theoretiacal thoughts and the implementation of new environments.Este projeto experimental de Educação a Distancia investiga, implementa e analisa a construção interativa e continua de ambientes de realidade virtual nãi imersiva, no qual os professores constroem cooperativamente projetos de forma gráfica (hipergráfico) utilizando comunicação sincrona e assincrona. A contrução dos projetos se dá através do softaware 'The Palace'. Outras ferramentas também são usadas para facilitar a troca cooperativa de maneria (sincrona e assincrona) e possibilitar a análise do processo. O CAVI está integrado ao projeto LUAR - Levando a Universidade ao Aprendizado Remoto do PGIE - UFRGS. São participantes dessa pesquisa professores da Faculdade de Taquara e da Universidade de Caxias do Sul. Buscamos compreender como esses professores constroem cooperativamnete ambientes virtuais num espaço cibernético e quais as condutas cognitivas que surgem na criação dos mesmos. No desenvolvimento desse projeto experimental, os participantes se motivaram para ampliar as reflexões teóricas e a implementação de novos ambientes.Universidade Federal do Rio Grande do Sul1999-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/628810.22456/1982-1654.6288Computers in education: theory & practice; Vol. 2 No. 2 (1999): Fundamentals of Cognitive Psychology Applied to Informatic in EducationInformática na educação: teoria & prática; v. 2 n. 2 (1999): Fundamentos da Psicologia Cognitiva Aplicados à Informática na Educação1982-16541516-084Xreponame:Informática na Educação: teoria & práticainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/6288/3758VALENTINI, CARLA BEATRISGRINGS, ELIANE SCHLEMMERFAGUNDES, LEA DA CRUZTAROUCO, LIANEinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-04-24T12:56:51Zoai:seer.ufrgs.br:article/6288Revistahttps://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPraticaPUBhttps://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/oai||revista@pgie.ufrgs.br1982-16541516-084Xopendoar:2019-04-24T12:56:51Informática na Educação: teoria & prática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CAVI - CRIANDO AMBIENTES VIRTUAIS INTERATIVOS |
title |
CAVI - CRIANDO AMBIENTES VIRTUAIS INTERATIVOS |
spellingShingle |
CAVI - CRIANDO AMBIENTES VIRTUAIS INTERATIVOS CAVI - CRIANDO AMBIENTES VIRTUAIS INTERATIVOS VALENTINI, CARLA BEATRIS ambientes virtuais interativos EAD cooperação e aprendizagem VALENTINI, CARLA BEATRIS ambientes virtuais interativos EAD cooperação e aprendizagem |
title_short |
CAVI - CRIANDO AMBIENTES VIRTUAIS INTERATIVOS |
title_full |
CAVI - CRIANDO AMBIENTES VIRTUAIS INTERATIVOS |
title_fullStr |
CAVI - CRIANDO AMBIENTES VIRTUAIS INTERATIVOS CAVI - CRIANDO AMBIENTES VIRTUAIS INTERATIVOS |
title_full_unstemmed |
CAVI - CRIANDO AMBIENTES VIRTUAIS INTERATIVOS CAVI - CRIANDO AMBIENTES VIRTUAIS INTERATIVOS |
title_sort |
CAVI - CRIANDO AMBIENTES VIRTUAIS INTERATIVOS |
author |
VALENTINI, CARLA BEATRIS |
author_facet |
VALENTINI, CARLA BEATRIS VALENTINI, CARLA BEATRIS GRINGS, ELIANE SCHLEMMER FAGUNDES, LEA DA CRUZ TAROUCO, LIANE GRINGS, ELIANE SCHLEMMER FAGUNDES, LEA DA CRUZ TAROUCO, LIANE |
author_role |
author |
author2 |
GRINGS, ELIANE SCHLEMMER FAGUNDES, LEA DA CRUZ TAROUCO, LIANE |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
VALENTINI, CARLA BEATRIS GRINGS, ELIANE SCHLEMMER FAGUNDES, LEA DA CRUZ TAROUCO, LIANE |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ambientes virtuais interativos EAD cooperação e aprendizagem |
topic |
ambientes virtuais interativos EAD cooperação e aprendizagem |
description |
This experimental project of Distance Learning searches, implements and analyzes the continuous and interacting construction of environments of the non immersive virtual reality when teachers in cooparation create projects in graphic form (hypergraphic) by using sincronous and assincronous comunication. The elaboration of the projects is done through the software " The software "The Palace". Other tools also are used to make easy the cooperative interchange (sincronous and assincronous ways) and anable the analysis of the process. The CAVI in integrated to "LUAR Project - Levando a Universidade ao Aprendizado Remoto do PGIE - UFRGS. Teachers of the Faculty of Taquara and of the University of Caxias do Sul are participants in this research. Our goal is to understand how these teachers elaborate cooperatively virtual environments in the cyberspace and wich are the cognitive structures that emerge in the creation process. In the development of that experimental design the participants became self stimulated in order to enlarge the theoretiacal thoughts and the implementation of new environments. |
publishDate |
1999 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1999-10-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/6288 10.22456/1982-1654.6288 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/6288 |
identifier_str_mv |
10.22456/1982-1654.6288 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/6288/3758 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Computers in education: theory & practice; Vol. 2 No. 2 (1999): Fundamentals of Cognitive Psychology Applied to Informatic in Education Informática na educação: teoria & prática; v. 2 n. 2 (1999): Fundamentos da Psicologia Cognitiva Aplicados à Informática na Educação 1982-1654 1516-084X reponame:Informática na Educação: teoria & prática instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Informática na Educação: teoria & prática |
collection |
Informática na Educação: teoria & prática |
repository.name.fl_str_mv |
Informática na Educação: teoria & prática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revista@pgie.ufrgs.br |
_version_ |
1822182845630644224 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.22456/1982-1654.6288 |