CAVI - CRIANDO AMBIENTES VIRTUAIS INTERATIVOS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: VALENTINI, CARLA BEATRIS
Data de Publicação: 1999
Outros Autores: GRINGS, ELIANE SCHLEMMER, FAGUNDES, LEA DA CRUZ, TAROUCO, LIANE
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Informática na Educação: teoria & prática
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/6288
Resumo: This experimental project of Distance Learning searches, implements and analyzes the continuous and interacting construction of environments of the non immersive virtual reality when teachers in cooparation create projects in graphic form (hypergraphic) by using sincronous and assincronous comunication. The elaboration of the projects is done through the software " The software "The Palace". Other tools also are used to make easy the cooperative interchange (sincronous and assincronous ways) and anable the analysis of the process. The CAVI in integrated to "LUAR Project - Levando a Universidade ao Aprendizado Remoto do PGIE - UFRGS. Teachers of the Faculty of Taquara and of the University of Caxias do Sul are participants in this research. Our goal is to understand how these teachers elaborate cooperatively virtual environments in the cyberspace and wich are the cognitive structures that emerge in the creation process. In the development of that experimental design the participants became self stimulated in order to enlarge the theoretiacal thoughts and the implementation of new environments.
id UFRGS-7_e9960c82aea6dc27938a02a545c03c70
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/6288
network_acronym_str UFRGS-7
network_name_str Informática na Educação: teoria & prática
repository_id_str
spelling CAVI - CRIANDO AMBIENTES VIRTUAIS INTERATIVOSambientes virtuais interativosEADcooperação e aprendizagemThis experimental project of Distance Learning searches, implements and analyzes the continuous and interacting construction of environments of the non immersive virtual reality when teachers in cooparation create projects in graphic form (hypergraphic) by using sincronous and assincronous comunication. The elaboration of the projects is done through the software " The software "The Palace". Other tools also are used to make easy the cooperative interchange (sincronous and assincronous ways) and anable the analysis of the process. The CAVI in integrated to "LUAR Project - Levando a Universidade ao Aprendizado Remoto do PGIE - UFRGS. Teachers of the Faculty of Taquara and of the University of Caxias do Sul are participants in this research. Our goal is to understand how these teachers elaborate cooperatively virtual environments in the cyberspace and wich are the cognitive structures that emerge in the creation process. In the development of that experimental design the participants became self stimulated in order to enlarge the theoretiacal thoughts and the implementation of new environments.Este projeto experimental de Educação a Distancia investiga, implementa e analisa a construção interativa e continua de ambientes de realidade virtual nãi imersiva, no qual os professores constroem cooperativamente projetos de forma gráfica (hipergráfico) utilizando comunicação sincrona e assincrona. A contrução dos projetos se dá através do softaware 'The Palace'. Outras ferramentas também são usadas para facilitar a troca cooperativa de maneria (sincrona e assincrona) e possibilitar a análise do processo. O CAVI está integrado ao projeto LUAR - Levando a Universidade ao Aprendizado Remoto do PGIE - UFRGS. São participantes dessa pesquisa professores da Faculdade de Taquara e da Universidade de Caxias do Sul. Buscamos compreender como esses professores constroem cooperativamnete ambientes virtuais num espaço cibernético e quais as condutas cognitivas que surgem na criação dos mesmos. No desenvolvimento desse projeto experimental, os participantes se motivaram para ampliar as reflexões teóricas e a implementação de novos ambientes.Universidade Federal do Rio Grande do Sul1999-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/628810.22456/1982-1654.6288Computers in education: theory & practice; Vol. 2 No. 2 (1999): Fundamentals of Cognitive Psychology Applied to Informatic in EducationInformática na educação: teoria & prática; v. 2 n. 2 (1999): Fundamentos da Psicologia Cognitiva Aplicados à Informática na Educação1982-16541516-084Xreponame:Informática na Educação: teoria & práticainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/6288/3758VALENTINI, CARLA BEATRISGRINGS, ELIANE SCHLEMMERFAGUNDES, LEA DA CRUZTAROUCO, LIANEinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-04-24T12:56:51Zoai:seer.ufrgs.br:article/6288Revistahttps://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPraticaPUBhttps://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/oai||revista@pgie.ufrgs.br1982-16541516-084Xopendoar:2019-04-24T12:56:51Informática na Educação: teoria & prática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv CAVI - CRIANDO AMBIENTES VIRTUAIS INTERATIVOS
title CAVI - CRIANDO AMBIENTES VIRTUAIS INTERATIVOS
spellingShingle CAVI - CRIANDO AMBIENTES VIRTUAIS INTERATIVOS
VALENTINI, CARLA BEATRIS
ambientes virtuais interativos
EAD
cooperação e aprendizagem
title_short CAVI - CRIANDO AMBIENTES VIRTUAIS INTERATIVOS
title_full CAVI - CRIANDO AMBIENTES VIRTUAIS INTERATIVOS
title_fullStr CAVI - CRIANDO AMBIENTES VIRTUAIS INTERATIVOS
title_full_unstemmed CAVI - CRIANDO AMBIENTES VIRTUAIS INTERATIVOS
title_sort CAVI - CRIANDO AMBIENTES VIRTUAIS INTERATIVOS
author VALENTINI, CARLA BEATRIS
author_facet VALENTINI, CARLA BEATRIS
GRINGS, ELIANE SCHLEMMER
FAGUNDES, LEA DA CRUZ
TAROUCO, LIANE
author_role author
author2 GRINGS, ELIANE SCHLEMMER
FAGUNDES, LEA DA CRUZ
TAROUCO, LIANE
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv VALENTINI, CARLA BEATRIS
GRINGS, ELIANE SCHLEMMER
FAGUNDES, LEA DA CRUZ
TAROUCO, LIANE
dc.subject.por.fl_str_mv ambientes virtuais interativos
EAD
cooperação e aprendizagem
topic ambientes virtuais interativos
EAD
cooperação e aprendizagem
description This experimental project of Distance Learning searches, implements and analyzes the continuous and interacting construction of environments of the non immersive virtual reality when teachers in cooparation create projects in graphic form (hypergraphic) by using sincronous and assincronous comunication. The elaboration of the projects is done through the software " The software "The Palace". Other tools also are used to make easy the cooperative interchange (sincronous and assincronous ways) and anable the analysis of the process. The CAVI in integrated to "LUAR Project - Levando a Universidade ao Aprendizado Remoto do PGIE - UFRGS. Teachers of the Faculty of Taquara and of the University of Caxias do Sul are participants in this research. Our goal is to understand how these teachers elaborate cooperatively virtual environments in the cyberspace and wich are the cognitive structures that emerge in the creation process. In the development of that experimental design the participants became self stimulated in order to enlarge the theoretiacal thoughts and the implementation of new environments.
publishDate 1999
dc.date.none.fl_str_mv 1999-10-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/6288
10.22456/1982-1654.6288
url https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/6288
identifier_str_mv 10.22456/1982-1654.6288
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/6288/3758
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Computers in education: theory & practice; Vol. 2 No. 2 (1999): Fundamentals of Cognitive Psychology Applied to Informatic in Education
Informática na educação: teoria & prática; v. 2 n. 2 (1999): Fundamentos da Psicologia Cognitiva Aplicados à Informática na Educação
1982-1654
1516-084X
reponame:Informática na Educação: teoria & prática
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Informática na Educação: teoria & prática
collection Informática na Educação: teoria & prática
repository.name.fl_str_mv Informática na Educação: teoria & prática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||revista@pgie.ufrgs.br
_version_ 1799766181605801984