The Public library as an instrument for the construction of citizenship

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Giraldo, Yicel
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Elena Román Betancur, Gloria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/19475
Resumo: The paper emphasizes on the mediation of public library for crea ting citizenship. With this end purpose in mind, appealing to consider it as an educative environment promoter of a rendezvous for citizens. Primarily, describes a social issue such as that where the difficulty of research takes place and which has to do with the way people have changed their representations about the public library along with the current social and government interventions which have been being generated in the largest cities of Colombia. Following, spells out the most important methodological elements of this research paper. Subsequently, illustrates the main findings in the enquiring over boys and girls representations on public libraries. Winding up, displays an interpretative proposal on the sense cores of public library as social institution, educative environment and political socialization setting. To end shows a listing of bibliographical references.
id UFRGS-8_065c6ead2c58761c2b675a11dcee7fc6
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/19475
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling The Public library as an instrument for the construction of citizenshipA Biblioteca pública como mediadora na construção da cidadaniaLa biblioteca pública como mediadora en la construcción de la ciudadaníaBiblioteca pública. Ambiente educativo. Representaciones sociales. CiudadaníaPublic library. Educative environment. Social representations. Citizenship.Biblioteca pública. Ambiente educacional. Representações sociais. CidadaniaThe paper emphasizes on the mediation of public library for crea ting citizenship. With this end purpose in mind, appealing to consider it as an educative environment promoter of a rendezvous for citizens. Primarily, describes a social issue such as that where the difficulty of research takes place and which has to do with the way people have changed their representations about the public library along with the current social and government interventions which have been being generated in the largest cities of Colombia. Following, spells out the most important methodological elements of this research paper. Subsequently, illustrates the main findings in the enquiring over boys and girls representations on public libraries. Winding up, displays an interpretative proposal on the sense cores of public library as social institution, educative environment and political socialization setting. To end shows a listing of bibliographical references.O artigo destaca a mediação da biblioteca pública na constru- ção da cidadania. Para este fim, a coloca como um ambiente de aprendizagem que promove o encontro dos cidadãos. Inicialmente, descreve a situação social no qual acontece o problema da pesquisa e que tem a ver com a forma como as pessoas têm transformado suas representações a respeito da biblioteca pública, no reboque das intervenções estatais e sociais que vêm desenvolvendo-se nas principais cidades colombianas. A continuação expõe os elementos metodológicos mais importantes do trabalho. E a seguir mostra os principais achados da indagação sobre as representações que têm as crianças a respeito da biblioteca pública. Para concluir, apresenta uma proposta interpretativa sobre os nucleos de significado da biblioteca pública como uma instituição social de ambiente educativo e palco da socialização política. No final apresenta uma lista de referências biblográficas.El artículo enfatiza en la mediación de la biblioteca pública en la construcción de la ciudadanía. Con este propósito, recurre a su consideración como ambiente educativo que promueve el encuentro de los/as ciudadanos/as. Inicialmente, describe la situación social en la cual tiene lugar el problema de la investigación y que tiene que ver con la manera cómo las personas han transformado sus representaciones acerca de la biblioteca pública, de la mano de las intervenciones sociales y estatales que se vienen generando en las grandes ciudades colombianas. A continuación, expone los elementos metodológicos más importantes del trabajo. Seguidamente, muestra los principales hallazgos en la indagación sobre las representaciones que tienen los niños y las niñas sobre la biblioteca pública. Para terminar, presenta una propuesta interpretativa acerca de los núcleos de sentido de la biblioteca pública como institución social, ambiente educativo y escenario de socialización política. Al final presenta un listado de referencias bibliográficas.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2011-07-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/19475Em Questão; Vol. 17 No. 1 (2011); 211-230Em Questão; Vol. 17 Núm. 1 (2011); 211-230Em Questão; v. 17 n. 1 (2011); 211-2301808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/19475/12496Copyright (c) 2011 Yicel Giraldo, Gloria Elena Román Betancurhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGiraldo, YicelElena Román Betancur, Gloria2023-11-17T19:43:59Zoai:seer.ufrgs.br:article/19475Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-17T19:43:59Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv The Public library as an instrument for the construction of citizenship
A Biblioteca pública como mediadora na construção da cidadania
La biblioteca pública como mediadora en la construcción de la ciudadanía
title The Public library as an instrument for the construction of citizenship
spellingShingle The Public library as an instrument for the construction of citizenship
Giraldo, Yicel
Biblioteca pública. Ambiente educativo. Representaciones sociales. Ciudadanía
Public library. Educative environment. Social representations. Citizenship.
Biblioteca pública. Ambiente educacional. Representações sociais. Cidadania
title_short The Public library as an instrument for the construction of citizenship
title_full The Public library as an instrument for the construction of citizenship
title_fullStr The Public library as an instrument for the construction of citizenship
title_full_unstemmed The Public library as an instrument for the construction of citizenship
title_sort The Public library as an instrument for the construction of citizenship
author Giraldo, Yicel
author_facet Giraldo, Yicel
Elena Román Betancur, Gloria
author_role author
author2 Elena Román Betancur, Gloria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Giraldo, Yicel
Elena Román Betancur, Gloria
dc.subject.por.fl_str_mv Biblioteca pública. Ambiente educativo. Representaciones sociales. Ciudadanía
Public library. Educative environment. Social representations. Citizenship.
Biblioteca pública. Ambiente educacional. Representações sociais. Cidadania
topic Biblioteca pública. Ambiente educativo. Representaciones sociales. Ciudadanía
Public library. Educative environment. Social representations. Citizenship.
Biblioteca pública. Ambiente educacional. Representações sociais. Cidadania
description The paper emphasizes on the mediation of public library for crea ting citizenship. With this end purpose in mind, appealing to consider it as an educative environment promoter of a rendezvous for citizens. Primarily, describes a social issue such as that where the difficulty of research takes place and which has to do with the way people have changed their representations about the public library along with the current social and government interventions which have been being generated in the largest cities of Colombia. Following, spells out the most important methodological elements of this research paper. Subsequently, illustrates the main findings in the enquiring over boys and girls representations on public libraries. Winding up, displays an interpretative proposal on the sense cores of public library as social institution, educative environment and political socialization setting. To end shows a listing of bibliographical references.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-07-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/19475
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/19475
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/19475/12496
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2011 Yicel Giraldo, Gloria Elena Román Betancur
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2011 Yicel Giraldo, Gloria Elena Román Betancur
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 17 No. 1 (2011); 211-230
Em Questão; Vol. 17 Núm. 1 (2011); 211-230
Em Questão; v. 17 n. 1 (2011); 211-230
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438633142386688