The Public library as an instrument for the construction of citizenship
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/19475 |
Resumo: | The paper emphasizes on the mediation of public library for crea ting citizenship. With this end purpose in mind, appealing to consider it as an educative environment promoter of a rendezvous for citizens. Primarily, describes a social issue such as that where the difficulty of research takes place and which has to do with the way people have changed their representations about the public library along with the current social and government interventions which have been being generated in the largest cities of Colombia. Following, spells out the most important methodological elements of this research paper. Subsequently, illustrates the main findings in the enquiring over boys and girls representations on public libraries. Winding up, displays an interpretative proposal on the sense cores of public library as social institution, educative environment and political socialization setting. To end shows a listing of bibliographical references. |
id |
UFRGS-8_065c6ead2c58761c2b675a11dcee7fc6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/19475 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Public library as an instrument for the construction of citizenshipA Biblioteca pública como mediadora na construção da cidadaniaLa biblioteca pública como mediadora en la construcción de la ciudadaníaBiblioteca pública. Ambiente educativo. Representaciones sociales. CiudadaníaPublic library. Educative environment. Social representations. Citizenship.Biblioteca pública. Ambiente educacional. Representações sociais. CidadaniaThe paper emphasizes on the mediation of public library for crea ting citizenship. With this end purpose in mind, appealing to consider it as an educative environment promoter of a rendezvous for citizens. Primarily, describes a social issue such as that where the difficulty of research takes place and which has to do with the way people have changed their representations about the public library along with the current social and government interventions which have been being generated in the largest cities of Colombia. Following, spells out the most important methodological elements of this research paper. Subsequently, illustrates the main findings in the enquiring over boys and girls representations on public libraries. Winding up, displays an interpretative proposal on the sense cores of public library as social institution, educative environment and political socialization setting. To end shows a listing of bibliographical references.O artigo destaca a mediação da biblioteca pública na constru- ção da cidadania. Para este fim, a coloca como um ambiente de aprendizagem que promove o encontro dos cidadãos. Inicialmente, descreve a situação social no qual acontece o problema da pesquisa e que tem a ver com a forma como as pessoas têm transformado suas representações a respeito da biblioteca pública, no reboque das intervenções estatais e sociais que vêm desenvolvendo-se nas principais cidades colombianas. A continuação expõe os elementos metodológicos mais importantes do trabalho. E a seguir mostra os principais achados da indagação sobre as representações que têm as crianças a respeito da biblioteca pública. Para concluir, apresenta uma proposta interpretativa sobre os nucleos de significado da biblioteca pública como uma instituição social de ambiente educativo e palco da socialização política. No final apresenta uma lista de referências biblográficas.El artículo enfatiza en la mediación de la biblioteca pública en la construcción de la ciudadanía. Con este propósito, recurre a su consideración como ambiente educativo que promueve el encuentro de los/as ciudadanos/as. Inicialmente, describe la situación social en la cual tiene lugar el problema de la investigación y que tiene que ver con la manera cómo las personas han transformado sus representaciones acerca de la biblioteca pública, de la mano de las intervenciones sociales y estatales que se vienen generando en las grandes ciudades colombianas. A continuación, expone los elementos metodológicos más importantes del trabajo. Seguidamente, muestra los principales hallazgos en la indagación sobre las representaciones que tienen los niños y las niñas sobre la biblioteca pública. Para terminar, presenta una propuesta interpretativa acerca de los núcleos de sentido de la biblioteca pública como institución social, ambiente educativo y escenario de socialización política. Al final presenta un listado de referencias bibliográficas.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2011-07-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/19475Em Questão; Vol. 17 No. 1 (2011); 211-230Em Questão; Vol. 17 Núm. 1 (2011); 211-230Em Questão; v. 17 n. 1 (2011); 211-2301808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/19475/12496Copyright (c) 2011 Yicel Giraldo, Gloria Elena Román Betancurhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGiraldo, YicelElena Román Betancur, Gloria2023-11-17T19:43:59Zoai:seer.ufrgs.br:article/19475Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-17T19:43:59Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Public library as an instrument for the construction of citizenship A Biblioteca pública como mediadora na construção da cidadania La biblioteca pública como mediadora en la construcción de la ciudadanía |
title |
The Public library as an instrument for the construction of citizenship |
spellingShingle |
The Public library as an instrument for the construction of citizenship Giraldo, Yicel Biblioteca pública. Ambiente educativo. Representaciones sociales. Ciudadanía Public library. Educative environment. Social representations. Citizenship. Biblioteca pública. Ambiente educacional. Representações sociais. Cidadania |
title_short |
The Public library as an instrument for the construction of citizenship |
title_full |
The Public library as an instrument for the construction of citizenship |
title_fullStr |
The Public library as an instrument for the construction of citizenship |
title_full_unstemmed |
The Public library as an instrument for the construction of citizenship |
title_sort |
The Public library as an instrument for the construction of citizenship |
author |
Giraldo, Yicel |
author_facet |
Giraldo, Yicel Elena Román Betancur, Gloria |
author_role |
author |
author2 |
Elena Román Betancur, Gloria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Giraldo, Yicel Elena Román Betancur, Gloria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Biblioteca pública. Ambiente educativo. Representaciones sociales. Ciudadanía Public library. Educative environment. Social representations. Citizenship. Biblioteca pública. Ambiente educacional. Representações sociais. Cidadania |
topic |
Biblioteca pública. Ambiente educativo. Representaciones sociales. Ciudadanía Public library. Educative environment. Social representations. Citizenship. Biblioteca pública. Ambiente educacional. Representações sociais. Cidadania |
description |
The paper emphasizes on the mediation of public library for crea ting citizenship. With this end purpose in mind, appealing to consider it as an educative environment promoter of a rendezvous for citizens. Primarily, describes a social issue such as that where the difficulty of research takes place and which has to do with the way people have changed their representations about the public library along with the current social and government interventions which have been being generated in the largest cities of Colombia. Following, spells out the most important methodological elements of this research paper. Subsequently, illustrates the main findings in the enquiring over boys and girls representations on public libraries. Winding up, displays an interpretative proposal on the sense cores of public library as social institution, educative environment and political socialization setting. To end shows a listing of bibliographical references. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-07-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/19475 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/19475 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/19475/12496 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2011 Yicel Giraldo, Gloria Elena Román Betancur https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2011 Yicel Giraldo, Gloria Elena Román Betancur https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; Vol. 17 No. 1 (2011); 211-230 Em Questão; Vol. 17 Núm. 1 (2011); 211-230 Em Questão; v. 17 n. 1 (2011); 211-230 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1789438633142386688 |