Representations and meanings about contemporary slavery: a study about the campaign Eyes opened to not become a slave and subject's place (slave) on media

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moura, Flávia Almeida
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/26853
Resumo: The article analyzes communication strategies concerning to the Campaign of Prevention and Fight against Slavery named Eyes Opened to Not Become a Slave, created by LPC (Land Pastoral Commission), organization connected do the Catholic Church. Although the campaign is national, the proposed discussion deals more directly to the seduction network and accusation of contemporary slavery in Maranhão, object of research done since 2009, by the project Voices of Hope: strategies of communication in seduction networks and accusation of contemporary slavery context in Maranhão, lead by the author. Simultaneously to the analyze of the campaign, we try to figure out the subject’s place (slave) on media, from the production and reception of representations and meanings.
id UFRGS-8_0ab8b9161d740384a9c04c6d64f70a98
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/26853
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Representations and meanings about contemporary slavery: a study about the campaign Eyes opened to not become a slave and subject's place (slave) on mediaRepresentações e sentidos acerca do trabalho escravo contemporâneo: um estudo sobre a campanha “De olho aberto para não virar escravo” e o lugar do sujeito (trabalhador escravo) na mídiaEstratégias de comunicaçãoRedesTrabalho escravoEstratégias de comunicaçãoCommunication strategies. Network. Slave work.The article analyzes communication strategies concerning to the Campaign of Prevention and Fight against Slavery named Eyes Opened to Not Become a Slave, created by LPC (Land Pastoral Commission), organization connected do the Catholic Church. Although the campaign is national, the proposed discussion deals more directly to the seduction network and accusation of contemporary slavery in Maranhão, object of research done since 2009, by the project Voices of Hope: strategies of communication in seduction networks and accusation of contemporary slavery context in Maranhão, lead by the author. Simultaneously to the analyze of the campaign, we try to figure out the subject’s place (slave) on media, from the production and reception of representations and meanings.O artigo analisa estratégias de comunicação no âmbito da Campanha de Prevenção e Combate ao Trabalho Escravo intitulada De olho aberto para não virar escravo, desenvolvida pela Comissão Pastoral da Terra (CPT), entidade ligada à Igreja Católica. Embora a campanha seja nacional, a discussão proposta trata mais diretamente das redes de aliciamento e denúncia da escravidão contemporânea no estado do Maranhão, objeto de pesquisa realizada desde 2010 por intermédio do projeto Vozes da Esperança: estratégias de comunicação em redes de aliciamento e denúncia no contexto do trabalho escravo contemporâneo no Maranhão, coordenado pela autora. Paralelamente à análise da campanha, buscamos entender aqui o lugar do sujeito (trabalhador escravo) na mídia a partir da produção e recepção de representações e sentidos.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2013-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/26853Em Questão; Vol. 19 No. 2 (2013); 217-235Em Questão; Vol. 19 Núm. 2 (2013); 217-235Em Questão; v. 19 n. 2 (2013); 217-2351808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/26853/31055Copyright (c) 2013 Flávia Almeida Mourahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Flávia Almeida2024-03-20T18:42:56Zoai:seer.ufrgs.br:article/26853Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-03-20T18:42:56Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Representations and meanings about contemporary slavery: a study about the campaign Eyes opened to not become a slave and subject's place (slave) on media
Representações e sentidos acerca do trabalho escravo contemporâneo: um estudo sobre a campanha “De olho aberto para não virar escravo” e o lugar do sujeito (trabalhador escravo) na mídia
title Representations and meanings about contemporary slavery: a study about the campaign Eyes opened to not become a slave and subject's place (slave) on media
spellingShingle Representations and meanings about contemporary slavery: a study about the campaign Eyes opened to not become a slave and subject's place (slave) on media
Moura, Flávia Almeida
Estratégias de comunicação
Redes
Trabalho escravo
Estratégias de comunicação
Communication strategies. Network. Slave work.
title_short Representations and meanings about contemporary slavery: a study about the campaign Eyes opened to not become a slave and subject's place (slave) on media
title_full Representations and meanings about contemporary slavery: a study about the campaign Eyes opened to not become a slave and subject's place (slave) on media
title_fullStr Representations and meanings about contemporary slavery: a study about the campaign Eyes opened to not become a slave and subject's place (slave) on media
title_full_unstemmed Representations and meanings about contemporary slavery: a study about the campaign Eyes opened to not become a slave and subject's place (slave) on media
title_sort Representations and meanings about contemporary slavery: a study about the campaign Eyes opened to not become a slave and subject's place (slave) on media
author Moura, Flávia Almeida
author_facet Moura, Flávia Almeida
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moura, Flávia Almeida
dc.subject.por.fl_str_mv Estratégias de comunicação
Redes
Trabalho escravo
Estratégias de comunicação
Communication strategies. Network. Slave work.
topic Estratégias de comunicação
Redes
Trabalho escravo
Estratégias de comunicação
Communication strategies. Network. Slave work.
description The article analyzes communication strategies concerning to the Campaign of Prevention and Fight against Slavery named Eyes Opened to Not Become a Slave, created by LPC (Land Pastoral Commission), organization connected do the Catholic Church. Although the campaign is national, the proposed discussion deals more directly to the seduction network and accusation of contemporary slavery in Maranhão, object of research done since 2009, by the project Voices of Hope: strategies of communication in seduction networks and accusation of contemporary slavery context in Maranhão, lead by the author. Simultaneously to the analyze of the campaign, we try to figure out the subject’s place (slave) on media, from the production and reception of representations and meanings.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/26853
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/26853
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/26853/31055
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2013 Flávia Almeida Moura
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2013 Flávia Almeida Moura
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 19 No. 2 (2013); 217-235
Em Questão; Vol. 19 Núm. 2 (2013); 217-235
Em Questão; v. 19 n. 2 (2013); 217-235
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1799766159853092864