The dialogic process and the mediation of reading in the formation of the reader subject
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/135756 |
Resumo: | Objective: to highlight the narratives that present the act of reading and the interaction of Luca, Manu Tasca, and their followers in the Instagram profile, as a process of interference that subsidizes the formation of the reader subject. Methodology: a descriptive study of a qualitative nature that adopted direct observation of Manu Tasca's Instagram profile as a technique, as well as teaching in order to record her experiences as a reader and mediator of reading. Results: Manu Tasca demonstrates the importance of seeking and identifying the profile of each subject with whom one intends to relate in a mediating activity, adopting different devices and contents, in addition to carrying out plural actions that effectively contribute to the development of these reader subjects. Considerations: The dialogical process is essential for carrying out reading mediation activities, and the mediating agents must consider the most varied forms of languages, which provide greater comfort in the sharing of knowledge by the readers. |
id |
UFRGS-8_0c5efbd8175339f709c92e70858b4d31 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/135756 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The dialogic process and the mediation of reading in the formation of the reader subjectEl proceso dialógico y la mediación de la lectura en la formación del sujeto lectorO processo dialógico e a mediação da leitura na formação do sujeito leitorReadingReading MediationReader trainingInformational devicesLecturaMediación lectoraFormación de lectoresDispositivos informativosLeituraMediação da LeituraFormação de leitorDispositivos informacionais.Objective: to highlight the narratives that present the act of reading and the interaction of Luca, Manu Tasca, and their followers in the Instagram profile, as a process of interference that subsidizes the formation of the reader subject. Methodology: a descriptive study of a qualitative nature that adopted direct observation of Manu Tasca's Instagram profile as a technique, as well as teaching in order to record her experiences as a reader and mediator of reading. Results: Manu Tasca demonstrates the importance of seeking and identifying the profile of each subject with whom one intends to relate in a mediating activity, adopting different devices and contents, in addition to carrying out plural actions that effectively contribute to the development of these reader subjects. Considerations: The dialogical process is essential for carrying out reading mediation activities, and the mediating agents must consider the most varied forms of languages, which provide greater comfort in the sharing of knowledge by the readers. Objetivo: resaltar las narrativas que presentan el acto de leer y la interacción de Luca, Manu Tasca y sus seguidores en el perfil de Instagram, como un proceso de interferencia que subsidia la formación del sujeto lector. Metodología: estudio descriptivo de carácter cualitativo que adoptó como técnica la observación directa del perfil de Instagram de Manu Tasca, así como la didáctica para registrar sus experiencias como lectora y mediadora de lectura. Resultados: Manu Tasca demuestra la importancia de buscar e identificar el perfil de cada sujeto con el que se pretende relacionar en una actividad mediadora, adoptando diferentes dispositivos y contenidos, además de realizar acciones plurales que contribuyan efectivamente al desarrollo de estos sujetos lectores. Consideraciones: El proceso dialógico es fundamental para realizar actividades de mediación lectora, y los agentes mediadores deben considerar las más variadas formas de lenguajes, que brinden mayor comodidad en el intercambio de saberes por parte de los lectores.Objetivo: evidenciar as narrativas que apresentam o ato de ler e a interação de Luca, Manu Tasca e seus seguidores no perfil do Instagram, como processo de interferências que subsidia a formação do sujeito leitor. Metodologia: estudo descritivo de natureza qualitativa e método documental, que se adotou a técnica de observação direta tendo como objeto de investigação o perfil do Instagram de Manu Tasca, como também foi aplicado junto a essa um questionário a fim de registrar suas vivências como leitora e mediadora da leitura. Resultados: Manu Tasca transparece a importância de buscar e identificar o perfil de cada sujeito com que se pretende relacionar em uma atividade mediadora, adotando dispositivos e conteúdos diversos, além de realizar ações plurais que efetivamente contribuam com o desenvolvimento desses sujeitos leitores. Considerações: o processo dialógico é essencial para a realização das atividades de mediação da leitura, devendo os agentes mediadores considerar as mais variadas formas de linguagens, que proporcionem maior conforto no compartilhamento de saberes por parte dos leitores.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2024-03-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Parestextoapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/13575610.1590/1808-5245.30.135756Em Questão; Vol. 30 (2024); 135756Em Questão; Vol. 30 (2024); 135756Em Questão; v. 30 (2024); 1357561808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/135756/91262https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/135756/91207https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/135756/91208Copyright (c) 2024 Acrisonélia Medeiros de Sousa Rocha, Raquel do Rosário Santos, Ana Claudia Medeiros de Sousahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Acrisonélia Medeiros de SousaSantos, Raquel do RosárioSousa, Ana Claudia Medeiros de2024-05-20T14:52:18Zoai:seer.ufrgs.br:article/135756Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-05-20T14:52:18Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The dialogic process and the mediation of reading in the formation of the reader subject El proceso dialógico y la mediación de la lectura en la formación del sujeto lector O processo dialógico e a mediação da leitura na formação do sujeito leitor |
title |
The dialogic process and the mediation of reading in the formation of the reader subject |
spellingShingle |
The dialogic process and the mediation of reading in the formation of the reader subject Rocha, Acrisonélia Medeiros de Sousa Reading Reading Mediation Reader training Informational devices Lectura Mediación lectora Formación de lectores Dispositivos informativos Leitura Mediação da Leitura Formação de leitor Dispositivos informacionais. |
title_short |
The dialogic process and the mediation of reading in the formation of the reader subject |
title_full |
The dialogic process and the mediation of reading in the formation of the reader subject |
title_fullStr |
The dialogic process and the mediation of reading in the formation of the reader subject |
title_full_unstemmed |
The dialogic process and the mediation of reading in the formation of the reader subject |
title_sort |
The dialogic process and the mediation of reading in the formation of the reader subject |
author |
Rocha, Acrisonélia Medeiros de Sousa |
author_facet |
Rocha, Acrisonélia Medeiros de Sousa Santos, Raquel do Rosário Sousa, Ana Claudia Medeiros de |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Raquel do Rosário Sousa, Ana Claudia Medeiros de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Acrisonélia Medeiros de Sousa Santos, Raquel do Rosário Sousa, Ana Claudia Medeiros de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Reading Reading Mediation Reader training Informational devices Lectura Mediación lectora Formación de lectores Dispositivos informativos Leitura Mediação da Leitura Formação de leitor Dispositivos informacionais. |
topic |
Reading Reading Mediation Reader training Informational devices Lectura Mediación lectora Formación de lectores Dispositivos informativos Leitura Mediação da Leitura Formação de leitor Dispositivos informacionais. |
description |
Objective: to highlight the narratives that present the act of reading and the interaction of Luca, Manu Tasca, and their followers in the Instagram profile, as a process of interference that subsidizes the formation of the reader subject. Methodology: a descriptive study of a qualitative nature that adopted direct observation of Manu Tasca's Instagram profile as a technique, as well as teaching in order to record her experiences as a reader and mediator of reading. Results: Manu Tasca demonstrates the importance of seeking and identifying the profile of each subject with whom one intends to relate in a mediating activity, adopting different devices and contents, in addition to carrying out plural actions that effectively contribute to the development of these reader subjects. Considerations: The dialogical process is essential for carrying out reading mediation activities, and the mediating agents must consider the most varied forms of languages, which provide greater comfort in the sharing of knowledge by the readers. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/135756 10.1590/1808-5245.30.135756 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/135756 |
identifier_str_mv |
10.1590/1808-5245.30.135756 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/135756/91262 https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/135756/91207 https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/135756/91208 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; Vol. 30 (2024); 135756 Em Questão; Vol. 30 (2024); 135756 Em Questão; v. 30 (2024); 135756 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1799766161926127616 |