The dialogic process and the mediation of reading in the formation of the reader subject

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Acrisonélia Medeiros de Sousa
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Santos, Raquel do Rosário, Sousa, Ana Claudia Medeiros de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/135756
Resumo: Objective: to highlight the narratives that present the act of reading and the interaction of Luca, Manu Tasca, and their followers in the Instagram profile, as a process of interference that subsidizes the formation of the reader subject. Methodology: a descriptive study of a qualitative nature that adopted direct observation of Manu Tasca's Instagram profile as a technique, as well as teaching in order to record her experiences as a reader and mediator of reading. Results: Manu Tasca demonstrates the importance of seeking and identifying the profile of each subject with whom one intends to relate in a mediating activity, adopting different devices and contents, in addition to carrying out plural actions that effectively contribute to the development of these reader subjects. Considerations: The dialogical process is essential for carrying out reading mediation activities, and the mediating agents must consider the most varied forms of languages, which provide greater comfort in the sharing of knowledge by the readers.  
id UFRGS-8_0c5efbd8175339f709c92e70858b4d31
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/135756
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling The dialogic process and the mediation of reading in the formation of the reader subjectEl proceso dialógico y la mediación de la lectura en la formación del sujeto lectorO processo dialógico e a mediação da leitura na formação do sujeito leitorReadingReading MediationReader trainingInformational devicesLecturaMediación lectoraFormación de lectoresDispositivos informativosLeituraMediação da LeituraFormação de leitorDispositivos informacionais.Objective: to highlight the narratives that present the act of reading and the interaction of Luca, Manu Tasca, and their followers in the Instagram profile, as a process of interference that subsidizes the formation of the reader subject. Methodology: a descriptive study of a qualitative nature that adopted direct observation of Manu Tasca's Instagram profile as a technique, as well as teaching in order to record her experiences as a reader and mediator of reading. Results: Manu Tasca demonstrates the importance of seeking and identifying the profile of each subject with whom one intends to relate in a mediating activity, adopting different devices and contents, in addition to carrying out plural actions that effectively contribute to the development of these reader subjects. Considerations: The dialogical process is essential for carrying out reading mediation activities, and the mediating agents must consider the most varied forms of languages, which provide greater comfort in the sharing of knowledge by the readers.  Objetivo: resaltar las narrativas que presentan el acto de leer y la interacción de Luca, Manu Tasca y sus seguidores en el perfil de Instagram, como un proceso de interferencia que subsidia la formación del sujeto lector. Metodología: estudio descriptivo de carácter cualitativo que adoptó como técnica la observación directa del perfil de Instagram de Manu Tasca, así como la didáctica para registrar sus experiencias como lectora y mediadora de lectura. Resultados: Manu Tasca demuestra la importancia de buscar e identificar el perfil de cada sujeto con el que se pretende relacionar en una actividad mediadora, adoptando diferentes dispositivos y contenidos, además de realizar acciones plurales que contribuyan efectivamente al desarrollo de estos sujetos lectores. Consideraciones: El proceso dialógico es fundamental para realizar actividades de mediación lectora, y los agentes mediadores deben considerar las más variadas formas de lenguajes, que brinden mayor comodidad en el intercambio de saberes por parte de los lectores.Objetivo: evidenciar as narrativas que apresentam o ato de ler e a interação de Luca, Manu Tasca e seus seguidores no perfil do Instagram, como processo de interferências que subsidia a formação do sujeito leitor. Metodologia: estudo descritivo de natureza qualitativa e método documental, que se adotou a técnica de observação direta tendo como objeto de investigação o perfil do Instagram de Manu Tasca, como também foi aplicado junto a essa um questionário a fim de registrar suas vivências como leitora e mediadora da leitura. Resultados: Manu Tasca transparece a importância de buscar e identificar o perfil de cada sujeito com que se pretende relacionar em uma atividade mediadora, adotando dispositivos e conteúdos diversos, além de realizar ações plurais que efetivamente contribuam com o desenvolvimento desses sujeitos leitores. Considerações: o processo dialógico é essencial para a realização das atividades de mediação da leitura, devendo os agentes mediadores considerar as mais variadas formas de linguagens, que proporcionem maior conforto no compartilhamento de saberes por parte dos leitores.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2024-03-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Parestextoapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/13575610.1590/1808-5245.30.135756Em Questão; Vol. 30 (2024); 135756Em Questão; Vol. 30 (2024); 135756Em Questão; v. 30 (2024); 1357561808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/135756/91262https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/135756/91207https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/135756/91208Copyright (c) 2024 Acrisonélia Medeiros de Sousa Rocha, Raquel do Rosário Santos, Ana Claudia Medeiros de Sousahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Acrisonélia Medeiros de SousaSantos, Raquel do RosárioSousa, Ana Claudia Medeiros de2024-05-20T14:52:18Zoai:seer.ufrgs.br:article/135756Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-05-20T14:52:18Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv The dialogic process and the mediation of reading in the formation of the reader subject
El proceso dialógico y la mediación de la lectura en la formación del sujeto lector
O processo dialógico e a mediação da leitura na formação do sujeito leitor
title The dialogic process and the mediation of reading in the formation of the reader subject
spellingShingle The dialogic process and the mediation of reading in the formation of the reader subject
Rocha, Acrisonélia Medeiros de Sousa
Reading
Reading Mediation
Reader training
Informational devices
Lectura
Mediación lectora
Formación de lectores
Dispositivos informativos
Leitura
Mediação da Leitura
Formação de leitor
Dispositivos informacionais.
title_short The dialogic process and the mediation of reading in the formation of the reader subject
title_full The dialogic process and the mediation of reading in the formation of the reader subject
title_fullStr The dialogic process and the mediation of reading in the formation of the reader subject
title_full_unstemmed The dialogic process and the mediation of reading in the formation of the reader subject
title_sort The dialogic process and the mediation of reading in the formation of the reader subject
author Rocha, Acrisonélia Medeiros de Sousa
author_facet Rocha, Acrisonélia Medeiros de Sousa
Santos, Raquel do Rosário
Sousa, Ana Claudia Medeiros de
author_role author
author2 Santos, Raquel do Rosário
Sousa, Ana Claudia Medeiros de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Acrisonélia Medeiros de Sousa
Santos, Raquel do Rosário
Sousa, Ana Claudia Medeiros de
dc.subject.por.fl_str_mv Reading
Reading Mediation
Reader training
Informational devices
Lectura
Mediación lectora
Formación de lectores
Dispositivos informativos
Leitura
Mediação da Leitura
Formação de leitor
Dispositivos informacionais.
topic Reading
Reading Mediation
Reader training
Informational devices
Lectura
Mediación lectora
Formación de lectores
Dispositivos informativos
Leitura
Mediação da Leitura
Formação de leitor
Dispositivos informacionais.
description Objective: to highlight the narratives that present the act of reading and the interaction of Luca, Manu Tasca, and their followers in the Instagram profile, as a process of interference that subsidizes the formation of the reader subject. Methodology: a descriptive study of a qualitative nature that adopted direct observation of Manu Tasca's Instagram profile as a technique, as well as teaching in order to record her experiences as a reader and mediator of reading. Results: Manu Tasca demonstrates the importance of seeking and identifying the profile of each subject with whom one intends to relate in a mediating activity, adopting different devices and contents, in addition to carrying out plural actions that effectively contribute to the development of these reader subjects. Considerations: The dialogical process is essential for carrying out reading mediation activities, and the mediating agents must consider the most varied forms of languages, which provide greater comfort in the sharing of knowledge by the readers.  
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/135756
10.1590/1808-5245.30.135756
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/135756
identifier_str_mv 10.1590/1808-5245.30.135756
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/135756/91262
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/135756/91207
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/135756/91208
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 30 (2024); 135756
Em Questão; Vol. 30 (2024); 135756
Em Questão; v. 30 (2024); 135756
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1799766161926127616