Prospecting system of emerging skills: a proposal of model

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardoso Filho, Jair Cunha
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: de Araújo Júnior, Rogério Henrique
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/59410
Resumo: Employment and development of emerging skills are becoming relevant issues for the Information and Knowledge society inside a globalized and competitive economy. The lack of skilled manpower and the Brazilian strategies and multi-lateral organizations of emerging skills are approached with an intention of fix-ing its problems. In this paper, a systemic model to prospect for emerging powers supported the social, technical and economic paradigms of information science and based on environmental monitoring and information literacy is proposed. It discusses the concept of emerging skills, information literacy and environmental monitoring. It concludes that an environmental monitoring model for prospect-ing emerging skills helps to associate the professional qualifications of shares to regional development efforts and social inclusion, and environmental monitoring business environments and the identification of emerging skills can be useful processes to help build long-term organizational strategies for the development of human capital.
id UFRGS-8_10f950ae8ca85a149eb7a534b2e7de88
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/59410
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Prospecting system of emerging skills: a proposal of modelSistema de prospecção de competências emergentes: uma proposta de modeloEmerging Skills. Environmental Monitoring. Information Literacy.Competências emergentes. Monitoramento ambiental. Competência informacional.Employment and development of emerging skills are becoming relevant issues for the Information and Knowledge society inside a globalized and competitive economy. The lack of skilled manpower and the Brazilian strategies and multi-lateral organizations of emerging skills are approached with an intention of fix-ing its problems. In this paper, a systemic model to prospect for emerging powers supported the social, technical and economic paradigms of information science and based on environmental monitoring and information literacy is proposed. It discusses the concept of emerging skills, information literacy and environmental monitoring. It concludes that an environmental monitoring model for prospect-ing emerging skills helps to associate the professional qualifications of shares to regional development efforts and social inclusion, and environmental monitoring business environments and the identification of emerging skills can be useful processes to help build long-term organizational strategies for the development of human capital.A questão do emprego e desenvolvimento de competências emergentes apresentam-se como temas relevantes para a sociedade da informação e do conhecimento em uma economia globalizada e competitiva. Aborda-se o problema do apagão de mão de obra e as estratégias governamentais brasileiras e de organismos multilaterais de competências emergentes para mitigá-lo. Propõe-se, então, um modelo sistêmico de monitoramento ambiental para prospecção de competências emergentes, amparado nos paradigmas social e técnico-econômico da Ciência da Informação e baseado no monitoramento ambiental e na competência informacional. Portanto, além do conceito de competências emergentes, são abordados também os conceitos de competência informacional e monitoramento ambiental. Conclui-se, por fim, que tal modelo contribui para associar as ações de qualificação profissional aos esforços de desenvolvimento regional e de inclusão social, e que tanto o monitoramento ambiental de ambientes de negócio quanto a identificação de competências emergentes podem auxiliar na construção de estratégias organizacionais de longo prazo para o desenvolvimento do capital humano.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2016-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/5941010.19132/1808-5245222.246-272Em Questão; v.22, n.2, mai/ago. 2016; 246-272Em Questão; v.22, n.2, mai/ago. 2016; 246-272Em Questão; v.22, n.2, mai/ago. 2016; 246-2721808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/59410/37995Copyright (c) 2016 Jair Cunha Cardoso Filho, Rogério Henrique de Araújo Júniorhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCardoso Filho, Jair Cunhade Araújo Júnior, Rogério Henrique2024-03-22T17:30:44Zoai:seer.ufrgs.br:article/59410Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-03-22T17:30:44Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Prospecting system of emerging skills: a proposal of model
Sistema de prospecção de competências emergentes: uma proposta de modelo
title Prospecting system of emerging skills: a proposal of model
spellingShingle Prospecting system of emerging skills: a proposal of model
Cardoso Filho, Jair Cunha
Emerging Skills. Environmental Monitoring. Information Literacy.
Competências emergentes. Monitoramento ambiental. Competência informacional.
title_short Prospecting system of emerging skills: a proposal of model
title_full Prospecting system of emerging skills: a proposal of model
title_fullStr Prospecting system of emerging skills: a proposal of model
title_full_unstemmed Prospecting system of emerging skills: a proposal of model
title_sort Prospecting system of emerging skills: a proposal of model
author Cardoso Filho, Jair Cunha
author_facet Cardoso Filho, Jair Cunha
de Araújo Júnior, Rogério Henrique
author_role author
author2 de Araújo Júnior, Rogério Henrique
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cardoso Filho, Jair Cunha
de Araújo Júnior, Rogério Henrique
dc.subject.por.fl_str_mv Emerging Skills. Environmental Monitoring. Information Literacy.
Competências emergentes. Monitoramento ambiental. Competência informacional.
topic Emerging Skills. Environmental Monitoring. Information Literacy.
Competências emergentes. Monitoramento ambiental. Competência informacional.
description Employment and development of emerging skills are becoming relevant issues for the Information and Knowledge society inside a globalized and competitive economy. The lack of skilled manpower and the Brazilian strategies and multi-lateral organizations of emerging skills are approached with an intention of fix-ing its problems. In this paper, a systemic model to prospect for emerging powers supported the social, technical and economic paradigms of information science and based on environmental monitoring and information literacy is proposed. It discusses the concept of emerging skills, information literacy and environmental monitoring. It concludes that an environmental monitoring model for prospect-ing emerging skills helps to associate the professional qualifications of shares to regional development efforts and social inclusion, and environmental monitoring business environments and the identification of emerging skills can be useful processes to help build long-term organizational strategies for the development of human capital.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-08-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/59410
10.19132/1808-5245222.246-272
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/59410
identifier_str_mv 10.19132/1808-5245222.246-272
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/59410/37995
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Jair Cunha Cardoso Filho, Rogério Henrique de Araújo Júnior
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Jair Cunha Cardoso Filho, Rogério Henrique de Araújo Júnior
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; v.22, n.2, mai/ago. 2016; 246-272
Em Questão; v.22, n.2, mai/ago. 2016; 246-272
Em Questão; v.22, n.2, mai/ago. 2016; 246-272
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1799766160474898432