Prospecting system of emerging skills: a proposal of model
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/59410 |
Resumo: | Employment and development of emerging skills are becoming relevant issues for the Information and Knowledge society inside a globalized and competitive economy. The lack of skilled manpower and the Brazilian strategies and multi-lateral organizations of emerging skills are approached with an intention of fix-ing its problems. In this paper, a systemic model to prospect for emerging powers supported the social, technical and economic paradigms of information science and based on environmental monitoring and information literacy is proposed. It discusses the concept of emerging skills, information literacy and environmental monitoring. It concludes that an environmental monitoring model for prospect-ing emerging skills helps to associate the professional qualifications of shares to regional development efforts and social inclusion, and environmental monitoring business environments and the identification of emerging skills can be useful processes to help build long-term organizational strategies for the development of human capital. |
id |
UFRGS-8_10f950ae8ca85a149eb7a534b2e7de88 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/59410 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Prospecting system of emerging skills: a proposal of modelSistema de prospecção de competências emergentes: uma proposta de modeloEmerging Skills. Environmental Monitoring. Information Literacy.Competências emergentes. Monitoramento ambiental. Competência informacional.Employment and development of emerging skills are becoming relevant issues for the Information and Knowledge society inside a globalized and competitive economy. The lack of skilled manpower and the Brazilian strategies and multi-lateral organizations of emerging skills are approached with an intention of fix-ing its problems. In this paper, a systemic model to prospect for emerging powers supported the social, technical and economic paradigms of information science and based on environmental monitoring and information literacy is proposed. It discusses the concept of emerging skills, information literacy and environmental monitoring. It concludes that an environmental monitoring model for prospect-ing emerging skills helps to associate the professional qualifications of shares to regional development efforts and social inclusion, and environmental monitoring business environments and the identification of emerging skills can be useful processes to help build long-term organizational strategies for the development of human capital.A questão do emprego e desenvolvimento de competências emergentes apresentam-se como temas relevantes para a sociedade da informação e do conhecimento em uma economia globalizada e competitiva. Aborda-se o problema do apagão de mão de obra e as estratégias governamentais brasileiras e de organismos multilaterais de competências emergentes para mitigá-lo. Propõe-se, então, um modelo sistêmico de monitoramento ambiental para prospecção de competências emergentes, amparado nos paradigmas social e técnico-econômico da Ciência da Informação e baseado no monitoramento ambiental e na competência informacional. Portanto, além do conceito de competências emergentes, são abordados também os conceitos de competência informacional e monitoramento ambiental. Conclui-se, por fim, que tal modelo contribui para associar as ações de qualificação profissional aos esforços de desenvolvimento regional e de inclusão social, e que tanto o monitoramento ambiental de ambientes de negócio quanto a identificação de competências emergentes podem auxiliar na construção de estratégias organizacionais de longo prazo para o desenvolvimento do capital humano.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2016-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/5941010.19132/1808-5245222.246-272Em Questão; v.22, n.2, mai/ago. 2016; 246-272Em Questão; v.22, n.2, mai/ago. 2016; 246-272Em Questão; v.22, n.2, mai/ago. 2016; 246-2721808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/59410/37995Copyright (c) 2016 Jair Cunha Cardoso Filho, Rogério Henrique de Araújo Júniorhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCardoso Filho, Jair Cunhade Araújo Júnior, Rogério Henrique2024-03-22T17:30:44Zoai:seer.ufrgs.br:article/59410Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-03-22T17:30:44Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Prospecting system of emerging skills: a proposal of model Sistema de prospecção de competências emergentes: uma proposta de modelo |
title |
Prospecting system of emerging skills: a proposal of model |
spellingShingle |
Prospecting system of emerging skills: a proposal of model Cardoso Filho, Jair Cunha Emerging Skills. Environmental Monitoring. Information Literacy. Competências emergentes. Monitoramento ambiental. Competência informacional. |
title_short |
Prospecting system of emerging skills: a proposal of model |
title_full |
Prospecting system of emerging skills: a proposal of model |
title_fullStr |
Prospecting system of emerging skills: a proposal of model |
title_full_unstemmed |
Prospecting system of emerging skills: a proposal of model |
title_sort |
Prospecting system of emerging skills: a proposal of model |
author |
Cardoso Filho, Jair Cunha |
author_facet |
Cardoso Filho, Jair Cunha de Araújo Júnior, Rogério Henrique |
author_role |
author |
author2 |
de Araújo Júnior, Rogério Henrique |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cardoso Filho, Jair Cunha de Araújo Júnior, Rogério Henrique |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Emerging Skills. Environmental Monitoring. Information Literacy. Competências emergentes. Monitoramento ambiental. Competência informacional. |
topic |
Emerging Skills. Environmental Monitoring. Information Literacy. Competências emergentes. Monitoramento ambiental. Competência informacional. |
description |
Employment and development of emerging skills are becoming relevant issues for the Information and Knowledge society inside a globalized and competitive economy. The lack of skilled manpower and the Brazilian strategies and multi-lateral organizations of emerging skills are approached with an intention of fix-ing its problems. In this paper, a systemic model to prospect for emerging powers supported the social, technical and economic paradigms of information science and based on environmental monitoring and information literacy is proposed. It discusses the concept of emerging skills, information literacy and environmental monitoring. It concludes that an environmental monitoring model for prospect-ing emerging skills helps to associate the professional qualifications of shares to regional development efforts and social inclusion, and environmental monitoring business environments and the identification of emerging skills can be useful processes to help build long-term organizational strategies for the development of human capital. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-08-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/59410 10.19132/1808-5245222.246-272 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/59410 |
identifier_str_mv |
10.19132/1808-5245222.246-272 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/59410/37995 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Jair Cunha Cardoso Filho, Rogério Henrique de Araújo Júnior https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Jair Cunha Cardoso Filho, Rogério Henrique de Araújo Júnior https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; v.22, n.2, mai/ago. 2016; 246-272 Em Questão; v.22, n.2, mai/ago. 2016; 246-272 Em Questão; v.22, n.2, mai/ago. 2016; 246-272 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1799766160474898432 |