Dialogue among the dimensions of the information literacy and the undergraduate courses of Archival Science of the south of Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Frasson Martendal, Fernanda
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Leite da Silva, Eva Cristina, Vieira Vitorino, Elizete
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/69952
Resumo: This essay aims to identify how the four dimensions of the information literacy are related to the proposed objectives of the wanted profile for the graduated students of the undergraduate courses of Archival Science of three universities of the south of Brazil: Universidade Estadual de Londrina, Universidade Federal de Santa Catarina e Universidade Federal do Rio Grande do Sul. About the methodological aspects, it is identified as an exploratory and bibliographic research and it proposes to think the Archival Science as a science that contemplates the theoretical, practical aspects, imbued with guidelines and dialogues among the professionals, the fonds and their users. The research considered that the four dimensions of the information literacy (technical, aesthetic, ethic and political) are related to the profile of the graduated students by the Pedagogical Projects of the three universities and this weighing contributes to think the Archival Science into its macro space.
id UFRGS-8_12c18e128f23ef0c82970da71505b525
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/69952
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Dialogue among the dimensions of the information literacy and the undergraduate courses of Archival Science of the south of BrazilDiálogo entre as dimensões da competência em informação e os cursos de graduação em Arquivologia do sul do BrasilCompetência em informação. Arquivologia. Dimensões da competência em informação. Perfil dos egressos do curso de graduação em Arquivologia.Information literacy. Archival Science. Dimensions of the information literacy. Profile of the gratuated students of the undergraduate course of Archival Science.This essay aims to identify how the four dimensions of the information literacy are related to the proposed objectives of the wanted profile for the graduated students of the undergraduate courses of Archival Science of three universities of the south of Brazil: Universidade Estadual de Londrina, Universidade Federal de Santa Catarina e Universidade Federal do Rio Grande do Sul. About the methodological aspects, it is identified as an exploratory and bibliographic research and it proposes to think the Archival Science as a science that contemplates the theoretical, practical aspects, imbued with guidelines and dialogues among the professionals, the fonds and their users. The research considered that the four dimensions of the information literacy (technical, aesthetic, ethic and political) are related to the profile of the graduated students by the Pedagogical Projects of the three universities and this weighing contributes to think the Archival Science into its macro space.Este estudo busca identificar em que medida as quatro dimensões da competência em informação (técnica, estética, ética e política) relacionam-se ao perfil desejado para os egressos dos cursos de graduação em Arquivologia de três universidades do sul do Brasil: Universidade Estadual de Londrina, Universidade Federal de Santa Catarina e Universidade Federal do Rio Grande do Sul. No tocante aos aspectos metodológicos, identifica-se como pesquisa exploratória, documental e bibliográfica e propõe-se a pensar a Arquivologia como ciência que contempla aspectos teóricos, práticos, imbuídos de diretrizes e diálogos entre os profissionais, os acervos e seus usuários. A pesquisa considerou que as quatro dimensões da competência em informação estão relacionadas ao perfil dos egressos constantes nos Projetos Pedagógicos das três universidades pesquisadas e que tal ponderação contribui para pensar a Arquivologia em seu macro espaço.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2017-08-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/6995210.19132/1808-5245233.53-78Em Questão; v. 23, n. 3, set./dez. 2017; 53-78Em Questão; v. 23, n. 3, set./dez. 2017; 53-78Em Questão; v. 23, n. 3, set./dez. 2017; 53-781808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/69952/41370Copyright (c) 2017 Fernanda Frasson Martendal, Eva Cristina Leite da Silva, Elizete Vieira Vitorinohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFrasson Martendal, FernandaLeite da Silva, Eva CristinaVieira Vitorino, Elizete2024-04-03T18:30:08Zoai:seer.ufrgs.br:article/69952Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-04-03T18:30:08Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Dialogue among the dimensions of the information literacy and the undergraduate courses of Archival Science of the south of Brazil
Diálogo entre as dimensões da competência em informação e os cursos de graduação em Arquivologia do sul do Brasil
title Dialogue among the dimensions of the information literacy and the undergraduate courses of Archival Science of the south of Brazil
spellingShingle Dialogue among the dimensions of the information literacy and the undergraduate courses of Archival Science of the south of Brazil
Frasson Martendal, Fernanda
Competência em informação. Arquivologia. Dimensões da competência em informação. Perfil dos egressos do curso de graduação em Arquivologia.
Information literacy. Archival Science. Dimensions of the information literacy. Profile of the gratuated students of the undergraduate course of Archival Science.
title_short Dialogue among the dimensions of the information literacy and the undergraduate courses of Archival Science of the south of Brazil
title_full Dialogue among the dimensions of the information literacy and the undergraduate courses of Archival Science of the south of Brazil
title_fullStr Dialogue among the dimensions of the information literacy and the undergraduate courses of Archival Science of the south of Brazil
title_full_unstemmed Dialogue among the dimensions of the information literacy and the undergraduate courses of Archival Science of the south of Brazil
title_sort Dialogue among the dimensions of the information literacy and the undergraduate courses of Archival Science of the south of Brazil
author Frasson Martendal, Fernanda
author_facet Frasson Martendal, Fernanda
Leite da Silva, Eva Cristina
Vieira Vitorino, Elizete
author_role author
author2 Leite da Silva, Eva Cristina
Vieira Vitorino, Elizete
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Frasson Martendal, Fernanda
Leite da Silva, Eva Cristina
Vieira Vitorino, Elizete
dc.subject.por.fl_str_mv Competência em informação. Arquivologia. Dimensões da competência em informação. Perfil dos egressos do curso de graduação em Arquivologia.
Information literacy. Archival Science. Dimensions of the information literacy. Profile of the gratuated students of the undergraduate course of Archival Science.
topic Competência em informação. Arquivologia. Dimensões da competência em informação. Perfil dos egressos do curso de graduação em Arquivologia.
Information literacy. Archival Science. Dimensions of the information literacy. Profile of the gratuated students of the undergraduate course of Archival Science.
description This essay aims to identify how the four dimensions of the information literacy are related to the proposed objectives of the wanted profile for the graduated students of the undergraduate courses of Archival Science of three universities of the south of Brazil: Universidade Estadual de Londrina, Universidade Federal de Santa Catarina e Universidade Federal do Rio Grande do Sul. About the methodological aspects, it is identified as an exploratory and bibliographic research and it proposes to think the Archival Science as a science that contemplates the theoretical, practical aspects, imbued with guidelines and dialogues among the professionals, the fonds and their users. The research considered that the four dimensions of the information literacy (technical, aesthetic, ethic and political) are related to the profile of the graduated students by the Pedagogical Projects of the three universities and this weighing contributes to think the Archival Science into its macro space.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/69952
10.19132/1808-5245233.53-78
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/69952
identifier_str_mv 10.19132/1808-5245233.53-78
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/69952/41370
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Fernanda Frasson Martendal, Eva Cristina Leite da Silva, Elizete Vieira Vitorino
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Fernanda Frasson Martendal, Eva Cristina Leite da Silva, Elizete Vieira Vitorino
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; v. 23, n. 3, set./dez. 2017; 53-78
Em Questão; v. 23, n. 3, set./dez. 2017; 53-78
Em Questão; v. 23, n. 3, set./dez. 2017; 53-78
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1799766160587096064