Dialogue among the dimensions of the information literacy and the undergraduate courses of Archival Science of the south of Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/69952 |
Resumo: | This essay aims to identify how the four dimensions of the information literacy are related to the proposed objectives of the wanted profile for the graduated students of the undergraduate courses of Archival Science of three universities of the south of Brazil: Universidade Estadual de Londrina, Universidade Federal de Santa Catarina e Universidade Federal do Rio Grande do Sul. About the methodological aspects, it is identified as an exploratory and bibliographic research and it proposes to think the Archival Science as a science that contemplates the theoretical, practical aspects, imbued with guidelines and dialogues among the professionals, the fonds and their users. The research considered that the four dimensions of the information literacy (technical, aesthetic, ethic and political) are related to the profile of the graduated students by the Pedagogical Projects of the three universities and this weighing contributes to think the Archival Science into its macro space. |
id |
UFRGS-8_12c18e128f23ef0c82970da71505b525 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/69952 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Dialogue among the dimensions of the information literacy and the undergraduate courses of Archival Science of the south of BrazilDiálogo entre as dimensões da competência em informação e os cursos de graduação em Arquivologia do sul do BrasilCompetência em informação. Arquivologia. Dimensões da competência em informação. Perfil dos egressos do curso de graduação em Arquivologia.Information literacy. Archival Science. Dimensions of the information literacy. Profile of the gratuated students of the undergraduate course of Archival Science.This essay aims to identify how the four dimensions of the information literacy are related to the proposed objectives of the wanted profile for the graduated students of the undergraduate courses of Archival Science of three universities of the south of Brazil: Universidade Estadual de Londrina, Universidade Federal de Santa Catarina e Universidade Federal do Rio Grande do Sul. About the methodological aspects, it is identified as an exploratory and bibliographic research and it proposes to think the Archival Science as a science that contemplates the theoretical, practical aspects, imbued with guidelines and dialogues among the professionals, the fonds and their users. The research considered that the four dimensions of the information literacy (technical, aesthetic, ethic and political) are related to the profile of the graduated students by the Pedagogical Projects of the three universities and this weighing contributes to think the Archival Science into its macro space.Este estudo busca identificar em que medida as quatro dimensões da competência em informação (técnica, estética, ética e política) relacionam-se ao perfil desejado para os egressos dos cursos de graduação em Arquivologia de três universidades do sul do Brasil: Universidade Estadual de Londrina, Universidade Federal de Santa Catarina e Universidade Federal do Rio Grande do Sul. No tocante aos aspectos metodológicos, identifica-se como pesquisa exploratória, documental e bibliográfica e propõe-se a pensar a Arquivologia como ciência que contempla aspectos teóricos, práticos, imbuídos de diretrizes e diálogos entre os profissionais, os acervos e seus usuários. A pesquisa considerou que as quatro dimensões da competência em informação estão relacionadas ao perfil dos egressos constantes nos Projetos Pedagógicos das três universidades pesquisadas e que tal ponderação contribui para pensar a Arquivologia em seu macro espaço.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2017-08-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/6995210.19132/1808-5245233.53-78Em Questão; v. 23, n. 3, set./dez. 2017; 53-78Em Questão; v. 23, n. 3, set./dez. 2017; 53-78Em Questão; v. 23, n. 3, set./dez. 2017; 53-781808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/69952/41370Copyright (c) 2017 Fernanda Frasson Martendal, Eva Cristina Leite da Silva, Elizete Vieira Vitorinohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFrasson Martendal, FernandaLeite da Silva, Eva CristinaVieira Vitorino, Elizete2024-04-03T18:30:08Zoai:seer.ufrgs.br:article/69952Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-04-03T18:30:08Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dialogue among the dimensions of the information literacy and the undergraduate courses of Archival Science of the south of Brazil Diálogo entre as dimensões da competência em informação e os cursos de graduação em Arquivologia do sul do Brasil |
title |
Dialogue among the dimensions of the information literacy and the undergraduate courses of Archival Science of the south of Brazil |
spellingShingle |
Dialogue among the dimensions of the information literacy and the undergraduate courses of Archival Science of the south of Brazil Frasson Martendal, Fernanda Competência em informação. Arquivologia. Dimensões da competência em informação. Perfil dos egressos do curso de graduação em Arquivologia. Information literacy. Archival Science. Dimensions of the information literacy. Profile of the gratuated students of the undergraduate course of Archival Science. |
title_short |
Dialogue among the dimensions of the information literacy and the undergraduate courses of Archival Science of the south of Brazil |
title_full |
Dialogue among the dimensions of the information literacy and the undergraduate courses of Archival Science of the south of Brazil |
title_fullStr |
Dialogue among the dimensions of the information literacy and the undergraduate courses of Archival Science of the south of Brazil |
title_full_unstemmed |
Dialogue among the dimensions of the information literacy and the undergraduate courses of Archival Science of the south of Brazil |
title_sort |
Dialogue among the dimensions of the information literacy and the undergraduate courses of Archival Science of the south of Brazil |
author |
Frasson Martendal, Fernanda |
author_facet |
Frasson Martendal, Fernanda Leite da Silva, Eva Cristina Vieira Vitorino, Elizete |
author_role |
author |
author2 |
Leite da Silva, Eva Cristina Vieira Vitorino, Elizete |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Frasson Martendal, Fernanda Leite da Silva, Eva Cristina Vieira Vitorino, Elizete |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Competência em informação. Arquivologia. Dimensões da competência em informação. Perfil dos egressos do curso de graduação em Arquivologia. Information literacy. Archival Science. Dimensions of the information literacy. Profile of the gratuated students of the undergraduate course of Archival Science. |
topic |
Competência em informação. Arquivologia. Dimensões da competência em informação. Perfil dos egressos do curso de graduação em Arquivologia. Information literacy. Archival Science. Dimensions of the information literacy. Profile of the gratuated students of the undergraduate course of Archival Science. |
description |
This essay aims to identify how the four dimensions of the information literacy are related to the proposed objectives of the wanted profile for the graduated students of the undergraduate courses of Archival Science of three universities of the south of Brazil: Universidade Estadual de Londrina, Universidade Federal de Santa Catarina e Universidade Federal do Rio Grande do Sul. About the methodological aspects, it is identified as an exploratory and bibliographic research and it proposes to think the Archival Science as a science that contemplates the theoretical, practical aspects, imbued with guidelines and dialogues among the professionals, the fonds and their users. The research considered that the four dimensions of the information literacy (technical, aesthetic, ethic and political) are related to the profile of the graduated students by the Pedagogical Projects of the three universities and this weighing contributes to think the Archival Science into its macro space. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-08-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/69952 10.19132/1808-5245233.53-78 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/69952 |
identifier_str_mv |
10.19132/1808-5245233.53-78 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/69952/41370 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Fernanda Frasson Martendal, Eva Cristina Leite da Silva, Elizete Vieira Vitorino https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Fernanda Frasson Martendal, Eva Cristina Leite da Silva, Elizete Vieira Vitorino https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; v. 23, n. 3, set./dez. 2017; 53-78 Em Questão; v. 23, n. 3, set./dez. 2017; 53-78 Em Questão; v. 23, n. 3, set./dez. 2017; 53-78 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1799766160587096064 |