Library service models: the information access
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/5121 |
Resumo: | The access to the librarians services has been modified and adapted a long the time. The defunct closed model, restored by the royalty, nobility and the owners of the libraries, that lasted until century XV was transformed into an open model that allow the entrance to the citizens to the holdings. Until end of century XX, the users went to the centres to consult holdings and to satisfy their documentary necessities. From end of century XX it is possible to access to the information through Internet and thanks to the associations and partnerships of the libraries the documentary supply has increased, considering connotations like the physical property of documents in front of the virtual property of such. The librarian system in combination with the information technologies and the communication has modified the existing model of services to date. |
id |
UFRGS-8_23796a5fb459671ae55ebc3bbc37c276 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/5121 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Library service models: the information accessModelos de servicios bibliotecarios: el acceso a la información.Modelos de serviços bibliotecários: o acesso à informaçãoModelo fechado. Modelo aberto. Repositórios. Automatização. Software livre. Edição eletrônica. Cooperação. Consórcios. Internet. Declaração de Budapeste. Provedor comercial de acesso.Open accessCooperationRepositoriumFree softwareAutomatizationElectronic editionConsortiumBudapest Open Access InitiativeComercial access providerModelo fechadoModelo abertoRepositóriosAutomatizaçãoSoftware livreEdição eletrônicaCooperaçãoConsórciosInternetDeclaração de BudapesteProvedor comercial de acessoThe access to the librarians services has been modified and adapted a long the time. The defunct closed model, restored by the royalty, nobility and the owners of the libraries, that lasted until century XV was transformed into an open model that allow the entrance to the citizens to the holdings. Until end of century XX, the users went to the centres to consult holdings and to satisfy their documentary necessities. From end of century XX it is possible to access to the information through Internet and thanks to the associations and partnerships of the libraries the documentary supply has increased, considering connotations like the physical property of documents in front of the virtual property of such. The librarian system in combination with the information technologies and the communication has modified the existing model of services to date.El acceso a los servicios bibliotecarios se ha visto modificado y adaptado con el paso del tiempo. El modelo cerrado, instaurado por la realeza, nobleza y los dueños de las bibliotecas, que perduró hasta el siglo XV se transformó en un modelo abierto al permitir la entrada a los ciudadanos a los fondos. Hasta finales del siglo XX, los usuarios acudían a los centros para consultar fondos y satisfacer sus necesidades documentales. Desde finales del siglo XX es posible acceder a la información a través de Internet y gracias a las asociaciones y consorcios de las bibliotecas la oferta documental ha incrementado, teniendo en cuenta connotaciones como la propiedad física de los documentos frente a la propiedad virtual de los mismos. El sistema bibliotecario en combinación con las tecnologías de la información y la comunicación ha modificado el modelo de servicios existente hasta la fecha.O acesso aos serviços bibliotecários tem-se modificado e adaptado com o passar do tempo. O modelo fechado, instaurado pela realeza, nobreza e os donos das bibliotecas, que perdurou até o século XV se transformou em um modelo aberto ao permitir a entrada dos cidadãos aos acervos. Até fins do século XX, os usuários recorriam aos centros para consultar acervos e satisfazer suas necessidades documentais. Desde o fim do século XX, é possível ter acesso à informação através da Internet e graças às associações e consórcios das bibliotecas a oferta documental se incrementou, tendo em vista conotações como a propriedade física dos documentos diante da propriedade virtual dos mesmos. O sistema bibliotecário combinado com as tecnologias da informação e da comunicação modificou o modelo de serviços existente até esta data.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2009-03-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdftext/htmlhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/5121Em Questão; Vol. 14 No. 2 (2008); 277-286Em Questão; Vol. 14 Núm. 2 (2008); 277-286Em Questão; v. 14 n. 2 (2008); 277-2861808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/5121/4736https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/5121/4874Copyright (c) 2009 Juan Jose Prieto Gutiérrezhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPrieto Gutiérrez, Juan Jose2023-11-20T15:05:47Zoai:seer.ufrgs.br:article/5121Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-20T15:05:47Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Library service models: the information access Modelos de servicios bibliotecarios: el acceso a la información. Modelos de serviços bibliotecários: o acesso à informação |
title |
Library service models: the information access |
spellingShingle |
Library service models: the information access Prieto Gutiérrez, Juan Jose Modelo fechado. Modelo aberto. Repositórios. Automatização. Software livre. Edição eletrônica. Cooperação. Consórcios. Internet. Declaração de Budapeste. Provedor comercial de acesso. Open access Cooperation Repositorium Free software Automatization Electronic edition Consortium Budapest Open Access Initiative Comercial access provider Modelo fechado Modelo aberto Repositórios Automatização Software livre Edição eletrônica Cooperação Consórcios Internet Declaração de Budapeste Provedor comercial de acesso |
title_short |
Library service models: the information access |
title_full |
Library service models: the information access |
title_fullStr |
Library service models: the information access |
title_full_unstemmed |
Library service models: the information access |
title_sort |
Library service models: the information access |
author |
Prieto Gutiérrez, Juan Jose |
author_facet |
Prieto Gutiérrez, Juan Jose |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Prieto Gutiérrez, Juan Jose |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Modelo fechado. Modelo aberto. Repositórios. Automatização. Software livre. Edição eletrônica. Cooperação. Consórcios. Internet. Declaração de Budapeste. Provedor comercial de acesso. Open access Cooperation Repositorium Free software Automatization Electronic edition Consortium Budapest Open Access Initiative Comercial access provider Modelo fechado Modelo aberto Repositórios Automatização Software livre Edição eletrônica Cooperação Consórcios Internet Declaração de Budapeste Provedor comercial de acesso |
topic |
Modelo fechado. Modelo aberto. Repositórios. Automatização. Software livre. Edição eletrônica. Cooperação. Consórcios. Internet. Declaração de Budapeste. Provedor comercial de acesso. Open access Cooperation Repositorium Free software Automatization Electronic edition Consortium Budapest Open Access Initiative Comercial access provider Modelo fechado Modelo aberto Repositórios Automatização Software livre Edição eletrônica Cooperação Consórcios Internet Declaração de Budapeste Provedor comercial de acesso |
description |
The access to the librarians services has been modified and adapted a long the time. The defunct closed model, restored by the royalty, nobility and the owners of the libraries, that lasted until century XV was transformed into an open model that allow the entrance to the citizens to the holdings. Until end of century XX, the users went to the centres to consult holdings and to satisfy their documentary necessities. From end of century XX it is possible to access to the information through Internet and thanks to the associations and partnerships of the libraries the documentary supply has increased, considering connotations like the physical property of documents in front of the virtual property of such. The librarian system in combination with the information technologies and the communication has modified the existing model of services to date. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-03-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/5121 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/5121 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/5121/4736 https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/5121/4874 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2009 Juan Jose Prieto Gutiérrez https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2009 Juan Jose Prieto Gutiérrez https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; Vol. 14 No. 2 (2008); 277-286 Em Questão; Vol. 14 Núm. 2 (2008); 277-286 Em Questão; v. 14 n. 2 (2008); 277-286 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1789438632648507392 |