The meanings of "criticism" in the studies of information literacy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bezerra, Arthur Coelho
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Beloni, Aneli
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/82243
Resumo: This article focuses on the evaluation of the meanings of the “critical” predicate associated with information literacy in some of the most cited works on the subject, in both Portuguese and English. Our methodology is based on a bibliographic survey in digital databases, in order to produce a reference list of publications on information literacy that brings the word “critical” (or one of its derivatives). From this list, it is made a semantic evaluation of the term in question, in order to capture the meanings attributed to this “criticism”. In addition to this general objective, we also verify, as a specific objective, the presence of references to the most known authors of critical thinking in philosophy, sociology and pedagogy. The results showed a significant presence of the Brazilian educator Paulo Freire, indicating an approach with critical pedagogy, but a low incidence of dialogues with the German critical tradition, noticed by the almost inexistence of mentions to sociologists and philosophers such as Kant, Hegel, Marx and Horkheimer. Nonetheless, the research also revealed a certain semantic affinity with such theoretical tradition. The conclusion suggests the development of a critical perspective towards critical information literacy, in order to stimulate not only scientific reflection but also the emancipatory praxis of individuals.
id UFRGS-8_2d932a1ef8a0099f4cd830f8cdcb502d
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/82243
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling The meanings of "criticism" in the studies of information literacyOs sentidos da “crítica” nos estudos de competência em informaçãoCompetência em informaçãoCompetência crítica em informaçãoTeoria críticaFilosofia críticaPedagogia críticaThis article focuses on the evaluation of the meanings of the “critical” predicate associated with information literacy in some of the most cited works on the subject, in both Portuguese and English. Our methodology is based on a bibliographic survey in digital databases, in order to produce a reference list of publications on information literacy that brings the word “critical” (or one of its derivatives). From this list, it is made a semantic evaluation of the term in question, in order to capture the meanings attributed to this “criticism”. In addition to this general objective, we also verify, as a specific objective, the presence of references to the most known authors of critical thinking in philosophy, sociology and pedagogy. The results showed a significant presence of the Brazilian educator Paulo Freire, indicating an approach with critical pedagogy, but a low incidence of dialogues with the German critical tradition, noticed by the almost inexistence of mentions to sociologists and philosophers such as Kant, Hegel, Marx and Horkheimer. Nonetheless, the research also revealed a certain semantic affinity with such theoretical tradition. The conclusion suggests the development of a critical perspective towards critical information literacy, in order to stimulate not only scientific reflection but also the emancipatory praxis of individuals.Os esforços deste artigo se concentram na avaliação dos sentidos do predicado “crítica” associados à competência em informação em alguns dos trabalhos mais citados sobre o tema, nas línguas portuguesa e inglesa. Para tanto, nossa metodologia partiu de um levantamento bibliográfico em bases de dados digitais, com vistas à produção de uma lista de referência de publicações sobre competência em informação que tragam a palavra “crítica” (ou um de seus derivados). A partir dessa lista, foi feita uma avaliação semântica do termo em questão, com o intuito de captar os sentidos atribuídos a tal “crítica”. Além desse objetivo geral, também verificamos, como objetivo específico, a presença de referências aos autores mais conhecidos do pensamento crítico na filosofia, na sociologia e na pedagogia. Os resultados mostraram uma significativa presença do educador brasileiro Paulo Freire, indicando uma aproximação com a pedagogia crítica, porém, uma baixa incidência de diálogos com a filosofia e com a teoria crítica da sociedade, notada pela quase inexistência de menções a sociólogos e filósofos como Kant, Hegel, Marx e Horkheimer. Não obstante, a pesquisa detectou certa afinidade semântica com tal tradição teórica. A conclusão sugere o desenvolvimento da perspectiva crítica rumo ao que vem sendo chamado de competência crítica em informação, de forma a estimular não apenas a reflexão científica, mas também a práxis emancipatória dos indivíduos.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2019-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/8224310.19132/1808-5245252.208-228Em Questão; v. 25, n. 2, maio/ago. 2019; 208-228Em Questão; v. 25, n. 2, maio/ago. 2019; 208-228Em Questão; v. 25, n. 2, maio/ago. 2019; 208-2281808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/82243/51982Copyright (c) 2019 Arthur Coelho Bezerra, Aneli Belonihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBezerra, Arthur CoelhoBeloni, Aneli2024-03-27T11:05:06Zoai:seer.ufrgs.br:article/82243Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-03-27T11:05:06Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv The meanings of "criticism" in the studies of information literacy
Os sentidos da “crítica” nos estudos de competência em informação
title The meanings of "criticism" in the studies of information literacy
spellingShingle The meanings of "criticism" in the studies of information literacy
Bezerra, Arthur Coelho
Competência em informação
Competência crítica em informação
Teoria crítica
Filosofia crítica
Pedagogia crítica
title_short The meanings of "criticism" in the studies of information literacy
title_full The meanings of "criticism" in the studies of information literacy
title_fullStr The meanings of "criticism" in the studies of information literacy
title_full_unstemmed The meanings of "criticism" in the studies of information literacy
title_sort The meanings of "criticism" in the studies of information literacy
author Bezerra, Arthur Coelho
author_facet Bezerra, Arthur Coelho
Beloni, Aneli
author_role author
author2 Beloni, Aneli
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bezerra, Arthur Coelho
Beloni, Aneli
dc.subject.por.fl_str_mv Competência em informação
Competência crítica em informação
Teoria crítica
Filosofia crítica
Pedagogia crítica
topic Competência em informação
Competência crítica em informação
Teoria crítica
Filosofia crítica
Pedagogia crítica
description This article focuses on the evaluation of the meanings of the “critical” predicate associated with information literacy in some of the most cited works on the subject, in both Portuguese and English. Our methodology is based on a bibliographic survey in digital databases, in order to produce a reference list of publications on information literacy that brings the word “critical” (or one of its derivatives). From this list, it is made a semantic evaluation of the term in question, in order to capture the meanings attributed to this “criticism”. In addition to this general objective, we also verify, as a specific objective, the presence of references to the most known authors of critical thinking in philosophy, sociology and pedagogy. The results showed a significant presence of the Brazilian educator Paulo Freire, indicating an approach with critical pedagogy, but a low incidence of dialogues with the German critical tradition, noticed by the almost inexistence of mentions to sociologists and philosophers such as Kant, Hegel, Marx and Horkheimer. Nonetheless, the research also revealed a certain semantic affinity with such theoretical tradition. The conclusion suggests the development of a critical perspective towards critical information literacy, in order to stimulate not only scientific reflection but also the emancipatory praxis of individuals.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/82243
10.19132/1808-5245252.208-228
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/82243
identifier_str_mv 10.19132/1808-5245252.208-228
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/82243/51982
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Arthur Coelho Bezerra, Aneli Beloni
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Arthur Coelho Bezerra, Aneli Beloni
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; v. 25, n. 2, maio/ago. 2019; 208-228
Em Questão; v. 25, n. 2, maio/ago. 2019; 208-228
Em Questão; v. 25, n. 2, maio/ago. 2019; 208-228
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1799766161058955265