Critical theory, critical pedagogy, and critical information literacy: common theoretical grounds for information Science

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ávila, Daniel Martínez
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Mello, Mariana Rodrigues Gomes de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Informação & Informação
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/43693
Resumo: Objective: The main objective is to reflect on the theoretical approaches, with regard to the role of emancipation, in the Frankfurt School, in Freire, and critical information literacy and their implications in Information Science (IS). Methodology: Methodologically, it is an argumentative and critical text based on a literature review of the literature. Results: It was found that critical theory, critical pedagogy, and critical information literacy are themes that are epistemologically close in relation to their emancipatory nature. Conclusion: It is concluded that critical theory, critical pedagogy, and critical information literacy belong to different historical-social contexts, form a tripod, a consistent theoretical body in order to rethink the model of Education in the world, in a more free and democratic way affecting other domains such as IS.
id UEL-8_dbad67cd934f2cd2fb72758c51be803d
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43693
network_acronym_str UEL-8
network_name_str Informação & Informação
repository_id_str
spelling Critical theory, critical pedagogy, and critical information literacy: common theoretical grounds for information ScienceTeoría crítica, pedagogía crítica y alfabetización informacional crítica: aproximaciones teóricas para la ciencia de la informaciónTeoria crítica, pedagogia crítica e competência crítica em informação: aproximações teóricas à ciência da InformaçãoEpistemologyCritical PedagogyCritical Information LiteracyCritical TheorEpistemologíaPedagogía CríticaAlfabetización informacional críticaTeoría CríticaEpistemologiaPedagogia críticaCompetência crítica em informaçãoTeoria críticaObjective: The main objective is to reflect on the theoretical approaches, with regard to the role of emancipation, in the Frankfurt School, in Freire, and critical information literacy and their implications in Information Science (IS). Methodology: Methodologically, it is an argumentative and critical text based on a literature review of the literature. Results: It was found that critical theory, critical pedagogy, and critical information literacy are themes that are epistemologically close in relation to their emancipatory nature. Conclusion: It is concluded that critical theory, critical pedagogy, and critical information literacy belong to different historical-social contexts, form a tripod, a consistent theoretical body in order to rethink the model of Education in the world, in a more free and democratic way affecting other domains such as IS.Objetivo: El objetivo principal es reflexionar sobre los enfoques teóricos, en relación al papel de la emancipación, en la Escuela de Frankfurt, en Freire y en la alfabetización informacional crítica y las implicaciones de este trípode epistemológico en la Ciencia de la Información (CI). Metodología: Metodológicamente es un texto argumentativo y crítico basado en una revisión bibliográfica. Resultados: Se encontró que la teoría crítica, la pedagogía crítica y la alfabetización informacional crítica son temas epistemológicamente cercanos en lo que respecta a su carácter emancipatorio. Conclusión: Se concluye que la teoría crítica, la pedagogía crítica y la alfabetización informacional crítica pertenecen a diferentes contextos histórico-sociales, forman un trípode, un cuerpo teórico consistente para repensar el modelo de Educación en el mundo, de una manera más liberadora y democrática, y que afecta otros dominios como el de CI.Objetivo: O objetivo principal é refletir acerca das aproximações teóricas, no que tange ao papel da emancipação, na Escola de Frankfurt, em Freire e na competência crítica em informação e as implicações deste tripé epistemológico na Ciência da Informação (CI). Metodologia: Metodologicamente trata-se de um texto argumentativo e critico fundamentado por uma revisão bibliográfica da literatura. Resultados: Foi verificado que a teoria crítica, a pedagogia crítica e competência crítica em informação são temáticas que se aproximam epistemologicamente em face das suas naturezas emancipatórias. Conclusão: Conclui-se que a teoria critica, a pedagogia crítica e competência crítica em informação pertencerem à contextos históricos-sociais diversos, formam um tripé, um corpo teórico consistente a fim de repensar o modelo de Educação no mundo, de modo mais libertário e democrático, o que recai em outros domínios, como o da CI.Universidade Estadual de Londrina2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/4369310.5433/1981-8920.2021v26n4p1Informação & Informação; v. 26 n. 4 (2021); 1-231981-8920reponame:Informação & Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/43693/pdfCopyright (c) 2021 Informação & Informaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessÁvila, Daniel MartínezMello, Mariana Rodrigues Gomes de2023-02-03T14:07:09Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43693Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/oai||infoeinfo@uel.br10.5433/1981-89201981-89201414-2139opendoar:2023-02-03T14:07:09Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Critical theory, critical pedagogy, and critical information literacy: common theoretical grounds for information Science
Teoría crítica, pedagogía crítica y alfabetización informacional crítica: aproximaciones teóricas para la ciencia de la información
Teoria crítica, pedagogia crítica e competência crítica em informação: aproximações teóricas à ciência da Informação
title Critical theory, critical pedagogy, and critical information literacy: common theoretical grounds for information Science
spellingShingle Critical theory, critical pedagogy, and critical information literacy: common theoretical grounds for information Science
Ávila, Daniel Martínez
Epistemology
Critical Pedagogy
Critical Information Literacy
Critical Theor
Epistemología
Pedagogía Crítica
Alfabetización informacional crítica
Teoría Crítica
Epistemologia
Pedagogia crítica
Competência crítica em informação
Teoria crítica
title_short Critical theory, critical pedagogy, and critical information literacy: common theoretical grounds for information Science
title_full Critical theory, critical pedagogy, and critical information literacy: common theoretical grounds for information Science
title_fullStr Critical theory, critical pedagogy, and critical information literacy: common theoretical grounds for information Science
title_full_unstemmed Critical theory, critical pedagogy, and critical information literacy: common theoretical grounds for information Science
title_sort Critical theory, critical pedagogy, and critical information literacy: common theoretical grounds for information Science
author Ávila, Daniel Martínez
author_facet Ávila, Daniel Martínez
Mello, Mariana Rodrigues Gomes de
author_role author
author2 Mello, Mariana Rodrigues Gomes de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ávila, Daniel Martínez
Mello, Mariana Rodrigues Gomes de
dc.subject.por.fl_str_mv Epistemology
Critical Pedagogy
Critical Information Literacy
Critical Theor
Epistemología
Pedagogía Crítica
Alfabetización informacional crítica
Teoría Crítica
Epistemologia
Pedagogia crítica
Competência crítica em informação
Teoria crítica
topic Epistemology
Critical Pedagogy
Critical Information Literacy
Critical Theor
Epistemología
Pedagogía Crítica
Alfabetización informacional crítica
Teoría Crítica
Epistemologia
Pedagogia crítica
Competência crítica em informação
Teoria crítica
description Objective: The main objective is to reflect on the theoretical approaches, with regard to the role of emancipation, in the Frankfurt School, in Freire, and critical information literacy and their implications in Information Science (IS). Methodology: Methodologically, it is an argumentative and critical text based on a literature review of the literature. Results: It was found that critical theory, critical pedagogy, and critical information literacy are themes that are epistemologically close in relation to their emancipatory nature. Conclusion: It is concluded that critical theory, critical pedagogy, and critical information literacy belong to different historical-social contexts, form a tripod, a consistent theoretical body in order to rethink the model of Education in the world, in a more free and democratic way affecting other domains such as IS.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/43693
10.5433/1981-8920.2021v26n4p1
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/43693
identifier_str_mv 10.5433/1981-8920.2021v26n4p1
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/43693/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Informação & Informação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Informação & Informação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Informação & Informação; v. 26 n. 4 (2021); 1-23
1981-8920
reponame:Informação & Informação
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Informação & Informação
collection Informação & Informação
repository.name.fl_str_mv Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||infoeinfo@uel.br
_version_ 1799305987178364928