“It’s good because it’s bad!” Considerations on the production and consumption of trash culture in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castellano, Mayka
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/16049
Resumo: In this article, I present an overview of the production and consumption of trash culture. Supported by in-depth interviews with fans/producers and by a virtual ethnography of social networking sites, I analyze the importance of digital media as a basis for creating a coordinated community that cultivates cultural artifacts considered “bad”. Arising not only from mass culture but also from amateur production, such products rely on a dedicated fruition by young people who use fun as the main justification for engendering this growing network of cultural exchanges.
id UFRGS-8_3a3a314f9789993166a6c49cd0935183
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/16049
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling “It’s good because it’s bad!” Considerations on the production and consumption of trash culture in Brazil“Es bueno porque es malo!” Consideraciones sobre la producción y el consumo de la cultura trash en Brasil“É bom porque é ruim!” Considerações sobre produção e consumo de cultura trash no BrasilCultura Trash. Estudos culturais. Consumo jovem. Fãs-produtores.Trash culture. Cultural studies. Young consumption. Fans/producers.Cultura trash. Estudios culturales. Consumo joven. Fans/productores.In this article, I present an overview of the production and consumption of trash culture. Supported by in-depth interviews with fans/producers and by a virtual ethnography of social networking sites, I analyze the importance of digital media as a basis for creating a coordinated community that cultivates cultural artifacts considered “bad”. Arising not only from mass culture but also from amateur production, such products rely on a dedicated fruition by young people who use fun as the main justification for engendering this growing network of cultural exchanges.En este artículo se presenta una visión general de la producción y el consumo de cultura trash. Apoyada en entrevistas con los fans/productores y com la aplicación de una etnografía virtual en sitios de redes sociales, analizo la importancia de los medios digitales como base para la creación de una comunidad que cultiva artefactos culturales considerados “malos”. Provenientes tanto de la cultura de masas, como de la producción de aficionados, esos productos tienen un dedicado consumo por los jóvenes que utilizan la diversión como la principal justificación para el engendramiento de esta red creciente de intercambios culturalesNeste artigo, apresento um panorama do circuito de produ- ção e consumo de cultura trash. Amparada em entrevistas em profundidade com fãs/produtores e na realização de uma etnografia virtual em sites de relacionamento, analiso a importância da mídia digital como base para a criação de uma articulada comunidade que cultua artefatos culturais considerados “ruins”. Oriundos tanto da cultura massiva quanto da produção amadora, tais produtos contam com uma dedicada fruição por parte de jovens que usam a diversão como principal justificativa para o engendramento dessa crescente rede de trocas culturais.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2010-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/16049Em Questão; Vol. 16 No. 2 (2010); 283-296Em Questão; Vol. 16 Núm. 2 (2010); 283-296Em Questão; v. 16 n. 2 (2010); 283-2961808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/16049/10446Copyright (c) 2010 Mayka Castellanohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCastellano, Mayka2023-11-17T20:02:38Zoai:seer.ufrgs.br:article/16049Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-17T20:02:38Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv “It’s good because it’s bad!” Considerations on the production and consumption of trash culture in Brazil
“Es bueno porque es malo!” Consideraciones sobre la producción y el consumo de la cultura trash en Brasil
“É bom porque é ruim!” Considerações sobre produção e consumo de cultura trash no Brasil
title “It’s good because it’s bad!” Considerations on the production and consumption of trash culture in Brazil
spellingShingle “It’s good because it’s bad!” Considerations on the production and consumption of trash culture in Brazil
Castellano, Mayka
Cultura Trash. Estudos culturais. Consumo jovem. Fãs-produtores.
Trash culture. Cultural studies. Young consumption. Fans/producers.
Cultura trash. Estudios culturales. Consumo joven. Fans/productores.
title_short “It’s good because it’s bad!” Considerations on the production and consumption of trash culture in Brazil
title_full “It’s good because it’s bad!” Considerations on the production and consumption of trash culture in Brazil
title_fullStr “It’s good because it’s bad!” Considerations on the production and consumption of trash culture in Brazil
title_full_unstemmed “It’s good because it’s bad!” Considerations on the production and consumption of trash culture in Brazil
title_sort “It’s good because it’s bad!” Considerations on the production and consumption of trash culture in Brazil
author Castellano, Mayka
author_facet Castellano, Mayka
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Castellano, Mayka
dc.subject.por.fl_str_mv Cultura Trash. Estudos culturais. Consumo jovem. Fãs-produtores.
Trash culture. Cultural studies. Young consumption. Fans/producers.
Cultura trash. Estudios culturales. Consumo joven. Fans/productores.
topic Cultura Trash. Estudos culturais. Consumo jovem. Fãs-produtores.
Trash culture. Cultural studies. Young consumption. Fans/producers.
Cultura trash. Estudios culturales. Consumo joven. Fans/productores.
description In this article, I present an overview of the production and consumption of trash culture. Supported by in-depth interviews with fans/producers and by a virtual ethnography of social networking sites, I analyze the importance of digital media as a basis for creating a coordinated community that cultivates cultural artifacts considered “bad”. Arising not only from mass culture but also from amateur production, such products rely on a dedicated fruition by young people who use fun as the main justification for engendering this growing network of cultural exchanges.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/16049
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/16049
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/16049/10446
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2010 Mayka Castellano
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2010 Mayka Castellano
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 16 No. 2 (2010); 283-296
Em Questão; Vol. 16 Núm. 2 (2010); 283-296
Em Questão; v. 16 n. 2 (2010); 283-296
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438633082617856