Conversations and interactions in families' tour in the virtual exhibition "Biodiversidade: conhecer para preservar" at the Museum of Zoology of the University of São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araujo, Juliana Magalhães de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Carneiro, Jéssica Beck, Ribeiro, Alice, Silva, Juliane Barros da, Massarani, Luisa, Scalfi, Graziele Aparecida de Moraes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/131259
Resumo: The research aimed to understand the experience of 10 family groups in the virtual exhibition "Biodiversidade: conhecer para preservar", at the Museum of Zoology of the University of São Paulo, observing the conversations and interactions that took place during them. To this end, families were invited to take a virtual tour and record their interactions and conversations using the Flashback Recorder program, these recordings were then coded and analyzed using the Dedoose software. After the visit, the group participated in a semi-structured interview, which was also coded and analyzed. The results of the research indicate the importance of conversations about science during interactions between adults and children and the importance of textual elements as resources to which visitors resort to base and deepen their scientific knowledge about museum objects, also being stimuli for conversations of scientific themes. In addition, it was observed that prior interest and knowledge, even when not made explicit during the visit, incite its realization, reading of textual content, and engagement with objects.
id UFRGS-8_3b99e95fb21a6994a9d9ed96979cf52a
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/131259
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Conversations and interactions in families' tour in the virtual exhibition "Biodiversidade: conhecer para preservar" at the Museum of Zoology of the University of São PauloConversas e interações nas visitas de famílias à exposição virtual "Biodiversidade: conhecer para preservar" do Museu de Zoologia da Universidade de São Pauloexposição virtualpúblico familiarconversas sobre ciênciascentros e museus de ciênciasvirtual exhibitionfamily audiencescience talksscience centers and museumsThe research aimed to understand the experience of 10 family groups in the virtual exhibition "Biodiversidade: conhecer para preservar", at the Museum of Zoology of the University of São Paulo, observing the conversations and interactions that took place during them. To this end, families were invited to take a virtual tour and record their interactions and conversations using the Flashback Recorder program, these recordings were then coded and analyzed using the Dedoose software. After the visit, the group participated in a semi-structured interview, which was also coded and analyzed. The results of the research indicate the importance of conversations about science during interactions between adults and children and the importance of textual elements as resources to which visitors resort to base and deepen their scientific knowledge about museum objects, also being stimuli for conversations of scientific themes. In addition, it was observed that prior interest and knowledge, even when not made explicit during the visit, incite its realization, reading of textual content, and engagement with objects.A pesquisa objetivou compreender a experiência de visitação de dez grupos familiares à exposição virtual Biodiversidade: conhecer para preservar, do Museu de Zoologia da Universidade de São Paulo, observando as conversas e interações ocorridas durante elas. Para tal, as famílias foram convidadas a realizar a visita virtual e registrar suas interações e conversas por meio do programa Flashback Recorder, que foram codificadas e analisadas com uso do software Dedoose. Após a visita, o grupo participava de uma entrevista semiestruturada, que também foi codificada e analisada. Os resultados da pesquisa indicam o destaque das conversas sobre ciências durante as interações entre adultos e crianças e a importância dos elementos textuais enquanto recursos para os quais os visitantes recorrem para embasar e aprofundar o conhecimento científico sobre os objetos museais, sendo também estímulos para as conversas de temáticas científicas. Além disso, notou-se que o interesse e o conhecimento prévios, mesmo quando não são explicitados durante a visita, estimulam a sua realização, a leitura dos conteúdos textuais e o engajamento com os objetos.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2023-10-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Parestextoapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/13125910.1590/1808-5245.29.131259Em Questão; Vol. 29 (2023)Em Questão; Vol. 29 (2023)Em Questão; v. 29 (2023)1808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/131259/89959https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/131259/89984https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/131259/89985Copyright (c) 2022 Juliana Magalhães de Araujo, Jéssica Beck Carneiro, Alice Ribeiro, Juliane Barros da Silva, Luisa Massarani, Graziele Aparecida de Moraes Scalfihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraujo, Juliana Magalhães deCarneiro, Jéssica BeckRibeiro, AliceSilva, Juliane Barros daMassarani, LuisaScalfi, Graziele Aparecida de Moraes2023-12-07T14:02:22Zoai:seer.ufrgs.br:article/131259Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-12-07T14:02:22Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Conversations and interactions in families' tour in the virtual exhibition "Biodiversidade: conhecer para preservar" at the Museum of Zoology of the University of São Paulo
Conversas e interações nas visitas de famílias à exposição virtual "Biodiversidade: conhecer para preservar" do Museu de Zoologia da Universidade de São Paulo
title Conversations and interactions in families' tour in the virtual exhibition "Biodiversidade: conhecer para preservar" at the Museum of Zoology of the University of São Paulo
spellingShingle Conversations and interactions in families' tour in the virtual exhibition "Biodiversidade: conhecer para preservar" at the Museum of Zoology of the University of São Paulo
Araujo, Juliana Magalhães de
exposição virtual
público familiar
conversas sobre ciências
centros e museus de ciências
virtual exhibition
family audience
science talks
science centers and museums
title_short Conversations and interactions in families' tour in the virtual exhibition "Biodiversidade: conhecer para preservar" at the Museum of Zoology of the University of São Paulo
title_full Conversations and interactions in families' tour in the virtual exhibition "Biodiversidade: conhecer para preservar" at the Museum of Zoology of the University of São Paulo
title_fullStr Conversations and interactions in families' tour in the virtual exhibition "Biodiversidade: conhecer para preservar" at the Museum of Zoology of the University of São Paulo
title_full_unstemmed Conversations and interactions in families' tour in the virtual exhibition "Biodiversidade: conhecer para preservar" at the Museum of Zoology of the University of São Paulo
title_sort Conversations and interactions in families' tour in the virtual exhibition "Biodiversidade: conhecer para preservar" at the Museum of Zoology of the University of São Paulo
author Araujo, Juliana Magalhães de
author_facet Araujo, Juliana Magalhães de
Carneiro, Jéssica Beck
Ribeiro, Alice
Silva, Juliane Barros da
Massarani, Luisa
Scalfi, Graziele Aparecida de Moraes
author_role author
author2 Carneiro, Jéssica Beck
Ribeiro, Alice
Silva, Juliane Barros da
Massarani, Luisa
Scalfi, Graziele Aparecida de Moraes
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araujo, Juliana Magalhães de
Carneiro, Jéssica Beck
Ribeiro, Alice
Silva, Juliane Barros da
Massarani, Luisa
Scalfi, Graziele Aparecida de Moraes
dc.subject.por.fl_str_mv exposição virtual
público familiar
conversas sobre ciências
centros e museus de ciências
virtual exhibition
family audience
science talks
science centers and museums
topic exposição virtual
público familiar
conversas sobre ciências
centros e museus de ciências
virtual exhibition
family audience
science talks
science centers and museums
description The research aimed to understand the experience of 10 family groups in the virtual exhibition "Biodiversidade: conhecer para preservar", at the Museum of Zoology of the University of São Paulo, observing the conversations and interactions that took place during them. To this end, families were invited to take a virtual tour and record their interactions and conversations using the Flashback Recorder program, these recordings were then coded and analyzed using the Dedoose software. After the visit, the group participated in a semi-structured interview, which was also coded and analyzed. The results of the research indicate the importance of conversations about science during interactions between adults and children and the importance of textual elements as resources to which visitors resort to base and deepen their scientific knowledge about museum objects, also being stimuli for conversations of scientific themes. In addition, it was observed that prior interest and knowledge, even when not made explicit during the visit, incite its realization, reading of textual content, and engagement with objects.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/131259
10.1590/1808-5245.29.131259
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/131259
identifier_str_mv 10.1590/1808-5245.29.131259
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/131259/89959
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/131259/89984
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/131259/89985
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 29 (2023)
Em Questão; Vol. 29 (2023)
Em Questão; v. 29 (2023)
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438637083983872