Conversations and interactions in families' tour in the virtual exhibition "Biodiversidade: conhecer para preservar" at the Museum of Zoology of the University of São Paulo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/131259 |
Resumo: | The research aimed to understand the experience of 10 family groups in the virtual exhibition "Biodiversidade: conhecer para preservar", at the Museum of Zoology of the University of São Paulo, observing the conversations and interactions that took place during them. To this end, families were invited to take a virtual tour and record their interactions and conversations using the Flashback Recorder program, these recordings were then coded and analyzed using the Dedoose software. After the visit, the group participated in a semi-structured interview, which was also coded and analyzed. The results of the research indicate the importance of conversations about science during interactions between adults and children and the importance of textual elements as resources to which visitors resort to base and deepen their scientific knowledge about museum objects, also being stimuli for conversations of scientific themes. In addition, it was observed that prior interest and knowledge, even when not made explicit during the visit, incite its realization, reading of textual content, and engagement with objects. |
id |
UFRGS-8_3b99e95fb21a6994a9d9ed96979cf52a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/131259 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Conversations and interactions in families' tour in the virtual exhibition "Biodiversidade: conhecer para preservar" at the Museum of Zoology of the University of São PauloConversas e interações nas visitas de famílias à exposição virtual "Biodiversidade: conhecer para preservar" do Museu de Zoologia da Universidade de São Pauloexposição virtualpúblico familiarconversas sobre ciênciascentros e museus de ciênciasvirtual exhibitionfamily audiencescience talksscience centers and museumsThe research aimed to understand the experience of 10 family groups in the virtual exhibition "Biodiversidade: conhecer para preservar", at the Museum of Zoology of the University of São Paulo, observing the conversations and interactions that took place during them. To this end, families were invited to take a virtual tour and record their interactions and conversations using the Flashback Recorder program, these recordings were then coded and analyzed using the Dedoose software. After the visit, the group participated in a semi-structured interview, which was also coded and analyzed. The results of the research indicate the importance of conversations about science during interactions between adults and children and the importance of textual elements as resources to which visitors resort to base and deepen their scientific knowledge about museum objects, also being stimuli for conversations of scientific themes. In addition, it was observed that prior interest and knowledge, even when not made explicit during the visit, incite its realization, reading of textual content, and engagement with objects.A pesquisa objetivou compreender a experiência de visitação de dez grupos familiares à exposição virtual Biodiversidade: conhecer para preservar, do Museu de Zoologia da Universidade de São Paulo, observando as conversas e interações ocorridas durante elas. Para tal, as famílias foram convidadas a realizar a visita virtual e registrar suas interações e conversas por meio do programa Flashback Recorder, que foram codificadas e analisadas com uso do software Dedoose. Após a visita, o grupo participava de uma entrevista semiestruturada, que também foi codificada e analisada. Os resultados da pesquisa indicam o destaque das conversas sobre ciências durante as interações entre adultos e crianças e a importância dos elementos textuais enquanto recursos para os quais os visitantes recorrem para embasar e aprofundar o conhecimento científico sobre os objetos museais, sendo também estímulos para as conversas de temáticas científicas. Além disso, notou-se que o interesse e o conhecimento prévios, mesmo quando não são explicitados durante a visita, estimulam a sua realização, a leitura dos conteúdos textuais e o engajamento com os objetos.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2023-10-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Parestextoapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/13125910.1590/1808-5245.29.131259Em Questão; Vol. 29 (2023)Em Questão; Vol. 29 (2023)Em Questão; v. 29 (2023)1808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/131259/89959https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/131259/89984https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/131259/89985Copyright (c) 2022 Juliana Magalhães de Araujo, Jéssica Beck Carneiro, Alice Ribeiro, Juliane Barros da Silva, Luisa Massarani, Graziele Aparecida de Moraes Scalfihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraujo, Juliana Magalhães deCarneiro, Jéssica BeckRibeiro, AliceSilva, Juliane Barros daMassarani, LuisaScalfi, Graziele Aparecida de Moraes2023-12-07T14:02:22Zoai:seer.ufrgs.br:article/131259Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-12-07T14:02:22Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conversations and interactions in families' tour in the virtual exhibition "Biodiversidade: conhecer para preservar" at the Museum of Zoology of the University of São Paulo Conversas e interações nas visitas de famílias à exposição virtual "Biodiversidade: conhecer para preservar" do Museu de Zoologia da Universidade de São Paulo |
title |
Conversations and interactions in families' tour in the virtual exhibition "Biodiversidade: conhecer para preservar" at the Museum of Zoology of the University of São Paulo |
spellingShingle |
Conversations and interactions in families' tour in the virtual exhibition "Biodiversidade: conhecer para preservar" at the Museum of Zoology of the University of São Paulo Araujo, Juliana Magalhães de exposição virtual público familiar conversas sobre ciências centros e museus de ciências virtual exhibition family audience science talks science centers and museums |
title_short |
Conversations and interactions in families' tour in the virtual exhibition "Biodiversidade: conhecer para preservar" at the Museum of Zoology of the University of São Paulo |
title_full |
Conversations and interactions in families' tour in the virtual exhibition "Biodiversidade: conhecer para preservar" at the Museum of Zoology of the University of São Paulo |
title_fullStr |
Conversations and interactions in families' tour in the virtual exhibition "Biodiversidade: conhecer para preservar" at the Museum of Zoology of the University of São Paulo |
title_full_unstemmed |
Conversations and interactions in families' tour in the virtual exhibition "Biodiversidade: conhecer para preservar" at the Museum of Zoology of the University of São Paulo |
title_sort |
Conversations and interactions in families' tour in the virtual exhibition "Biodiversidade: conhecer para preservar" at the Museum of Zoology of the University of São Paulo |
author |
Araujo, Juliana Magalhães de |
author_facet |
Araujo, Juliana Magalhães de Carneiro, Jéssica Beck Ribeiro, Alice Silva, Juliane Barros da Massarani, Luisa Scalfi, Graziele Aparecida de Moraes |
author_role |
author |
author2 |
Carneiro, Jéssica Beck Ribeiro, Alice Silva, Juliane Barros da Massarani, Luisa Scalfi, Graziele Aparecida de Moraes |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araujo, Juliana Magalhães de Carneiro, Jéssica Beck Ribeiro, Alice Silva, Juliane Barros da Massarani, Luisa Scalfi, Graziele Aparecida de Moraes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
exposição virtual público familiar conversas sobre ciências centros e museus de ciências virtual exhibition family audience science talks science centers and museums |
topic |
exposição virtual público familiar conversas sobre ciências centros e museus de ciências virtual exhibition family audience science talks science centers and museums |
description |
The research aimed to understand the experience of 10 family groups in the virtual exhibition "Biodiversidade: conhecer para preservar", at the Museum of Zoology of the University of São Paulo, observing the conversations and interactions that took place during them. To this end, families were invited to take a virtual tour and record their interactions and conversations using the Flashback Recorder program, these recordings were then coded and analyzed using the Dedoose software. After the visit, the group participated in a semi-structured interview, which was also coded and analyzed. The results of the research indicate the importance of conversations about science during interactions between adults and children and the importance of textual elements as resources to which visitors resort to base and deepen their scientific knowledge about museum objects, also being stimuli for conversations of scientific themes. In addition, it was observed that prior interest and knowledge, even when not made explicit during the visit, incite its realization, reading of textual content, and engagement with objects. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/131259 10.1590/1808-5245.29.131259 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/131259 |
identifier_str_mv |
10.1590/1808-5245.29.131259 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/131259/89959 https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/131259/89984 https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/131259/89985 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; Vol. 29 (2023) Em Questão; Vol. 29 (2023) Em Questão; v. 29 (2023) 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1789438637083983872 |