Evaluation of science, technology and innovation indicators of Brazil and Spain: a comparative study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Elaine da
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Valentim, Marta Lígia Pomim, La Mano González, Marta de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/90267
Resumo: Assuming that the science, technology and innovation indicators of a nation serve the function of measuring and monitoring innovative activity, and that knowledge is constituted as a fundamental element in the fostering of innovation, this article aims to analyze science, technology and innovation indicators in Brazil and in Spain regarding processes of production and sharing of scientific knowledge. We carry out a comparative study of the indicators of both countries. To analyze the collected data, we adopt the content analysis research method, more specifically the categorical analysis technique. We observe that only a part of the inferences set by the categories innovation culture valuing knowledge, integrated action of innovation systems agents and knowledge production within the innovation systems is present in the Brazilian and Spanish indicators. Among the variables associated with the set of indicators from both countries, we do not remark any issues concerning the following categories: systematization of knowledge in the context of innovation systems, flows of knowledge in the scope of innovation systems, and appropriation and use of knowledge in the context of innovation systems. We conclude that science, technology and innovation indicators, both Brazilian and Spanish, could be expanded to cover other aspects related to the production and sharing of scientific knowledge for innovation.
id UFRGS-8_3c38fe683d1d0a6c605a07f9569b98ab
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/90267
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Evaluation of science, technology and innovation indicators of Brazil and Spain: a comparative studyAvaliação de indicadores de ciência, tecnologia e inovação do Brasil e da Espanha: estudo comparativoCiênciatecnologia e inovaçãoIndicadores de ciênciaConhecimento científicoProdução e compartilhamento de conhecimento científico.Sciencetechnology and innovationtechnology and innovation indicatorsScientific knowledgeProduction and sharing of scientific knowledge.Assuming that the science, technology and innovation indicators of a nation serve the function of measuring and monitoring innovative activity, and that knowledge is constituted as a fundamental element in the fostering of innovation, this article aims to analyze science, technology and innovation indicators in Brazil and in Spain regarding processes of production and sharing of scientific knowledge. We carry out a comparative study of the indicators of both countries. To analyze the collected data, we adopt the content analysis research method, more specifically the categorical analysis technique. We observe that only a part of the inferences set by the categories innovation culture valuing knowledge, integrated action of innovation systems agents and knowledge production within the innovation systems is present in the Brazilian and Spanish indicators. Among the variables associated with the set of indicators from both countries, we do not remark any issues concerning the following categories: systematization of knowledge in the context of innovation systems, flows of knowledge in the scope of innovation systems, and appropriation and use of knowledge in the context of innovation systems. We conclude that science, technology and innovation indicators, both Brazilian and Spanish, could be expanded to cover other aspects related to the production and sharing of scientific knowledge for innovation.Partindo dos pressupostos de que os indicadores de ciência, tecnologia e inovação de uma nação têm a função de mensurar e monitorar a atividade inovativa, e de que o conhecimento constitui elemento fundamental para a geração de inovação, o presente artigo tem como objetivo analisar os indicadores de ciência, tecnologia e inovação do Brasil e da Espanha em relação a processos de produção e compartilhamento de conhecimento científico. Para tanto foi realizado um estudo comparativo entre os indicadores dos dois países selecionados. Para a análise dos dados, aplicou-se o método de pesquisa Análise de Conteúdo, mais especificamente a técnica Análise Categorial. Como resultado, observou-se que apenas parte das inferências estabelecidas pelas categorias cultura de inovação enfocando o conhecimento, ação integrada de agentes de sistemas de inovação e produção de conhecimento no âmbito de sistemas de inovação estavam presentes nos indicadores brasileiros e espanhóis. Os conjuntos de indicadores dos dois países não apresentaram em suas variáveis questões relacionadas às categorias: sistematização do conhecimento no âmbito de sistemas de inovação, fluxos de conhecimento no âmbito de sistemas de inovação, e apropriação e uso de conhecimento no contexto de sistemas de inovação. Portanto, conclui-se que os indicadores de ciência, tecnologia e inovação, tanto brasileiros quanto espanhóis, poderiam ser ampliados de maneira a cobrir outros aspectos relacionados à produção e ao compartilhamento de conhecimento científico para a inovação.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2020-04-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/9026710.19132/1808-5245262.83-105Em Questão; v. 26, n. 2, maio/ago. 2020; 83-105Em Questão; v. 26, n. 2, maio/ago. 2020; 83-105Em Questão; v. 26, n. 2, maio/ago. 2020; 83-1051808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/90267/56018Copyright (c) 2020 Elaine da Silva, Marta Lígia Pomim Valentim, Marta de La Mano Gonzálezhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Elaine daValentim, Marta Lígia PomimLa Mano González, Marta de2024-03-26T13:32:24Zoai:seer.ufrgs.br:article/90267Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-03-26T13:32:24Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Evaluation of science, technology and innovation indicators of Brazil and Spain: a comparative study
Avaliação de indicadores de ciência, tecnologia e inovação do Brasil e da Espanha: estudo comparativo
title Evaluation of science, technology and innovation indicators of Brazil and Spain: a comparative study
spellingShingle Evaluation of science, technology and innovation indicators of Brazil and Spain: a comparative study
Silva, Elaine da
Ciência
tecnologia e inovação
Indicadores de ciência
Conhecimento científico
Produção e compartilhamento de conhecimento científico.
Science
technology and innovation
technology and innovation indicators
Scientific knowledge
Production and sharing of scientific knowledge.
title_short Evaluation of science, technology and innovation indicators of Brazil and Spain: a comparative study
title_full Evaluation of science, technology and innovation indicators of Brazil and Spain: a comparative study
title_fullStr Evaluation of science, technology and innovation indicators of Brazil and Spain: a comparative study
title_full_unstemmed Evaluation of science, technology and innovation indicators of Brazil and Spain: a comparative study
title_sort Evaluation of science, technology and innovation indicators of Brazil and Spain: a comparative study
author Silva, Elaine da
author_facet Silva, Elaine da
Valentim, Marta Lígia Pomim
La Mano González, Marta de
author_role author
author2 Valentim, Marta Lígia Pomim
La Mano González, Marta de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Elaine da
Valentim, Marta Lígia Pomim
La Mano González, Marta de
dc.subject.por.fl_str_mv Ciência
tecnologia e inovação
Indicadores de ciência
Conhecimento científico
Produção e compartilhamento de conhecimento científico.
Science
technology and innovation
technology and innovation indicators
Scientific knowledge
Production and sharing of scientific knowledge.
topic Ciência
tecnologia e inovação
Indicadores de ciência
Conhecimento científico
Produção e compartilhamento de conhecimento científico.
Science
technology and innovation
technology and innovation indicators
Scientific knowledge
Production and sharing of scientific knowledge.
description Assuming that the science, technology and innovation indicators of a nation serve the function of measuring and monitoring innovative activity, and that knowledge is constituted as a fundamental element in the fostering of innovation, this article aims to analyze science, technology and innovation indicators in Brazil and in Spain regarding processes of production and sharing of scientific knowledge. We carry out a comparative study of the indicators of both countries. To analyze the collected data, we adopt the content analysis research method, more specifically the categorical analysis technique. We observe that only a part of the inferences set by the categories innovation culture valuing knowledge, integrated action of innovation systems agents and knowledge production within the innovation systems is present in the Brazilian and Spanish indicators. Among the variables associated with the set of indicators from both countries, we do not remark any issues concerning the following categories: systematization of knowledge in the context of innovation systems, flows of knowledge in the scope of innovation systems, and appropriation and use of knowledge in the context of innovation systems. We conclude that science, technology and innovation indicators, both Brazilian and Spanish, could be expanded to cover other aspects related to the production and sharing of scientific knowledge for innovation.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/90267
10.19132/1808-5245262.83-105
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/90267
identifier_str_mv 10.19132/1808-5245262.83-105
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/90267/56018
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Elaine da Silva, Marta Lígia Pomim Valentim, Marta de La Mano González
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Elaine da Silva, Marta Lígia Pomim Valentim, Marta de La Mano González
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; v. 26, n. 2, maio/ago. 2020; 83-105
Em Questão; v. 26, n. 2, maio/ago. 2020; 83-105
Em Questão; v. 26, n. 2, maio/ago. 2020; 83-105
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1799766161483628544