The appropriation of Facebook by Brazilian public libraries

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Calil Junior, Alberto
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Almendra, Gabriela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/54826
Resumo: This paper aims to present a study on the appropriation of the social media Facebook by four Brazilian State Public Libraries: the Public Library of the State of Acre, the Public Library of the State of Paraná, the Public Library of the State of Pernambuco and the Public Library of the State of São Paulo. The study, based on literature review, addresses the concepts of Public Libraries, sociotechnical mediation and social media. It questions the role of the Public Library in the contemporary society and claims that libraries should, through mediation, recognize the importance of their space as a room for dialog, exploiting it as a means of communication and interaction. The study also analyses the messages posted in the aforementioned Libraries in the period that goes from January to June 2013. It concludes that the social media studied is not utilized at its full potential.
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spelling The appropriation of Facebook by Brazilian public librariesAs apropriações do Facebook pelas bibliotecas públicas estaduais brasileirasBibliotecas públicas estaduais. Mediação da informação. Competência informacional. Mídias sociais. Facebook.State public libraries. Mediation. Information literacy. Social media. Facebook.This paper aims to present a study on the appropriation of the social media Facebook by four Brazilian State Public Libraries: the Public Library of the State of Acre, the Public Library of the State of Paraná, the Public Library of the State of Pernambuco and the Public Library of the State of São Paulo. The study, based on literature review, addresses the concepts of Public Libraries, sociotechnical mediation and social media. It questions the role of the Public Library in the contemporary society and claims that libraries should, through mediation, recognize the importance of their space as a room for dialog, exploiting it as a means of communication and interaction. The study also analyses the messages posted in the aforementioned Libraries in the period that goes from January to June 2013. It concludes that the social media studied is not utilized at its full potential.Este artigo apresenta um estudo realizado sobre as apropriações do Facebook por quatro Bibliotecas Públicas Estaduais Brasileiras: Biblioteca Pública do Estado do Acre, Biblioteca Pública do Paraná, Biblioteca Pública do Estado de Pernambuco e Biblioteca de São Paulo. O estudo aborda, com base em revisão de literatura, os conceitos de Biblioteca Pública, mediação sociotécnica e mídia social, e questiona o papel da Biblioteca Pública na sociedade contemporânea. A pesquisa ainda afirma que as bibliotecas, através da mediação, devem reconhecer a importância de seu espaço como local de diálogo. Para tanto, foram analisadas as mensagens postadas nas fan pages das Bibliotecas escolhidas durante o período de janeiro a junho de 2013. Conclui-se que a mídia social aqui estudada ainda não é utilizada em todo seu potencial.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2016-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/5482610.19132/1808-5245221.188-213Em Questão; v.22, n.1, jan/abr. 2016; 188-213Em Questão; v.22, n.1, jan/abr. 2016; 188-213Em Questão; v.22, n.1, jan/abr. 2016; 188-2131808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/54826/35431Copyright (c) 2016 Alberto Calil Junior, Gabriela Almendrahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCalil Junior, AlbertoAlmendra, Gabriela2024-03-18T13:44:41Zoai:seer.ufrgs.br:article/54826Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-03-18T13:44:41Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
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