Communication as a black box. Vilém Flusser’s proposals and insufficiencies
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Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/136 |
Resumo: | Vilém Flusser did revolutionize the research on communication when he suggested that images nowadays do not have any rapport to the antique images. They are rather technical images, they signify concepts, they conduct to mathematical formula and to calculation. They did exclude the power of speech and at this moment we are more and more programmed by them. Therefore, our strategy against this new form of domination has to be centered in the field of images and our chance of democracy is in the hands of the “imaginators”. However, Flusser does not succeed to eliminate the ambiguity of his proposal: he bets on the intentionality in a world in which – according to him – the human action is nothing more than a mathematical function of two variables and humans will disappear in a sea of waves and casual particles. In networks, dialog, according to Flusser’s thesis, possesses real political powers while the possibility of democratization tends to the ingenuity of taking numerous access as participation, practice of critic and qualitative proposals. |
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Communication as a black box. Vilém Flusser’s proposals and insufficienciesLa comunicación como una caja negra. Propuestas e insuficiencias de Vilém FlusserA comunicação como uma caixa preta. Propostas e insuficiências de Vilém FlusserTeoria da comunicação. Imagens técnicas. História da comunicação. Democratização da comunicação.Theories of communication. Technical images. History of communication. Democratization of communication.Teoría de la comunicación. Imágenes técnicas. Historia de la comunicación. Democratización de la comunicación.Vilém Flusser did revolutionize the research on communication when he suggested that images nowadays do not have any rapport to the antique images. They are rather technical images, they signify concepts, they conduct to mathematical formula and to calculation. They did exclude the power of speech and at this moment we are more and more programmed by them. Therefore, our strategy against this new form of domination has to be centered in the field of images and our chance of democracy is in the hands of the “imaginators”. However, Flusser does not succeed to eliminate the ambiguity of his proposal: he bets on the intentionality in a world in which – according to him – the human action is nothing more than a mathematical function of two variables and humans will disappear in a sea of waves and casual particles. In networks, dialog, according to Flusser’s thesis, possesses real political powers while the possibility of democratization tends to the ingenuity of taking numerous access as participation, practice of critic and qualitative proposals.Vilém Flusser ha revolucionado los estudios de comunicación al proponer que las imágenes de la actualidad no tienen cualquier relación con las imágenes antiguas. Son imágenes técnicas, significan conceptos, remiten a fórmulas matemáticas y a cálculos. Ellas excluyeron los poderes de la palabra y hoy somos cada vez más programados por ellas. Por eso, nuestra estrategia contra ese nuevo dominio debe centrarse dentro del campo de la imagen y está en las manos de los “imaginadores” nuestra chance de democracia. Mas Flusser no consigue desvencijarse de la ambigüedad de su propuesta: apuesta en la intencionalidad en un mundo en el que, según él mismo, la acción humana es una simple función matemática de dos variables y la voluntad desaparece en un mar de olas y partículas casuales. En las redes, el diálogo, que para él tiene poderes políticos efectivos como posibilidad de democratización, tiende a la ingenuidad de tomarse el acceso numeroso como participación, crítica y proposiciones cualitativas.Vilém Flusser revolucionou os estudos de comunicação ao propor que as imagens da atualidade não têm qualquer relação com as imagens antigas. São imagens técnicas, significam conceitos, remetem a fórmulas matemáticas e a cálculos. Elas excluíram os poderes da palavra e hoje somos cada vez mais programados por elas. Por isso, nossa estratégia contra esse novo domínio deve centrar-se dentro do campo da imagem e está nas mãos dos “imaginadores” a nossa chance de democracia. Mas Flusser não consegue desvencilhar-se da ambigüidade de sua proposta: aposta na intencionalidade num mundo em que, segundo ele mesmo, a ação humana é mera função matemática de duas variáveis e a vontade desaparece num mar de ondas e partículas casuais. Nas redes, o diálogo, que para ele tem poderes políticos efetivos enquanto possibilidade de democratização, tende à ingenuidade de se tomar acesso numeroso por participação, crítica e proposições qualitativas.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2007-03-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/136Em Questão; Vol. 12 No. 2 (2006); 423-456Em Questão; Vol. 12 Núm. 2 (2006); 423-456Em Questão; v. 12 n. 2 (2006); 423-4561808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/136/92Copyright (c) 2006 Ciro Marcondes Filhohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFilho, Ciro Marcondes2023-11-20T16:29:11Zoai:seer.ufrgs.br:article/136Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-20T16:29:11Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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