Cultural-communicative citizenship: a new performance of the minorities on television?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Simone Maria
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/9146
Resumo: The aim of this paper is to investigate how some television programs are important in the exercise of “cultural-communicative citizenship” because they make possible that social actors of minorities present themselves as citizen as they demand it, through their performance and the use they make of their culture. We start from the notions of citizenship, culture and communication according to two senses: “communicative citizenship” (MATA, 2006) and “the expediency of culture” (YÚDICE, 2004). We analyze one episode of Minha Periferia, broadcast in the TV program Fantástico, in which the presenter approaches the popular communities cultural production and residents. Our methodological proposal matches gender television with modes of addressing to understand how this program presents this kind of citizenship and to conclude the role of television while an appropriate setting of its exercise.
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spelling Cultural-communicative citizenship: a new performance of the minorities on television?Ciudadanía cultural-comunicativa: ¿una nueva performance de las minorias en la televisón?Cidadania cultural-comunicativa: uma nova performance das minorias na televisão?Cidadania comunicativa. Cultura. Modo de endereçamento. Periferia. Televisão.Communicative citizenship. Culture. Mode of addressing. Popular communities. Television.Ciudadanía comunicativa. Cultura. Modo de direccionamento. Periferia. Televisión.The aim of this paper is to investigate how some television programs are important in the exercise of “cultural-communicative citizenship” because they make possible that social actors of minorities present themselves as citizen as they demand it, through their performance and the use they make of their culture. We start from the notions of citizenship, culture and communication according to two senses: “communicative citizenship” (MATA, 2006) and “the expediency of culture” (YÚDICE, 2004). We analyze one episode of Minha Periferia, broadcast in the TV program Fantástico, in which the presenter approaches the popular communities cultural production and residents. Our methodological proposal matches gender television with modes of addressing to understand how this program presents this kind of citizenship and to conclude the role of television while an appropriate setting of its exercise.El objetivo de este artículo es investigar como algunas producciones televisivas posibilitan el ejercicio de la “ciudadanía culturalcomunicativa”, al posibilitar que actores sociales de las minorías se presenten tanto como ciudadanos dignos de respeto cuanto lo reivindiquen, a través de su performance y del uso que hacen de su cultura. Partimos de las nociones de ciudadanía, cultura y comunicación según dos acepciones: “ciudadanía comunicativa” (MATA, 2006) y “el recurso de la cultura” (YÚDICE, 2004). Analizamos un episodio de Minha Periferia, cuadro difundido en el programa Fantástico, en el cual la presentadora aborda la producción cultural de los habitantes de la periferia. Metodoló- gicamente, proponemos una articulación entre género televisivo y modo de direccionamiento para comprender como este programa presenta ese tipo de ciudadanía y concluir por el papel desempeñado por la televisión, considerada como un escenario adecuado para su ejercicio.O objetivo deste artigo é investigar como algumas produções televisivas viabilizam o exercício da “cidadania cultural-comunicativa”, ao possibilitar que atores sociais das minorias se apresentem tanto como cidadãos dignos de respeito quanto o reivindiquem, através de sua performance e do uso que fazem de sua cultura. Partimos das noções de cidadania, cultura e comunicação segundo duas acepções: “cidadania comunicativa” (Mata, 2006) e “cultura como recurso” (Yúdice, 2004). Analisamos um episódio do Minha Periferia – quadro veiculado no programa Fantástico, no qual a apresentadora aborda a produção cultural e os moradores da periferia. Metodologicamente propomos uma articulação entre gênero televisivo e modo de endereçamento para compreender como este programa apresenta esse tipo de cidadania e concluir pelo papel desempenhado pela televisão enquanto um cenário adequado para seu exercício. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2009-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/9146Em Questão; Vol. 15 No. 1 (2009); 157-172Em Questão; Vol. 15 Núm. 1 (2009); 157-172Em Questão; v. 15 n. 1 (2009); 157-1721808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/9146/5800Copyright (c) 2009 Simone Maria Rochahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Simone Maria2023-11-20T14:53:44Zoai:seer.ufrgs.br:article/9146Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-20T14:53:44Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
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