A “living museum”: spectacle and “reenchantment” for technique

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Carla Pires Vieira
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2221
Resumo: It seeks problematizing some changes which museums have undergone in the last few decades, from an analysis of the Museum of the Portuguese Language and considering contemporary culture as a background. This way, the museum is aligned with some perspectives as the spectacle and the mass culture from a dynamics that privileges the mass images and the temporary exhibitions. In the same way, when it incorporates the multimediatic images and the digital technologies, the museum changes the museum experience, made possible by the technological mediation, new forms of perception, visibilities and a participative appropriation of knowledge. The museum, therefore, is seen as a space of ambiguities and contradictions, reflecting traits of contemporary culture itself.
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The museum, therefore, is seen as a space of ambiguities and contradictions, reflecting traits of contemporary culture itself.Busca problematizar algunos cambios por los cuales han pasado los museos en las últimas décadas, desde un análisis del Museo de la Lengua Portuguésa y considerando como paño de fondo la cultura contemporánea. En esta dirección, el museo, desde una dinámica que privilegia las imágenes de los medios de comunicación de masas y las exposiciones temporarias, se alinea con algunas perspetivas como el espectáculo y la cultura de la masas. De la misma forma, al incorporar las tecnologías multimidiáticas y digitales, el museo redimensiona la própria experiencia museal, haciendo posible, por la mediación tecnológica, las nuevas formas de percepción, visibilidades y una apropiación más participativa del conocimiento. El museo, por lo tanto, se ve como un espacio de ambigüedades y de contradicciones, reflejando los rasgos de la cultura contemporánea.Busca problematizar algumas mudanças por que têm passado os museus nas últimas décadas, a partir de uma análise do Museu da Língua Portuguesa e considerando como pano de fundo a cultura contemporânea. Nesse sentido, o museu, a partir de uma dinâmica que privilegia as imagens massivas e as exposições temporárias, está alinhado com algumas perspectivas como o espetáculo e a cultura de massa. Da mesma forma, ao incorporar as tecnologias multimidiáticas e digitais, o museu redimensiona a própria experiência museal, possibilitando, pela mediação tecnológica, novas formas de percepção, visibilidades e uma apropriação mais participativa do conhecimento. O museu, portanto, é visto como um espaço de ambigüidades e contradições, refletindo os traços da própria cultura contemporânea.-Search to problematize some changes that have passed the museums in the last few decades, from an analysis of the Museum of the Portuguese Language and considering as back-cloth the culture contemporary. This way, the museum from a dynamics that privileges the mass images and the temporary expositions, is aligned with some perspectives as the spectacle and the mass culture. In the same way, when incorporate the multimediatic images and the digital technologies, the museum change the museal experience, making possible by the technological mediation, new forms of perception, visibilities and a participative appropriation of the knowledge. The museum, therefore, is seen as a space of ambiguities and contradictions, reflecting the traces of the proper culture contemporary.-Busca problematizar algunos cambios por los cuales han pasado los museos en las últimas décadas, desde un análisis del Museo de la Lengua Portuguésa y considerando como paño de fondo la cultura contemporánea. En esta dirección, el museo, desde una dinámica que privilegia las imágenes de los medios de comunicación de masas y las exposiciones temporarias, se alinea con algunas perspetivas como el espectáculo y la cultura de la masas. De la misma forma, al incorporar las tecnologías multimidiáticas y digitales, el museo redimensiona la própria experiencia museal, haciendo posible, por la mediación tecnológica, las nuevas formas de percepción, visibilidades y una apropiación más participativa del conocimiento. El museo, por lo tanto, se ve como un espacio de ambigüedades y de contradicciones, reflejando los rasgos de la cultura contemporánea.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2008-01-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2221Em Questão; Vol. 13 No. 2 (2007); 259-270Em Questão; Vol. 13 Núm. 2 (2007); 259-270Em Questão; v. 13 n. 2 (2007); 259-2701808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2221/2021https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2221/2036Copyright (c) 2007 Carla Pires Vieira Rochahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Carla Pires Vieira2023-11-20T15:45:16Zoai:seer.ufrgs.br:article/2221Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-20T15:45:16Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
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