Relations between Basic Psychological Needs Theory and information literacy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alcará, Adriana Rosecler
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/105632
Resumo: This article presents the relations between the need of competence, autonomy and belonging, and information literacy. These three needs are part of the Self-Determination Theory and when they are satisfied, they influence intrinsic motivation that is essential for learning and inherent in information literacy. Regarding the procedures used, it presents a bibliographic research with an exploratory character and a qualitative approach. The research was based on a bibliographic survey on the CAPES Journal Portal and Google Scholar. Among the main results, it shows that information literacy can be impacted by competence, autonomy and belonging, as well as the satisfaction of these basic psychological needs can be supported by information literacy. This is because both have in common cognitive, affective and social aspects that are present in the actions for the training of the learner in the face of his demands and informational problems. It emphasizes that the association between motivation and information literacy is necessary and that the individual, collective and contextual variables that can influence the motivation to learn also imply interferences in information literacy. Thus, these variables must be taken into account when planning actions for the information literacy training
id UFRGS-8_6d07fdb0586dc8958137fb7439c29dd7
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/105632
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Relations between Basic Psychological Needs Theory and information literacyRelações entre a Teoria das Necessidades Psicológicas Básicas e a competência em informaçãoCompetência em informaçãoMotivação para aprenderNecessidades psicológicas básicasTeoria da AutodeterminaçãoFormação da competência em informaçãoInformation literacy. Motivation to learn. Basic psychological needs. Self-Determination Theory. Information Literacy Training.This article presents the relations between the need of competence, autonomy and belonging, and information literacy. These three needs are part of the Self-Determination Theory and when they are satisfied, they influence intrinsic motivation that is essential for learning and inherent in information literacy. Regarding the procedures used, it presents a bibliographic research with an exploratory character and a qualitative approach. The research was based on a bibliographic survey on the CAPES Journal Portal and Google Scholar. Among the main results, it shows that information literacy can be impacted by competence, autonomy and belonging, as well as the satisfaction of these basic psychological needs can be supported by information literacy. This is because both have in common cognitive, affective and social aspects that are present in the actions for the training of the learner in the face of his demands and informational problems. It emphasizes that the association between motivation and information literacy is necessary and that the individual, collective and contextual variables that can influence the motivation to learn also imply interferences in information literacy. Thus, these variables must be taken into account when planning actions for the information literacy trainingEste artigo apresenta relações entre a necessidade de competência, autonomia e pertencimento e a competência em informação. Essas três necessidades integram a Teoria da Autodeterminação e, quando satisfeitas, influenciam na motivação intrínseca, que é essencial para a aprendizagem e inerente à competência em informação. Quanto aos procedimentos, é uma pesquisa bibliográfica, de caráter exploratório e com abordagem qualitativa. Foi feita a partir de um levantamento bibliográfico no Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior e no Google Acadêmico. Entre os principais resultados, evidencia que a competência em informação pode ser impactada pela competência, autonomia e pertencimento, assim como a satisfação dessas necessidades psicológicas básicas pode ser apoiada pela competência em informação. Isso porque ambas têm em comum aspectos cognitivos, afetivos e sociais que estão presentes nas ações para a formação do aprendiz frente às suas demandas e problemas informacionais. Ressalta que a associação entre a motivação e a competência em informação é necessária e que as variáveis individuais, coletivas e contextuais que podem influenciar a motivação para aprender também implicam em interferências na competência em informação. Assim, deve-se levar em conta essas variáveis no planejamento de ações para a formação da competência em informação.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2021-03-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/10563210.19132/1808-5245272.346-369Em Questão; v. 27, n. 2, abr./jun. 2021; 346-369Em Questão; v. 27, n. 2, abr./jun. 2021; 346-369Em Questão; v. 27, n. 2, abr./jun. 2021; 346-3691808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/105632/60673Copyright (c) 2021 Adriana Rosecler Alcaráhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlcará, Adriana Rosecler2023-11-30T16:15:58Zoai:seer.ufrgs.br:article/105632Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-30T16:15:58Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Relations between Basic Psychological Needs Theory and information literacy
Relações entre a Teoria das Necessidades Psicológicas Básicas e a competência em informação
title Relations between Basic Psychological Needs Theory and information literacy
spellingShingle Relations between Basic Psychological Needs Theory and information literacy
Alcará, Adriana Rosecler
Competência em informação
Motivação para aprender
Necessidades psicológicas básicas
Teoria da Autodeterminação
Formação da competência em informação
Information literacy. Motivation to learn. Basic psychological needs. Self-Determination Theory. Information Literacy Training.
title_short Relations between Basic Psychological Needs Theory and information literacy
title_full Relations between Basic Psychological Needs Theory and information literacy
title_fullStr Relations between Basic Psychological Needs Theory and information literacy
title_full_unstemmed Relations between Basic Psychological Needs Theory and information literacy
title_sort Relations between Basic Psychological Needs Theory and information literacy
author Alcará, Adriana Rosecler
author_facet Alcará, Adriana Rosecler
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alcará, Adriana Rosecler
dc.subject.por.fl_str_mv Competência em informação
Motivação para aprender
Necessidades psicológicas básicas
Teoria da Autodeterminação
Formação da competência em informação
Information literacy. Motivation to learn. Basic psychological needs. Self-Determination Theory. Information Literacy Training.
topic Competência em informação
Motivação para aprender
Necessidades psicológicas básicas
Teoria da Autodeterminação
Formação da competência em informação
Information literacy. Motivation to learn. Basic psychological needs. Self-Determination Theory. Information Literacy Training.
description This article presents the relations between the need of competence, autonomy and belonging, and information literacy. These three needs are part of the Self-Determination Theory and when they are satisfied, they influence intrinsic motivation that is essential for learning and inherent in information literacy. Regarding the procedures used, it presents a bibliographic research with an exploratory character and a qualitative approach. The research was based on a bibliographic survey on the CAPES Journal Portal and Google Scholar. Among the main results, it shows that information literacy can be impacted by competence, autonomy and belonging, as well as the satisfaction of these basic psychological needs can be supported by information literacy. This is because both have in common cognitive, affective and social aspects that are present in the actions for the training of the learner in the face of his demands and informational problems. It emphasizes that the association between motivation and information literacy is necessary and that the individual, collective and contextual variables that can influence the motivation to learn also imply interferences in information literacy. Thus, these variables must be taken into account when planning actions for the information literacy training
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/105632
10.19132/1808-5245272.346-369
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/105632
identifier_str_mv 10.19132/1808-5245272.346-369
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/105632/60673
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Adriana Rosecler Alcará
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Adriana Rosecler Alcará
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; v. 27, n. 2, abr./jun. 2021; 346-369
Em Questão; v. 27, n. 2, abr./jun. 2021; 346-369
Em Questão; v. 27, n. 2, abr./jun. 2021; 346-369
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438636101468160