Contribution of Information Literacy for the processes of Information Management and Knowledge

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valentim, Marta Lígia Pomim
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Jorge, Carlos Francisco Bitencourt, Ceretta-Soria, María Gladys
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/48642
Resumo: : This study analyzes the interrelations between the models of information literacy (IL), information management (IM) and knowledge management (KM). In order to do so, we, at first, highlight some concepts and definitions related to these terms, then we present some models applied to, so that we know the steps/stages of these recurring models. Finally, we present a comparative study between the stages/phases of models in IL, IM and KM, in order to check whether there are interrelations between the steps/phases of IL and the steps/stages of IM and KM. As a result we show the interrelations between the models, and assert that IL can act in an integrated manner to provide greater effectiveness to the informational processes of IM and KM. The analysis provides the expansion of IL contributions, reaching beyond the scope of libraries and contributing to the development of this theme in the context of the contemporary society.
id UFRGS-8_8d4b39331cd6db95587cdc10ceb4ede0
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/48642
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Contribution of Information Literacy for the processes of Information Management and KnowledgeContribuição da competência em informação para os processos de gestão da informação e do conhecimentoCompetência em InformaçãoGestão da InformaçãoGestão do ConhecimentoModelos de Competência em InformaçãoModelos de Gestão da InformaçãoModelos de Gestão do Conhecimento. Processos Informacionais.Competência em InformaçãoInformation LiteracyInformation CompetenceInformation ManagementKnowledge ManagementInformation Literacy ModelsInformation Management ModelsKnowledge Management Models.: This study analyzes the interrelations between the models of information literacy (IL), information management (IM) and knowledge management (KM). In order to do so, we, at first, highlight some concepts and definitions related to these terms, then we present some models applied to, so that we know the steps/stages of these recurring models. Finally, we present a comparative study between the stages/phases of models in IL, IM and KM, in order to check whether there are interrelations between the steps/phases of IL and the steps/stages of IM and KM. As a result we show the interrelations between the models, and assert that IL can act in an integrated manner to provide greater effectiveness to the informational processes of IM and KM. The analysis provides the expansion of IL contributions, reaching beyond the scope of libraries and contributing to the development of this theme in the context of the contemporary society.Analisa as relações, por meio de seus modelos, entre competência em informação (CEI), gestão da informação (GI) e gestão do conhecimento (GC). Para tanto, em um primeiro momento destaca alguns conceitos e definições relacionados aos referidos termos, em um segundo momento apresenta alguns modelos aplicados nesse contexto, com o intuito de conhecer as etapas/fases mais recorrentes dos referidos modelos. Por último, realiza um estudo comparativo entre as etapas/fases dos modelos de CEI, GI e GC, com o intuito de verificar se há relação entre as etapas/fases da CEI com as etapas/fases da GI e da GC. Como resultado apresenta a relação entre elas, e afirma que a CEI pode atuar de forma integrada para propiciar maior efetividade aos processos informacionais da GI e da GC. A análise apresentada propicia a expansão das contribuições da CEI para além do âmbito das bibliotecas, contribuindo para o desenvolvimento desta temática no contexto da sociedade contemporânea.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2014-12-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/48642Em Questão; Vol. 20 No. 2 (2014); 207-231Em Questão; Vol. 20 Núm. 2 (2014); 207-231Em Questão; v. 20 n. 2 (2014); 207-2311808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/48642/32122Copyright (c) 2014 Marta Lígia Pomim Valentim, Carlos Francisco Bitencourt Jorge, María Gladys Ceretta-Soriahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessValentim, Marta Lígia PomimJorge, Carlos Francisco BitencourtCeretta-Soria, María Gladys2024-03-18T16:15:16Zoai:seer.ufrgs.br:article/48642Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-03-18T16:15:16Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Contribution of Information Literacy for the processes of Information Management and Knowledge
Contribuição da competência em informação para os processos de gestão da informação e do conhecimento
title Contribution of Information Literacy for the processes of Information Management and Knowledge
spellingShingle Contribution of Information Literacy for the processes of Information Management and Knowledge
Valentim, Marta Lígia Pomim
Competência em Informação
Gestão da Informação
Gestão do Conhecimento
Modelos de Competência em Informação
Modelos de Gestão da Informação
Modelos de Gestão do Conhecimento. Processos Informacionais.
Competência em Informação
Information Literacy
Information Competence
Information Management
Knowledge Management
Information Literacy Models
Information Management Models
Knowledge Management Models.
title_short Contribution of Information Literacy for the processes of Information Management and Knowledge
title_full Contribution of Information Literacy for the processes of Information Management and Knowledge
title_fullStr Contribution of Information Literacy for the processes of Information Management and Knowledge
title_full_unstemmed Contribution of Information Literacy for the processes of Information Management and Knowledge
title_sort Contribution of Information Literacy for the processes of Information Management and Knowledge
author Valentim, Marta Lígia Pomim
author_facet Valentim, Marta Lígia Pomim
Jorge, Carlos Francisco Bitencourt
Ceretta-Soria, María Gladys
author_role author
author2 Jorge, Carlos Francisco Bitencourt
Ceretta-Soria, María Gladys
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Valentim, Marta Lígia Pomim
Jorge, Carlos Francisco Bitencourt
Ceretta-Soria, María Gladys
dc.subject.por.fl_str_mv Competência em Informação
Gestão da Informação
Gestão do Conhecimento
Modelos de Competência em Informação
Modelos de Gestão da Informação
Modelos de Gestão do Conhecimento. Processos Informacionais.
Competência em Informação
Information Literacy
Information Competence
Information Management
Knowledge Management
Information Literacy Models
Information Management Models
Knowledge Management Models.
topic Competência em Informação
Gestão da Informação
Gestão do Conhecimento
Modelos de Competência em Informação
Modelos de Gestão da Informação
Modelos de Gestão do Conhecimento. Processos Informacionais.
Competência em Informação
Information Literacy
Information Competence
Information Management
Knowledge Management
Information Literacy Models
Information Management Models
Knowledge Management Models.
description : This study analyzes the interrelations between the models of information literacy (IL), information management (IM) and knowledge management (KM). In order to do so, we, at first, highlight some concepts and definitions related to these terms, then we present some models applied to, so that we know the steps/stages of these recurring models. Finally, we present a comparative study between the stages/phases of models in IL, IM and KM, in order to check whether there are interrelations between the steps/phases of IL and the steps/stages of IM and KM. As a result we show the interrelations between the models, and assert that IL can act in an integrated manner to provide greater effectiveness to the informational processes of IM and KM. The analysis provides the expansion of IL contributions, reaching beyond the scope of libraries and contributing to the development of this theme in the context of the contemporary society.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/48642
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/48642
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/48642/32122
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 20 No. 2 (2014); 207-231
Em Questão; Vol. 20 Núm. 2 (2014); 207-231
Em Questão; v. 20 n. 2 (2014); 207-231
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1799766159974727680