Information literacy for use of open data: trends and perspectives
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/136545 |
Resumo: | The production of data, as well as its availability on digital platforms in open formats, is a movement known as Open Data, which has gained momentum in recent years and refers to data from various domains, with particular emphasis on those arising from governmental activities and those produced in research. Authors have alerted to the problem of lack of skills among users and the general public for effective use of open data. Seeking to understand what the literature says about Information Literacy in practices involving open data, a systematic literature review was conducted, covering interdisciplinary perspectives, utilizing the Web of Science database for data collection. Two main research trends were identified: one investigating open data as a pedagogical element in educational research; and the other discussing the skills associated with practices involving Open Data. This work presents an analysis of articles comprising the second group. Since the description of the skills necessary for the use of Open Data is not consolidated in the literature, this study contributes to the understanding of competence in Open Data in various contexts. |
id |
UFRGS-8_9c35f9cec4281ec84d75e6550e597201 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/136545 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Information literacy for use of open data: trends and perspectivesCompetência informacional para uso de Dados Abertos: tendências e perspectivasdados abertoscompetência em informaçãocompetência em dadosrevisão sistemática de literaturatendências de pesquisaopen datainformation literacydata literacysystematic literature reviewresearch trendsThe production of data, as well as its availability on digital platforms in open formats, is a movement known as Open Data, which has gained momentum in recent years and refers to data from various domains, with particular emphasis on those arising from governmental activities and those produced in research. Authors have alerted to the problem of lack of skills among users and the general public for effective use of open data. Seeking to understand what the literature says about Information Literacy in practices involving open data, a systematic literature review was conducted, covering interdisciplinary perspectives, utilizing the Web of Science database for data collection. Two main research trends were identified: one investigating open data as a pedagogical element in educational research; and the other discussing the skills associated with practices involving Open Data. This work presents an analysis of articles comprising the second group. Since the description of the skills necessary for the use of Open Data is not consolidated in the literature, this study contributes to the understanding of competence in Open Data in various contexts.A produção de dados, bem como sua disponibilização em plataformas digitais em formato aberto, é um movimento conhecido como Dados Abertos, que ganhou força nos anos recentes e se refere a dados de diversos domínios, com destaque para os decorrentes das atividades governamentais e àqueles produzidos em pesquisas. Autores têm alertado para o problema da falta de habilidades dos usuários e do público em geral para que haja um uso efetivo dos dados abertos. Buscando compreender o que diz a literatura sobre a Competência em Informação em práticas com dados abertos, foi realizada uma revisão sistemática da literatura internacional, com cobertura interdisciplinar, utilizando-se a base Web of Science para a coleta dos dados. Verificaram-se duas principais tendências de pesquisa: uma que investiga os dados abertos como elemento pedagógico, em pesquisas sobre educação; e a outra que discute as habilidades associadas a práticas envolvendo Dados Abertos. Este trabalho apresenta uma análise dos artigos que compõem o segundo grupo. Uma vez que a descrição das habilidades necessárias para o uso de Dados Abertos não está consolidada na literatura, este estudo contribui para a compreensão da competência em Dados Abertos em diversos contextos. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2024-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Parestextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/13654510.1590/1808-5245.30.136545Em Questão; Vol. 30 (2024); 136545Em Questão; Vol. 30 (2024); 136545Em Questão; v. 30 (2024); 1365451808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/136545/91942https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/136545/91716Copyright (c) 2023 Patrick Cunha, Marieta Marks Low, Andrey Anderson dos Santos, Ana Clara Cândidohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCunha, PatrickMarks Low, MarietaSantos, Andrey Anderson dosCândido, Ana Clara2024-05-20T14:52:16Zoai:seer.ufrgs.br:article/136545Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-05-20T14:52:16Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Information literacy for use of open data: trends and perspectives Competência informacional para uso de Dados Abertos: tendências e perspectivas |
title |
Information literacy for use of open data: trends and perspectives |
spellingShingle |
Information literacy for use of open data: trends and perspectives Cunha, Patrick dados abertos competência em informação competência em dados revisão sistemática de literatura tendências de pesquisa open data information literacy data literacy systematic literature review research trends |
title_short |
Information literacy for use of open data: trends and perspectives |
title_full |
Information literacy for use of open data: trends and perspectives |
title_fullStr |
Information literacy for use of open data: trends and perspectives |
title_full_unstemmed |
Information literacy for use of open data: trends and perspectives |
title_sort |
Information literacy for use of open data: trends and perspectives |
author |
Cunha, Patrick |
author_facet |
Cunha, Patrick Marks Low, Marieta Santos, Andrey Anderson dos Cândido, Ana Clara |
author_role |
author |
author2 |
Marks Low, Marieta Santos, Andrey Anderson dos Cândido, Ana Clara |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cunha, Patrick Marks Low, Marieta Santos, Andrey Anderson dos Cândido, Ana Clara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
dados abertos competência em informação competência em dados revisão sistemática de literatura tendências de pesquisa open data information literacy data literacy systematic literature review research trends |
topic |
dados abertos competência em informação competência em dados revisão sistemática de literatura tendências de pesquisa open data information literacy data literacy systematic literature review research trends |
description |
The production of data, as well as its availability on digital platforms in open formats, is a movement known as Open Data, which has gained momentum in recent years and refers to data from various domains, with particular emphasis on those arising from governmental activities and those produced in research. Authors have alerted to the problem of lack of skills among users and the general public for effective use of open data. Seeking to understand what the literature says about Information Literacy in practices involving open data, a systematic literature review was conducted, covering interdisciplinary perspectives, utilizing the Web of Science database for data collection. Two main research trends were identified: one investigating open data as a pedagogical element in educational research; and the other discussing the skills associated with practices involving Open Data. This work presents an analysis of articles comprising the second group. Since the description of the skills necessary for the use of Open Data is not consolidated in the literature, this study contributes to the understanding of competence in Open Data in various contexts. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/136545 10.1590/1808-5245.30.136545 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/136545 |
identifier_str_mv |
10.1590/1808-5245.30.136545 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/136545/91942 https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/136545/91716 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Patrick Cunha, Marieta Marks Low, Andrey Anderson dos Santos, Ana Clara Cândido https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Patrick Cunha, Marieta Marks Low, Andrey Anderson dos Santos, Ana Clara Cândido https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; Vol. 30 (2024); 136545 Em Questão; Vol. 30 (2024); 136545 Em Questão; v. 30 (2024); 136545 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1799766161943953408 |