The evolution of makerspace: a review of literature
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/119580 |
Resumo: | This article discusses the makerspace in the context of libraries. Objective: to present definitions and evolutionary history of the makerspace in scientific literature. Method: scientific literature review. Data analysis: The definition of makerspace refers to a space for creating and sharing knowledge that emerged in the literature in 2012. It is a space derived from the Do It Yourself culture and the maker movement that has gained space within educational and industrial environments in developed countries, especially in the United States. According to the literature, it is understood that the makerspace has great educational potential that is still just beginning to be explored and could be a very important tool for the development of libraries in the near future. In Brazil, the topic is still very incipient, having little representation in the literature. Conclusions: It is a topic with potential to be developed and applied, which tends to grow nationally, if it follows the world trend. It could represent a revolutionary tool for the traditional physical space of libraries. |
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The evolution of makerspace: a review of literature A evolução do makerspace: uma revisão de literaturamakerspacetendências para bibliotecascultura makermakerspacelibrary trendsmaker cultureThis article discusses the makerspace in the context of libraries. Objective: to present definitions and evolutionary history of the makerspace in scientific literature. Method: scientific literature review. Data analysis: The definition of makerspace refers to a space for creating and sharing knowledge that emerged in the literature in 2012. It is a space derived from the Do It Yourself culture and the maker movement that has gained space within educational and industrial environments in developed countries, especially in the United States. According to the literature, it is understood that the makerspace has great educational potential that is still just beginning to be explored and could be a very important tool for the development of libraries in the near future. In Brazil, the topic is still very incipient, having little representation in the literature. Conclusions: It is a topic with potential to be developed and applied, which tends to grow nationally, if it follows the world trend. It could represent a revolutionary tool for the traditional physical space of libraries.O presente artigo traz como tema o makerspace no contexto das bibliotecas. Objetivo: apresentar definições e histórico evolutivo do makerspace na literatura científica. Método: revisão de literatura científica. Análise dos dados: A definição de makerspace remete a um espaço de criação e compartilhamento de conhecimento que surgiu na literatura em 2012. É um espaço derivado da cultura Do It Yourself e do movimento maker que tem ganhado espaço dentro dos ambientes educativos e industriais em países desenvolvidos, sobretudo nos Estados Unidos. De acordo com a literatura, entende-se que o makerspace tem grande potencial educativo que ainda está apenas começando a ser explorado e pode ser uma ferramenta de grande importância para o desenvolvimento das bibliotecas num futuro próximo. No Brasil, o tema é ainda muito incipiente, tendo pouca representatividade na literatura. Conclusões: É um tema com potencial para ser desenvolvido e aplicado, que tende a crescer no país, se acompanhar a tendência mundial. Pode representar uma ferramenta revolucionária para o espaço físico tradicional das bibliotecas.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2022-09-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/11958010.19132/1808-5245284.119580Em Questão; v.28, n.4, out./dez. 2022; 119580Em Questão; v.28, n.4, out./dez. 2022; 119580Em Questão; v.28, n.4, out./dez. 2022; 1195801808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/119580/85815Copyright (c) 2022 Deise Lourenço de Jesus, Murilo Bastos da Cunhahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLourenço de Jesus, DeiseCunha, Murilo Bastos da2023-04-17T14:33:29Zoai:seer.ufrgs.br:article/119580Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-04-17T14:33:29Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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