Scientific production: reflections of assessment in postgraduate programs in physics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Correia, Anna Elizabeth Galvão Coutinho
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Alvarenga, Lídia, Gracia, Joana Coeli Ribeiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/33370
Resumo: Based on the analysis of the scientific literature in graduate programs in the field of Physics at the Universities Federal de Minas Gerais (UFMG), Pernambuco (UFPE) and Rio de Janeiro (UFRJ), in the period 2007-2009 it used methodological triangulation to contemplate easing of quantitative methods, bibliometric and scientometric for scientific production, with qualitative and interpretive content analysis, for interviews. The main results found the existence of incentive instruments and control of scientific production in these institutions, the predominance of teachers’ work published in journals that are well regarded by the scientific community and are well ranked, according to the classification system of agency promotion (Qualis B); concern predominance of evaluation of scientific literature, in a purely quantitative, and policy assessment CAPES the time that encourages, pushes researchers through documents to a context of scientific productivity.
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spelling Scientific production: reflections of assessment in postgraduate programs in physicsProdução científica: reflexos da avaliação nos programas de pós-graduação em FísicaFísica. Programas de pós-graduação. Produção científica – avaliaçãoBibliometriaComunicação científicaPhysics. Graduate program (brazilian universities). Scientific comunication - assessment. Bibliometrics.Based on the analysis of the scientific literature in graduate programs in the field of Physics at the Universities Federal de Minas Gerais (UFMG), Pernambuco (UFPE) and Rio de Janeiro (UFRJ), in the period 2007-2009 it used methodological triangulation to contemplate easing of quantitative methods, bibliometric and scientometric for scientific production, with qualitative and interpretive content analysis, for interviews. The main results found the existence of incentive instruments and control of scientific production in these institutions, the predominance of teachers’ work published in journals that are well regarded by the scientific community and are well ranked, according to the classification system of agency promotion (Qualis B); concern predominance of evaluation of scientific literature, in a purely quantitative, and policy assessment CAPES the time that encourages, pushes researchers through documents to a context of scientific productivity.Partindo da análise da produção científica nos programas de pós-graduação na área de Física das Universidades Federais de Minas Gerais, Pernambuco e Rio de Janeiro, no período de 2007 a 2009, utilizou-se a triangulação metodológica por contemplar a flexibilização dos métodos de natureza quantitativa (bibliometria e cientometria) para a produção científica; e qualitativa e interpretativa (análise de conteúdo) para documentos normatizadores e entrevistas. Os principais resultados constataram a existência de instrumentos de incentivo e controle da produção científica nas referidas instituições; a predominância de trabalhos dos docentes publicados em periódicos que são bem considerados perante a comunidade científica e bem classificados segundo o sistema de classificação da agência de fomento (Qualis B); preocupação quanto à predominância de avaliação da produção científica de forma puramente quantitativa; e política de avaliação da CAPES que ao mesmo tempo estimula e pressiona os pesquisadores por meio de documentos a um contexto de produtividade científica. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2013-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/33370Em Questão; Vol. 18 No. 3 (2012); 231-247Em Questão; Vol. 18 Núm. 3 (2012); 231-247Em Questão; v. 18 n. 3 (2012); 231-2471808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/33370/23784Copyright (c) 2013 Anna Elizabeth Galvão Coutinho Correia, Lídia Alvarenga, Joana Coeli Ribeiro Graciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorreia, Anna Elizabeth Galvão CoutinhoAlvarenga, LídiaGracia, Joana Coeli Ribeiro2023-11-17T19:13:40Zoai:seer.ufrgs.br:article/33370Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-17T19:13:40Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
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