Hearing numbers: the myth of the transparency in digital technologies.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castanheira, José Cláudio Siqueira
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/6265
Resumo: This work has the intention to investigate the changes in musical listening since the sprouting of inscription processes as the phonograph and, later, the analogical magnetic recording and its reproduction in cassettes and vinyl records. I also think about the digitization process in music and its reproduction in media that, apparently, presents a bigger transparency in reproduction. I understand this “transparency” as an attempt to hide the materialities of media, ignoring a strong sensorial appeal in the relation between equipment and users. I consider noise as one of the present and indispensable elements in our relation with the various media, creating meanings that go beyond the merely textual.
id UFRGS-8_b1291e8a9146280b1fb22eb2d66aa7cb
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/6265
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Hearing numbers: the myth of the transparency in digital technologies.Oyendo números: el mito de la transparencia en las tecnologías digitalesOuvindo números: o mito da transparência nas tecnologias digitais.MúsicaMídias SonorasTecnologias DigitaisTransparência.MusicSound mediaDigital technologiesTransparencyMúsica. Medios sonoros. Tecnologías digitales. Transparencia.This work has the intention to investigate the changes in musical listening since the sprouting of inscription processes as the phonograph and, later, the analogical magnetic recording and its reproduction in cassettes and vinyl records. I also think about the digitization process in music and its reproduction in media that, apparently, presents a bigger transparency in reproduction. I understand this “transparency” as an attempt to hide the materialities of media, ignoring a strong sensorial appeal in the relation between equipment and users. I consider noise as one of the present and indispensable elements in our relation with the various media, creating meanings that go beyond the merely textual.Este documento se propone investigar los cambios en la escucha musical desde la aparición de los procedimientos de registro como el fonógrafo y, más adelante, la grabación magnética analógica y su reproducción en cintas casete y discos de vinillo. Pienso también el proceso de digitalización de la música y su reproducción en los medios de comunicación que, al parecer, muestran una mayor transparencia. Comprendo esa “transparencia” como el intento de ocultar la materialidad de los medios, ignorando una fuerte invocación sensorial en la relación entre usuarios y equipos. Considero el ruido como uno de los elementos presentes e imprescindibles en nuestra relación con los varios medios, creando significados que se proyectan más allá del simplemente textual.Este trabalho tem a intenção de investigar as mudanças na escuta musical desde o surgimento de processos de inscrição como o fonógrafo e, posteriormente, a gravação magnética analógica e sua reprodução em fitas cassete e discos de vinil. Penso também o processo de digitalização da música e sua reprodução em mídias que, aparentemente, apresentam uma maior transparência. Entendo essa “transparência” como uma tentativa de esconder as materialidades das mídias, ignorando um forte apelo sensorial na relação entre equipamentos e usuários. Considero o ruído como um dos elementos presentes e indispensáveis em nossa relação com os diversos meios, criador de sentidos que se projetam para além do textual. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2009-03-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdftext/htmlhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/6265Em Questão; Vol. 14 No. 2 (2008); 191-205Em Questão; Vol. 14 Núm. 2 (2008); 191-205Em Questão; v. 14 n. 2 (2008); 191-2051808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/6265/4729https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/6265/4868Copyright (c) 2009 José Cláudio Siqueira Castanheirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCastanheira, José Cláudio Siqueira2023-11-20T15:00:00Zoai:seer.ufrgs.br:article/6265Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-20T15:00Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Hearing numbers: the myth of the transparency in digital technologies.
Oyendo números: el mito de la transparencia en las tecnologías digitales
Ouvindo números: o mito da transparência nas tecnologias digitais.
title Hearing numbers: the myth of the transparency in digital technologies.
spellingShingle Hearing numbers: the myth of the transparency in digital technologies.
Castanheira, José Cláudio Siqueira
Música
Mídias Sonoras
Tecnologias Digitais
Transparência.
Music
Sound media
Digital technologies
Transparency
Música. Medios sonoros. Tecnologías digitales. Transparencia.
title_short Hearing numbers: the myth of the transparency in digital technologies.
title_full Hearing numbers: the myth of the transparency in digital technologies.
title_fullStr Hearing numbers: the myth of the transparency in digital technologies.
title_full_unstemmed Hearing numbers: the myth of the transparency in digital technologies.
title_sort Hearing numbers: the myth of the transparency in digital technologies.
author Castanheira, José Cláudio Siqueira
author_facet Castanheira, José Cláudio Siqueira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Castanheira, José Cláudio Siqueira
dc.subject.por.fl_str_mv Música
Mídias Sonoras
Tecnologias Digitais
Transparência.
Music
Sound media
Digital technologies
Transparency
Música. Medios sonoros. Tecnologías digitales. Transparencia.
topic Música
Mídias Sonoras
Tecnologias Digitais
Transparência.
Music
Sound media
Digital technologies
Transparency
Música. Medios sonoros. Tecnologías digitales. Transparencia.
description This work has the intention to investigate the changes in musical listening since the sprouting of inscription processes as the phonograph and, later, the analogical magnetic recording and its reproduction in cassettes and vinyl records. I also think about the digitization process in music and its reproduction in media that, apparently, presents a bigger transparency in reproduction. I understand this “transparency” as an attempt to hide the materialities of media, ignoring a strong sensorial appeal in the relation between equipment and users. I consider noise as one of the present and indispensable elements in our relation with the various media, creating meanings that go beyond the merely textual.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-03-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/6265
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/6265
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/6265/4729
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/6265/4868
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2009 José Cláudio Siqueira Castanheira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2009 José Cláudio Siqueira Castanheira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 14 No. 2 (2008); 191-205
Em Questão; Vol. 14 Núm. 2 (2008); 191-205
Em Questão; v. 14 n. 2 (2008); 191-205
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438632663187456