The social impact of the telecentre near community libraries under the perspective of the beneficiary: the Chico Mendes’ case
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Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/47961 |
Resumo: | This is a case study carried both in the Telecentre Chico Mendes and in the Chico Mendes Community Library, located in Porto Alegre/RS. The main goal was to investigate the beneficiaries’ perspective and their perception of social inclusion considering the use of these places. This study used a qualitative research with structured interviews in order to collect data of a due context. As a result the fact that both community programs are contiguous open doors for the uses of their facilities by beneficiaries. It can beinferred that the research participants could realize they are socially included, valued and privileged to have these environments so close to their community. Hence, the study concludes that the beneficiaries perceive the Telecentre and the Chico Mendes Community Library a space of integration, socialization and social inclusion. This work ends up suggesting actions to be performed in telecentres and community libraries. |
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The social impact of the telecentre near community libraries under the perspective of the beneficiary: the Chico Mendes’ caseImpacto social de telecentro próximo à biblioteca comunitária sob a ótica do beneficiário: o caso Chico MendesTelecentre. Community library. Digital inclusion. Self-perception.Telecentro comunitárioBiblioteca comunitáriaInclusão digitalAutopercepção.Inclusão digitalThis is a case study carried both in the Telecentre Chico Mendes and in the Chico Mendes Community Library, located in Porto Alegre/RS. The main goal was to investigate the beneficiaries’ perspective and their perception of social inclusion considering the use of these places. This study used a qualitative research with structured interviews in order to collect data of a due context. As a result the fact that both community programs are contiguous open doors for the uses of their facilities by beneficiaries. It can beinferred that the research participants could realize they are socially included, valued and privileged to have these environments so close to their community. Hence, the study concludes that the beneficiaries perceive the Telecentre and the Chico Mendes Community Library a space of integration, socialization and social inclusion. This work ends up suggesting actions to be performed in telecentres and community libraries.Trata-se de um estudo de caso realizado no Telecentro e na Biblioteca Comunitária Chico Mendes, situados na cidade de Porto Alegre/RS. O objetivo foi investigar a ótica do beneficiário e sua autopercepção de inclusão social, a partir do uso desses ambientes. Discute definições acerca de telecentros e bibliotecas comunitários. O estudo é de cunho qualitativo, e utilizou como técnica de coleta de dados entrevista estruturada. Como resultado, salienta-se que o fato dos ambientes serem contíguos facilita sua utilização pelos beneficiários. Também pode-se inferir que os participantes da pesquisa se autopercebem socialmente mais incluídos, valorizados e privilegiados por ter os ambientes tão próximos na comunidade. Conclui que o beneficiário percebe o telecentro e a biblioteca Chico Mendes como espaços de integração, socialização e inclusão social. Sugere ações a serem realizadas com o fim de integrar telecentros e bibliotecas comunitários.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2014-12-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/47961Em Questão; Vol. 20 No. 2 (2014); 146-165Em Questão; Vol. 20 Núm. 2 (2014); 146-165Em Questão; v. 20 n. 2 (2014); 146-1651808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/47961/32116Copyright (c) 2014 Helena de Almeida Pereira Marques, Patrícia Mallmann Souto Pereirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarques, Helena de Almeida PereiraPereira, Patrícia Mallmann Souto2024-03-18T16:07:58Zoai:seer.ufrgs.br:article/47961Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-03-18T16:07:58Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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