Ebooks for higher education in Latin America
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/68959 |
Resumo: | The presence of the university ebooks is a reality. The main objective of the study is to confirm the development of the ebook in the top 50 universities Scimago ranking in Latin America during the year 2016. It also seeks to determine the type of access to the document and the most used platforms. The third objective examines the daily advantages and disadvantages for library staff experience with the gradual increase in ebooks. In order to respond to the objectives set, the websites of the top 50 institutions analyzed were consulted and surveys were sent to the centers. The analyzes confirm that all the libraries studied offer ebooks to university users. 50% of institutions prefer to buy the right of access to the works while 40% combines subscription and buy the access. The most used platforms are Springer and Wiley eBooks. |
id |
UFRGS-8_c16a9d8e2d3e4f2fa2692d951b8c0e86 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/68959 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ebooks for higher education in Latin AmericaLibros digitales para la educación universitaria en América LatinaE-books para a educação universitária na América LatinaLibros digitales. Tecnologías de la educación. Educación superior. Fuentes de información.Livros digitais. Tecnologias educacionais. Educação superior. Fontes de informação.Ebooks. Education technology. Higher education. Information resources.The presence of the university ebooks is a reality. The main objective of the study is to confirm the development of the ebook in the top 50 universities Scimago ranking in Latin America during the year 2016. It also seeks to determine the type of access to the document and the most used platforms. The third objective examines the daily advantages and disadvantages for library staff experience with the gradual increase in ebooks. In order to respond to the objectives set, the websites of the top 50 institutions analyzed were consulted and surveys were sent to the centers. The analyzes confirm that all the libraries studied offer ebooks to university users. 50% of institutions prefer to buy the right of access to the works while 40% combines subscription and buy the access. The most used platforms are Springer and Wiley eBooks.La presencia del libro digital en la educación universitaria es una realidad. El objetivo principal del estudio es confirmar el desarrollo del libro digital en las 50 universidades de America Latina que mejor están situadas según el ranking de Scimago durante el año 2016. También se busca determinar el tipo de acceso al documento y las plataformas más empleadas. Como tercer objetivo se examinan las ventajas y desventajas que el personal de las bibliotecas experimenta día a día con el paulatino incremento de los libros digitales. Con el fin de responder a los objetivos planteados se consultan las páginas Web de las 50 instituciones analizadas y se envían encuestas a los responsables de los centros. Los diversos análisis confirman que todas las bibliotecas estudiadas ofrecen libros digitales a los usuarios universitarios. El 50% de las instituciones prefiere comprar el derecho de acceso a las obras mientras que el 40% combina la suscripción y la compra, siendo las plataformas más empleadas Springer y Wiley eBooks.A presença da instrução livro universitário digital é uma realidade. O principal objetivo do estudo é confirmar o desenvolvimento do livro digital em 50 universidades da América Latina que estão em melhor posição como classificado pela Scimago durante 2016. Ele também serve para determinar o tipo de acesso ao documento e as plataformas mais utilizadas. Como uma terceira visam as vantagens e desvantagens que a experiência pessoal da biblioteca todos os dias com o aumento gradual de livros digitais são examinados. A fim de cumprir os objetivos nos sites das 50 instituições analisadas são consultados e os inquéritos são enviados para os responsáveis pelos centros. As várias análises confirmam que todas as bibliotecas oferecem livros digitais estudados para os utilizadores universitários. 50% das instituições preferem comprar o direito de acesso às obras, enquanto 40% assinatura combinados e compra, os mais utilizados Springer e Wiley plataformas de ebooks.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2017-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/6895910.19132/1808-5245232.59-77Em Questão; v. 23, n. 2, maio/ago. 2017; 59-77Em Questão; v. 23, n. 2, maio/ago. 2017; 59-77Em Questão; v. 23, n. 2, maio/ago. 2017; 59-771808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSspahttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/68959/40896Copyright (c) 2017 Juan José Prieto Gutiérrezhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPrieto Gutiérrez, Juan José2024-04-01T17:46:02Zoai:seer.ufrgs.br:article/68959Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-04-01T17:46:02Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ebooks for higher education in Latin America Libros digitales para la educación universitaria en América Latina E-books para a educação universitária na América Latina |
title |
Ebooks for higher education in Latin America |
spellingShingle |
Ebooks for higher education in Latin America Prieto Gutiérrez, Juan José Libros digitales. Tecnologías de la educación. Educación superior. Fuentes de información. Livros digitais. Tecnologias educacionais. Educação superior. Fontes de informação. Ebooks. Education technology. Higher education. Information resources. |
title_short |
Ebooks for higher education in Latin America |
title_full |
Ebooks for higher education in Latin America |
title_fullStr |
Ebooks for higher education in Latin America |
title_full_unstemmed |
Ebooks for higher education in Latin America |
title_sort |
Ebooks for higher education in Latin America |
author |
Prieto Gutiérrez, Juan José |
author_facet |
Prieto Gutiérrez, Juan José |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Prieto Gutiérrez, Juan José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Libros digitales. Tecnologías de la educación. Educación superior. Fuentes de información. Livros digitais. Tecnologias educacionais. Educação superior. Fontes de informação. Ebooks. Education technology. Higher education. Information resources. |
topic |
Libros digitales. Tecnologías de la educación. Educación superior. Fuentes de información. Livros digitais. Tecnologias educacionais. Educação superior. Fontes de informação. Ebooks. Education technology. Higher education. Information resources. |
description |
The presence of the university ebooks is a reality. The main objective of the study is to confirm the development of the ebook in the top 50 universities Scimago ranking in Latin America during the year 2016. It also seeks to determine the type of access to the document and the most used platforms. The third objective examines the daily advantages and disadvantages for library staff experience with the gradual increase in ebooks. In order to respond to the objectives set, the websites of the top 50 institutions analyzed were consulted and surveys were sent to the centers. The analyzes confirm that all the libraries studied offer ebooks to university users. 50% of institutions prefer to buy the right of access to the works while 40% combines subscription and buy the access. The most used platforms are Springer and Wiley eBooks. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-04-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/68959 10.19132/1808-5245232.59-77 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/68959 |
identifier_str_mv |
10.19132/1808-5245232.59-77 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/68959/40896 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Juan José Prieto Gutiérrez https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Juan José Prieto Gutiérrez https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; v. 23, n. 2, maio/ago. 2017; 59-77 Em Questão; v. 23, n. 2, maio/ago. 2017; 59-77 Em Questão; v. 23, n. 2, maio/ago. 2017; 59-77 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1799766160575561728 |