The Media and the establishment of a "rhetoric condition" of culture
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/39895 |
Resumo: | This article aims to discuss the means by which modelling of persuasive messages by communicational environments redefine rhetorical practices, but also what is meant by persuading in a certain communicational context. Based on the systemic understanding of culture formulated by Tártu-Moscow School theorists and the environmental media definition according to Marshall McLuhan, we proceed the semiotic discrimination of advertising by HBO cable channel, in order to indicate how their rhetoric articulation cannot do without regarding the sign border built between different ambiences. Thus, conditions are created for the establishment of a "textual" common memory that is shared by an audithorium/text, as well as a "rhetorical" condition, characterized by a highly responsive and relational practice, by which the rhetorical-persuasive effect is produced. |
id |
UFRGS-8_c18051b8c44b9f7fea9cfc8bac8383ff |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/39895 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Media and the establishment of a "rhetoric condition" of cultureOs Meios e a constituição de uma “condição retórica” da culturaRetórica. Ambientes comunicacionais. Fronteira semiótica. Memória.Retórica. ComunicaçãoRethoric. Communicational environment. Semiotic border. Persuasion.This article aims to discuss the means by which modelling of persuasive messages by communicational environments redefine rhetorical practices, but also what is meant by persuading in a certain communicational context. Based on the systemic understanding of culture formulated by Tártu-Moscow School theorists and the environmental media definition according to Marshall McLuhan, we proceed the semiotic discrimination of advertising by HBO cable channel, in order to indicate how their rhetoric articulation cannot do without regarding the sign border built between different ambiences. Thus, conditions are created for the establishment of a "textual" common memory that is shared by an audithorium/text, as well as a "rhetorical" condition, characterized by a highly responsive and relational practice, by which the rhetorical-persuasive effect is produced.Este artigo visa discutir o modo pelo qual ocorre a redefinição das práticas retóricas, como também, a ressignificação da ideia de persuadir, quando a constituição das mensagens persuasivas é entendida pelo processo de modelização ocasionado pela interação entre diferentes ambientes comunicacionais. Tendo por base a compreensão sistêmica da cultura formulada pelos Teóricos da Escola de Tártu-Moscou e a definição ambiental dos meios segundo Marshall McLuhan, procederemos a discriminação semiótica do anúncio veiculado pelo canal a cabo HBO, com o intuito de indicar como a sua articulação retórica não pode prescindir da consideração da fronteira sígnica edificada entre diferentes ambiências. Com isso, criam-se as condições para a constituição de uma “memória textual” comum que é compartilhada por um auditório/texto, como também, de uma “condição retórica”, caracterizada por uma prática eminentemente relacional e responsiva, pela qual o efeito retórico-persuasivo é produzido. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2013-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/39895Em Questão; Vol. 19 No. 2 (2013); 36-57Em Questão; Vol. 19 Núm. 2 (2013); 36-57Em Questão; v. 19 n. 2 (2013); 36-571808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/39895/31046Copyright (c) 2013 Regiane Miranda de Oliveira Nakagawahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNakagawa, Regiane Miranda de Oliveira2024-03-20T17:55:28Zoai:seer.ufrgs.br:article/39895Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-03-20T17:55:28Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Media and the establishment of a "rhetoric condition" of culture Os Meios e a constituição de uma “condição retórica” da cultura |
title |
The Media and the establishment of a "rhetoric condition" of culture |
spellingShingle |
The Media and the establishment of a "rhetoric condition" of culture Nakagawa, Regiane Miranda de Oliveira Retórica. Ambientes comunicacionais. Fronteira semiótica. Memória. Retórica. Comunicação Rethoric. Communicational environment. Semiotic border. Persuasion. |
title_short |
The Media and the establishment of a "rhetoric condition" of culture |
title_full |
The Media and the establishment of a "rhetoric condition" of culture |
title_fullStr |
The Media and the establishment of a "rhetoric condition" of culture |
title_full_unstemmed |
The Media and the establishment of a "rhetoric condition" of culture |
title_sort |
The Media and the establishment of a "rhetoric condition" of culture |
author |
Nakagawa, Regiane Miranda de Oliveira |
author_facet |
Nakagawa, Regiane Miranda de Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nakagawa, Regiane Miranda de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Retórica. Ambientes comunicacionais. Fronteira semiótica. Memória. Retórica. Comunicação Rethoric. Communicational environment. Semiotic border. Persuasion. |
topic |
Retórica. Ambientes comunicacionais. Fronteira semiótica. Memória. Retórica. Comunicação Rethoric. Communicational environment. Semiotic border. Persuasion. |
description |
This article aims to discuss the means by which modelling of persuasive messages by communicational environments redefine rhetorical practices, but also what is meant by persuading in a certain communicational context. Based on the systemic understanding of culture formulated by Tártu-Moscow School theorists and the environmental media definition according to Marshall McLuhan, we proceed the semiotic discrimination of advertising by HBO cable channel, in order to indicate how their rhetoric articulation cannot do without regarding the sign border built between different ambiences. Thus, conditions are created for the establishment of a "textual" common memory that is shared by an audithorium/text, as well as a "rhetorical" condition, characterized by a highly responsive and relational practice, by which the rhetorical-persuasive effect is produced. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/39895 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/39895 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/39895/31046 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2013 Regiane Miranda de Oliveira Nakagawa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2013 Regiane Miranda de Oliveira Nakagawa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; Vol. 19 No. 2 (2013); 36-57 Em Questão; Vol. 19 Núm. 2 (2013); 36-57 Em Questão; v. 19 n. 2 (2013); 36-57 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1799766159929638912 |