The Media and the establishment of a "rhetoric condition" of culture

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nakagawa, Regiane Miranda de Oliveira
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/39895
Resumo: This article aims to discuss the means by which modelling of persuasive messages by communicational environments redefine rhetorical practices, but also what is meant by persuading in a certain communicational context. Based on the systemic understanding of culture formulated by Tártu-Moscow School theorists and the environmental media definition according to Marshall McLuhan, we proceed the semiotic discrimination of advertising by HBO cable channel, in order to indicate how their rhetoric articulation cannot do without regarding the sign border built between different ambiences. Thus, conditions are created for the establishment of a "textual" common memory that is shared by an audithorium/text, as well as a "rhetorical" condition, characterized by a highly responsive and relational practice, by which the rhetorical-persuasive effect is produced.
id UFRGS-8_c18051b8c44b9f7fea9cfc8bac8383ff
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/39895
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling The Media and the establishment of a "rhetoric condition" of cultureOs Meios e a constituição de uma “condição retórica” da culturaRetórica. Ambientes comunicacionais. Fronteira semiótica. Memória.Retórica. ComunicaçãoRethoric. Communicational environment. Semiotic border. Persuasion.This article aims to discuss the means by which modelling of persuasive messages by communicational environments redefine rhetorical practices, but also what is meant by persuading in a certain communicational context. Based on the systemic understanding of culture formulated by Tártu-Moscow School theorists and the environmental media definition according to Marshall McLuhan, we proceed the semiotic discrimination of advertising by HBO cable channel, in order to indicate how their rhetoric articulation cannot do without regarding the sign border built between different ambiences. Thus, conditions are created for the establishment of a "textual" common memory that is shared by an audithorium/text, as well as a "rhetorical" condition, characterized by a highly responsive and relational practice, by which the rhetorical-persuasive effect is produced.Este artigo visa discutir o modo pelo qual ocorre a redefinição das práticas retóricas, como também, a ressignificação da ideia de persuadir, quando a constituição das mensagens persuasivas é entendida pelo processo de modelização ocasionado pela interação entre diferentes ambientes comunicacionais. Tendo por base a compreensão sistêmica da cultura formulada pelos Teóricos da Escola de Tártu-Moscou e a definição ambiental dos meios segundo Marshall McLuhan, procederemos a discriminação semiótica do anúncio veiculado pelo canal a cabo HBO, com o intuito de indicar como a sua articulação retórica não pode prescindir da consideração da fronteira sígnica edificada entre diferentes ambiências.  Com isso, criam-se as condições para a constituição de uma “memória textual” comum que é compartilhada por um auditório/texto, como também, de uma “condição retórica”, caracterizada por uma prática eminentemente relacional e responsiva, pela qual o efeito retórico-persuasivo é produzido. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2013-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/39895Em Questão; Vol. 19 No. 2 (2013); 36-57Em Questão; Vol. 19 Núm. 2 (2013); 36-57Em Questão; v. 19 n. 2 (2013); 36-571808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/39895/31046Copyright (c) 2013 Regiane Miranda de Oliveira Nakagawahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNakagawa, Regiane Miranda de Oliveira2024-03-20T17:55:28Zoai:seer.ufrgs.br:article/39895Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-03-20T17:55:28Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv The Media and the establishment of a "rhetoric condition" of culture
Os Meios e a constituição de uma “condição retórica” da cultura
title The Media and the establishment of a "rhetoric condition" of culture
spellingShingle The Media and the establishment of a "rhetoric condition" of culture
Nakagawa, Regiane Miranda de Oliveira
Retórica. Ambientes comunicacionais. Fronteira semiótica. Memória.
Retórica. Comunicação
Rethoric. Communicational environment. Semiotic border. Persuasion.
title_short The Media and the establishment of a "rhetoric condition" of culture
title_full The Media and the establishment of a "rhetoric condition" of culture
title_fullStr The Media and the establishment of a "rhetoric condition" of culture
title_full_unstemmed The Media and the establishment of a "rhetoric condition" of culture
title_sort The Media and the establishment of a "rhetoric condition" of culture
author Nakagawa, Regiane Miranda de Oliveira
author_facet Nakagawa, Regiane Miranda de Oliveira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nakagawa, Regiane Miranda de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Retórica. Ambientes comunicacionais. Fronteira semiótica. Memória.
Retórica. Comunicação
Rethoric. Communicational environment. Semiotic border. Persuasion.
topic Retórica. Ambientes comunicacionais. Fronteira semiótica. Memória.
Retórica. Comunicação
Rethoric. Communicational environment. Semiotic border. Persuasion.
description This article aims to discuss the means by which modelling of persuasive messages by communicational environments redefine rhetorical practices, but also what is meant by persuading in a certain communicational context. Based on the systemic understanding of culture formulated by Tártu-Moscow School theorists and the environmental media definition according to Marshall McLuhan, we proceed the semiotic discrimination of advertising by HBO cable channel, in order to indicate how their rhetoric articulation cannot do without regarding the sign border built between different ambiences. Thus, conditions are created for the establishment of a "textual" common memory that is shared by an audithorium/text, as well as a "rhetorical" condition, characterized by a highly responsive and relational practice, by which the rhetorical-persuasive effect is produced.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/39895
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/39895
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/39895/31046
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2013 Regiane Miranda de Oliveira Nakagawa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2013 Regiane Miranda de Oliveira Nakagawa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 19 No. 2 (2013); 36-57
Em Questão; Vol. 19 Núm. 2 (2013); 36-57
Em Questão; v. 19 n. 2 (2013); 36-57
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1799766159929638912