Series and versions in the documentation and preservation of performances in art: the “Puxadores”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Caetano, Juliana Pereira Sales
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Oliveira, Emerson Dionisio Gomes de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/88578
Resumo: This study aimed to point out the importance that series and versions of contemporary works of art have as a source of information for the preservation, research and communication activities of a musealized and outstanding work of these sets. To arouse the debate, we list the performance Puxador (edição Colunas Pampulha), by artist Laura Lima, present in the collection of the Pampulha Art Museum. Although the artist's requirement is to be exhibited only as a presence, this work has no museological documentation to guarantee this form of perpetuation or memory. Given this, we demonstrate throughout the article, how the series Homem=carne/Mulher=carne (H=c/M=c), the editions Puxador- arquitetura and Puxador-paisagem as well as the re-performance of this work, and the impact of this work can contribute to its preservation. In the end, we consider that such data may be important to compose a possible documentary dossier of the work. The adopted methodology includes bibliographic survey, analysis of institutional documentation and interview with the artist.
id UFRGS-8_c583daee789ddae302839d375daa2d67
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/88578
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Series and versions in the documentation and preservation of performances in art: the “Puxadores”Séries e versões na documentação e preservação de performances em arte: Os PuxadoresDocumentação museológica. Comunicação museológica. Performance. Arte Contemporânea.Museological documentationMuseological communicationPerformanceContemporary Art.This study aimed to point out the importance that series and versions of contemporary works of art have as a source of information for the preservation, research and communication activities of a musealized and outstanding work of these sets. To arouse the debate, we list the performance Puxador (edição Colunas Pampulha), by artist Laura Lima, present in the collection of the Pampulha Art Museum. Although the artist's requirement is to be exhibited only as a presence, this work has no museological documentation to guarantee this form of perpetuation or memory. Given this, we demonstrate throughout the article, how the series Homem=carne/Mulher=carne (H=c/M=c), the editions Puxador- arquitetura and Puxador-paisagem as well as the re-performance of this work, and the impact of this work can contribute to its preservation. In the end, we consider that such data may be important to compose a possible documentary dossier of the work. The adopted methodology includes bibliographic survey, analysis of institutional documentation and interview with the artist.O estudo em questão teve como objetivo apontar a importância que séries e versões de obras de arte contemporânea possuem como fonte de informação para as atividades de preservação, pesquisa e comunicação, de uma obra musealizada e destacada desses conjuntos. Para suscitar o debate, elencamos a performance Puxador (edição Colunas Pampulha), da artista Laura Lima, presente no acervo do Museu de Arte da Pampulha. Apesar de ter como exigência por parte da artista ser exibido somente enquanto presença, esse trabalho não possui documentação museológica que garanta essa forma de perpetuação ou memória. Diante disso, demonstramos ao longo do artigo, como a série Homem=carne/Mulher=carne (H=c/M=c), as edições Puxador-arquitetura e Puxador-paisagem, e a reperformance dessa obra podem contribuir para sua preservação. Ao final, consideramos que tais dados, podem ser importantes para compor um possível dossiê documental do trabalho. A metodologia adotada inclui levantamento bibliográfico, análise da documentação institucional e entrevista com a artista.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2020-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/8857810.19132/1808-5245261.186-209Em Questão; v. 26, n. 1, jan./abr. 2020; 186-209Em Questão; v. 26, n. 1, jan./abr. 2020; 186-209Em Questão; v. 26, n. 1, jan./abr. 2020; 186-2091808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/88578/55106Copyright (c) 2019 Juliana Pereira Sales Caetano, Emerson Dionisio Gomes de Oliveirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCaetano, Juliana Pereira SalesOliveira, Emerson Dionisio Gomes de2023-07-19T12:19:55Zoai:seer.ufrgs.br:article/88578Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-07-19T12:19:55Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Series and versions in the documentation and preservation of performances in art: the “Puxadores”
Séries e versões na documentação e preservação de performances em arte: Os Puxadores
title Series and versions in the documentation and preservation of performances in art: the “Puxadores”
spellingShingle Series and versions in the documentation and preservation of performances in art: the “Puxadores”
Caetano, Juliana Pereira Sales
Documentação museológica. Comunicação museológica. Performance. Arte Contemporânea.
Museological documentation
Museological communication
Performance
Contemporary Art.
title_short Series and versions in the documentation and preservation of performances in art: the “Puxadores”
title_full Series and versions in the documentation and preservation of performances in art: the “Puxadores”
title_fullStr Series and versions in the documentation and preservation of performances in art: the “Puxadores”
title_full_unstemmed Series and versions in the documentation and preservation of performances in art: the “Puxadores”
title_sort Series and versions in the documentation and preservation of performances in art: the “Puxadores”
author Caetano, Juliana Pereira Sales
author_facet Caetano, Juliana Pereira Sales
Oliveira, Emerson Dionisio Gomes de
author_role author
author2 Oliveira, Emerson Dionisio Gomes de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Caetano, Juliana Pereira Sales
Oliveira, Emerson Dionisio Gomes de
dc.subject.por.fl_str_mv Documentação museológica. Comunicação museológica. Performance. Arte Contemporânea.
Museological documentation
Museological communication
Performance
Contemporary Art.
topic Documentação museológica. Comunicação museológica. Performance. Arte Contemporânea.
Museological documentation
Museological communication
Performance
Contemporary Art.
description This study aimed to point out the importance that series and versions of contemporary works of art have as a source of information for the preservation, research and communication activities of a musealized and outstanding work of these sets. To arouse the debate, we list the performance Puxador (edição Colunas Pampulha), by artist Laura Lima, present in the collection of the Pampulha Art Museum. Although the artist's requirement is to be exhibited only as a presence, this work has no museological documentation to guarantee this form of perpetuation or memory. Given this, we demonstrate throughout the article, how the series Homem=carne/Mulher=carne (H=c/M=c), the editions Puxador- arquitetura and Puxador-paisagem as well as the re-performance of this work, and the impact of this work can contribute to its preservation. In the end, we consider that such data may be important to compose a possible documentary dossier of the work. The adopted methodology includes bibliographic survey, analysis of institutional documentation and interview with the artist.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/88578
10.19132/1808-5245261.186-209
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/88578
identifier_str_mv 10.19132/1808-5245261.186-209
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/88578/55106
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Juliana Pereira Sales Caetano, Emerson Dionisio Gomes de Oliveira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Juliana Pereira Sales Caetano, Emerson Dionisio Gomes de Oliveira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; v. 26, n. 1, jan./abr. 2020; 186-209
Em Questão; v. 26, n. 1, jan./abr. 2020; 186-209
Em Questão; v. 26, n. 1, jan./abr. 2020; 186-209
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438635242684416