Series and versions in the documentation and preservation of performances in art: the “Puxadores”
Main Author: | |
---|---|
Publication Date: | 2020 |
Other Authors: | |
Format: | Article |
Language: | por |
Source: | Em Questão (Online) |
Download full: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/88578 |
Summary: | This study aimed to point out the importance that series and versions of contemporary works of art have as a source of information for the preservation, research and communication activities of a musealized and outstanding work of these sets. To arouse the debate, we list the performance Puxador (edição Colunas Pampulha), by artist Laura Lima, present in the collection of the Pampulha Art Museum. Although the artist's requirement is to be exhibited only as a presence, this work has no museological documentation to guarantee this form of perpetuation or memory. Given this, we demonstrate throughout the article, how the series Homem=carne/Mulher=carne (H=c/M=c), the editions Puxador- arquitetura and Puxador-paisagem as well as the re-performance of this work, and the impact of this work can contribute to its preservation. In the end, we consider that such data may be important to compose a possible documentary dossier of the work. The adopted methodology includes bibliographic survey, analysis of institutional documentation and interview with the artist. |
id |
UFRGS-8_c583daee789ddae302839d375daa2d67 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/88578 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Series and versions in the documentation and preservation of performances in art: the “Puxadores”Séries e versões na documentação e preservação de performances em arte: Os PuxadoresDocumentação museológica. Comunicação museológica. Performance. Arte Contemporânea.Museological documentationMuseological communicationPerformanceContemporary Art.This study aimed to point out the importance that series and versions of contemporary works of art have as a source of information for the preservation, research and communication activities of a musealized and outstanding work of these sets. To arouse the debate, we list the performance Puxador (edição Colunas Pampulha), by artist Laura Lima, present in the collection of the Pampulha Art Museum. Although the artist's requirement is to be exhibited only as a presence, this work has no museological documentation to guarantee this form of perpetuation or memory. Given this, we demonstrate throughout the article, how the series Homem=carne/Mulher=carne (H=c/M=c), the editions Puxador- arquitetura and Puxador-paisagem as well as the re-performance of this work, and the impact of this work can contribute to its preservation. In the end, we consider that such data may be important to compose a possible documentary dossier of the work. The adopted methodology includes bibliographic survey, analysis of institutional documentation and interview with the artist.O estudo em questão teve como objetivo apontar a importância que séries e versões de obras de arte contemporânea possuem como fonte de informação para as atividades de preservação, pesquisa e comunicação, de uma obra musealizada e destacada desses conjuntos. Para suscitar o debate, elencamos a performance Puxador (edição Colunas Pampulha), da artista Laura Lima, presente no acervo do Museu de Arte da Pampulha. Apesar de ter como exigência por parte da artista ser exibido somente enquanto presença, esse trabalho não possui documentação museológica que garanta essa forma de perpetuação ou memória. Diante disso, demonstramos ao longo do artigo, como a série Homem=carne/Mulher=carne (H=c/M=c), as edições Puxador-arquitetura e Puxador-paisagem, e a reperformance dessa obra podem contribuir para sua preservação. Ao final, consideramos que tais dados, podem ser importantes para compor um possível dossiê documental do trabalho. A metodologia adotada inclui levantamento bibliográfico, análise da documentação institucional e entrevista com a artista.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2020-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/8857810.19132/1808-5245261.186-209Em Questão; v. 26, n. 1, jan./abr. 2020; 186-209Em Questão; v. 26, n. 1, jan./abr. 2020; 186-209Em Questão; v. 26, n. 1, jan./abr. 2020; 186-2091808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/88578/55106Copyright (c) 2019 Juliana Pereira Sales Caetano, Emerson Dionisio Gomes de Oliveirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCaetano, Juliana Pereira SalesOliveira, Emerson Dionisio Gomes de2024-03-18T13:54:25Zoai:seer.ufrgs.br:article/88578Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-03-18T13:54:25Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Series and versions in the documentation and preservation of performances in art: the “Puxadores” Séries e versões na documentação e preservação de performances em arte: Os Puxadores |
title |
Series and versions in the documentation and preservation of performances in art: the “Puxadores” |
spellingShingle |
Series and versions in the documentation and preservation of performances in art: the “Puxadores” Caetano, Juliana Pereira Sales Documentação museológica. Comunicação museológica. Performance. Arte Contemporânea. Museological documentation Museological communication Performance Contemporary Art. |
title_short |
Series and versions in the documentation and preservation of performances in art: the “Puxadores” |
title_full |
Series and versions in the documentation and preservation of performances in art: the “Puxadores” |
title_fullStr |
Series and versions in the documentation and preservation of performances in art: the “Puxadores” |
title_full_unstemmed |
Series and versions in the documentation and preservation of performances in art: the “Puxadores” |
title_sort |
Series and versions in the documentation and preservation of performances in art: the “Puxadores” |
author |
Caetano, Juliana Pereira Sales |
author_facet |
Caetano, Juliana Pereira Sales Oliveira, Emerson Dionisio Gomes de |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Emerson Dionisio Gomes de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Caetano, Juliana Pereira Sales Oliveira, Emerson Dionisio Gomes de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Documentação museológica. Comunicação museológica. Performance. Arte Contemporânea. Museological documentation Museological communication Performance Contemporary Art. |
topic |
Documentação museológica. Comunicação museológica. Performance. Arte Contemporânea. Museological documentation Museological communication Performance Contemporary Art. |
description |
This study aimed to point out the importance that series and versions of contemporary works of art have as a source of information for the preservation, research and communication activities of a musealized and outstanding work of these sets. To arouse the debate, we list the performance Puxador (edição Colunas Pampulha), by artist Laura Lima, present in the collection of the Pampulha Art Museum. Although the artist's requirement is to be exhibited only as a presence, this work has no museological documentation to guarantee this form of perpetuation or memory. Given this, we demonstrate throughout the article, how the series Homem=carne/Mulher=carne (H=c/M=c), the editions Puxador- arquitetura and Puxador-paisagem as well as the re-performance of this work, and the impact of this work can contribute to its preservation. In the end, we consider that such data may be important to compose a possible documentary dossier of the work. The adopted methodology includes bibliographic survey, analysis of institutional documentation and interview with the artist. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/88578 10.19132/1808-5245261.186-209 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/88578 |
identifier_str_mv |
10.19132/1808-5245261.186-209 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/88578/55106 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Juliana Pereira Sales Caetano, Emerson Dionisio Gomes de Oliveira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Juliana Pereira Sales Caetano, Emerson Dionisio Gomes de Oliveira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; v. 26, n. 1, jan./abr. 2020; 186-209 Em Questão; v. 26, n. 1, jan./abr. 2020; 186-209 Em Questão; v. 26, n. 1, jan./abr. 2020; 186-209 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1799766161456365568 |