The “Return of the Real” and forms of realism in contemporary cinema: the trauma in Caché and The White Ribbon, the abject in Antichrist; the banal in Mutum

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Marília Xavier
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Alvarenga, Nilson Assunção
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/15948
Resumo: This research seeks to understand the revival of realism in contemporary cinema, taking as a key point to recall the real done in two ways: one through the trauma elucidated by Hal Foster based on the visual arts and the other by means of “the banal sublime” exposed by Denilson Lopes. To this end, the films were discussed Caché and The White Ribbon, director Michael Haneke in order to explain the real trauma, Antichrist of Lars Von Trier for the case of the real in abject and, finally, in the brazilian scene, the film Mutum of Sandra Kogut in relation to “the banal sublime.” Looking thus understand the aesthetic elements of the contemporary cinematic realism.
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spelling The “Return of the Real” and forms of realism in contemporary cinema: the trauma in Caché and The White Ribbon, the abject in Antichrist; the banal in MutumEl “Retorno de lo Real “y las formas de realismo en el cine contemporáneo: el trauma en Caché y La Cinta Blanca, lo abyecto en el Anticristo; lo banal en MutumA “Volta do Real” e as formas do realismo no cinema contemporâneo: o trauma em Caché e A Fita Branca; o abjeto em Anticristo; o banal em MutumComunicação. Cinema. Realismo. Estética.Realismo CinematotgráficoCommunication. Cinema. Realism. Aesthetics.Comunicación. Cine. Realismo. Estética.This research seeks to understand the revival of realism in contemporary cinema, taking as a key point to recall the real done in two ways: one through the trauma elucidated by Hal Foster based on the visual arts and the other by means of “the banal sublime” exposed by Denilson Lopes. To this end, the films were discussed Caché and The White Ribbon, director Michael Haneke in order to explain the real trauma, Antichrist of Lars Von Trier for the case of the real in abject and, finally, in the brazilian scene, the film Mutum of Sandra Kogut in relation to “the banal sublime.” Looking thus understand the aesthetic elements of the contemporary cinematic realism.Esta investigación busca entender el renacimiento del realismo en el cine contemporáneo, tomando como punto clave para recordar el hecho real de dos maneras: una por el trauma dilucidado por Hal Foster basada en las artes visuales y la otra por medio de “lo banal sublime” expuestos por Denilson Lopes. Con este fin, las películas se discutieron Caché y La cinta blanca, el director Michael Haneke con el fin de explicar el verdadero trauma, el Anticristo de Lars Von Trier en el caso de lo real en la más absoluta y, por último, en la escena brasileña, la película Mutum de Sandra Kogut en relación con “lo banal sublime.” Mirando por tanto comprender los elementos estéticos del realismo cinematográfico contemporáneo.Esta pesquisa busca compreender o resgate do realismo no cinema contemporâneo, tomando como ponto chave a evocação do real feita de duas maneiras: uma, através do trauma elucidado por Hal Foster com base nas artes visuais e a outra por meio do “sublime do banal” exposto por Denilson Lopes. Para tal, foram discutidos os filmes Caché e A Fita Branca, do diretor Michael Haneke para explicitar o real no trauma; o Anticristo de Lars Von Trier para o caso do real no abjeto; e, por fim, no cenário brasileiro, o filme Mutum de Sandra Kogut no que tange ao “sublime do banal”. Procurando, dessa forma, compreender os elementos estéticos do realismo cinematográfico contemporâneo.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2010-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/15948Em Questão; Vol. 16 No. 2 (2010); 267-281Em Questão; Vol. 16 Núm. 2 (2010); 267-281Em Questão; v. 16 n. 2 (2010); 267-2811808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/15948/10441Copyright (c) 2010 Marília Xavier Lima, Nilson Assunção Alvarengahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Marília XavierAlvarenga, Nilson Assunção2023-11-17T20:02:23Zoai:seer.ufrgs.br:article/15948Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-17T20:02:23Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
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