Information Literacy, fake news and disinformation: research analysis in the Brazilian context
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/125782 |
Resumo: | This study analyzes the scientific structure of publications about Information Literacy related to fake news and disinformation indexed in the databases Base de Dados Referenciais de Artigos de Periódicos em Ciência da Informação (BRAPCI), Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD) and Catálogo de Teses e Dissertações CAPES until 2021. The corpus of analysis consisted of 30 items. The study demonstrates a growing trend in the number of publications from 2018 onwards. As for the content, the publications were grouped into seven categories and the category with the largest number of studies includes papers about information and health in the context of fake news and disinformation related to information literacy. It was shown that the complexity regarding the different approaches to information literacy related to the equally complex phenomenon of disinformation and fake news reveals that it is an emerging study theme in the area. |
id |
UFRGS-8_d2ef7bba8c64d48c6b7310da7fa6a0e2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/125782 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Information Literacy, fake news and disinformation: research analysis in the Brazilian context Competência em informação, fake news e desinformação: análise das pesquisas no contexto brasileiroInformation LiteracyFake newsDisinformationScientific structureCompetência em InformaçãoFake newsDesinformaçãoEstrutura científicaThis study analyzes the scientific structure of publications about Information Literacy related to fake news and disinformation indexed in the databases Base de Dados Referenciais de Artigos de Periódicos em Ciência da Informação (BRAPCI), Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD) and Catálogo de Teses e Dissertações CAPES until 2021. The corpus of analysis consisted of 30 items. The study demonstrates a growing trend in the number of publications from 2018 onwards. As for the content, the publications were grouped into seven categories and the category with the largest number of studies includes papers about information and health in the context of fake news and disinformation related to information literacy. It was shown that the complexity regarding the different approaches to information literacy related to the equally complex phenomenon of disinformation and fake news reveals that it is an emerging study theme in the area.Analisou-se a estrutura científica das produções sobre Competência em Informação relacionadas à fake news e desinformação indexadas nas bases de dados Base de Dados Referenciais de Artigos de Periódicos em Ciência da Informação (BRAPCI), Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD) e Catálogo de Teses e Dissertações CAPES até 2021. O corpus de análise se constituiu de 30 itens. O estudo demonstra uma tendência crescente da quantidade de publicações sobre a temática a partir de 2018. Em relação ao conteúdo, as publicações foram agrupadas em sete categorias e a categoria com a maior quantidade de trabalhos abrange questões relacionadas à informação e saúde no contexto das fake news e desinformação sob o viés da Competência em Informação. Conclusão: Evidenciou-se o cunho complexo em relação às abordagens distintas da Competência em Informação no tratamento dos fenômenos igualmente complexos de desinformação e fake news revelando que é uma temática de estudo emergente na área.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/12578210.1590/1808-5245.29.125782Em Questão; Vol. 29 (2023); 125782 Em Questão; Vol. 29 (2023); 125782 Em Questão; v. 29 (2023); 125782 1808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/125782/88477Copyright (c) 2022 Juliana Venancio Ançanello, Helen de Castro Silva Casarin, Ariadne Chloe Furnivalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Ançanello, Juliana Venancio Casarin, Helen de Castro SilvaFurnival, Ariadne Chloe2023-12-07T14:02:24Zoai:seer.ufrgs.br:article/125782Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-12-07T14:02:24Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Information Literacy, fake news and disinformation: research analysis in the Brazilian context Competência em informação, fake news e desinformação: análise das pesquisas no contexto brasileiro |
title |
Information Literacy, fake news and disinformation: research analysis in the Brazilian context |
spellingShingle |
Information Literacy, fake news and disinformation: research analysis in the Brazilian context Ançanello, Juliana Venancio Information Literacy Fake news Disinformation Scientific structure Competência em Informação Fake news Desinformação Estrutura científica |
title_short |
Information Literacy, fake news and disinformation: research analysis in the Brazilian context |
title_full |
Information Literacy, fake news and disinformation: research analysis in the Brazilian context |
title_fullStr |
Information Literacy, fake news and disinformation: research analysis in the Brazilian context |
title_full_unstemmed |
Information Literacy, fake news and disinformation: research analysis in the Brazilian context |
title_sort |
Information Literacy, fake news and disinformation: research analysis in the Brazilian context |
author |
Ançanello, Juliana Venancio |
author_facet |
Ançanello, Juliana Venancio Casarin, Helen de Castro Silva Furnival, Ariadne Chloe |
author_role |
author |
author2 |
Casarin, Helen de Castro Silva Furnival, Ariadne Chloe |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ançanello, Juliana Venancio Casarin, Helen de Castro Silva Furnival, Ariadne Chloe |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Information Literacy Fake news Disinformation Scientific structure Competência em Informação Fake news Desinformação Estrutura científica |
topic |
Information Literacy Fake news Disinformation Scientific structure Competência em Informação Fake news Desinformação Estrutura científica |
description |
This study analyzes the scientific structure of publications about Information Literacy related to fake news and disinformation indexed in the databases Base de Dados Referenciais de Artigos de Periódicos em Ciência da Informação (BRAPCI), Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD) and Catálogo de Teses e Dissertações CAPES until 2021. The corpus of analysis consisted of 30 items. The study demonstrates a growing trend in the number of publications from 2018 onwards. As for the content, the publications were grouped into seven categories and the category with the largest number of studies includes papers about information and health in the context of fake news and disinformation related to information literacy. It was shown that the complexity regarding the different approaches to information literacy related to the equally complex phenomenon of disinformation and fake news reveals that it is an emerging study theme in the area. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/125782 10.1590/1808-5245.29.125782 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/125782 |
identifier_str_mv |
10.1590/1808-5245.29.125782 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/125782/88477 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; Vol. 29 (2023); 125782 Em Questão; Vol. 29 (2023); 125782 Em Questão; v. 29 (2023); 125782 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1789438636978077696 |