Information Literacy, fake news and disinformation: research analysis in the Brazilian context

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ançanello, Juliana Venancio
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Casarin, Helen de Castro Silva, Furnival, Ariadne Chloe
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/125782
Resumo: This study analyzes the scientific structure of publications about Information Literacy related to fake news and disinformation indexed in the databases Base de Dados Referenciais de Artigos de Periódicos em Ciência da Informação (BRAPCI), Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD) and Catálogo de Teses e Dissertações CAPES until 2021. The corpus of analysis consisted of 30 items. The study demonstrates a growing trend in the number of publications from 2018 onwards. As for the content, the publications were grouped into seven categories and the category with the largest number of studies includes papers about information and health in the context of fake news and disinformation related to information literacy. It was shown that the complexity regarding the different approaches to information literacy related to the equally complex phenomenon of disinformation and fake news reveals that it is an emerging study theme in the area.
id UFRGS-8_d2ef7bba8c64d48c6b7310da7fa6a0e2
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/125782
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Information Literacy, fake news and disinformation: research analysis in the Brazilian context Competência em informação, fake news e desinformação: análise das pesquisas no contexto brasileiroInformation LiteracyFake newsDisinformationScientific structureCompetência em InformaçãoFake newsDesinformaçãoEstrutura científicaThis study analyzes the scientific structure of publications about Information Literacy related to fake news and disinformation indexed in the databases Base de Dados Referenciais de Artigos de Periódicos em Ciência da Informação (BRAPCI), Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD) and Catálogo de Teses e Dissertações CAPES until 2021. The corpus of analysis consisted of 30 items. The study demonstrates a growing trend in the number of publications from 2018 onwards. As for the content, the publications were grouped into seven categories and the category with the largest number of studies includes papers about information and health in the context of fake news and disinformation related to information literacy. It was shown that the complexity regarding the different approaches to information literacy related to the equally complex phenomenon of disinformation and fake news reveals that it is an emerging study theme in the area.Analisou-se a estrutura científica das produções sobre Competência em Informação relacionadas à fake news e desinformação indexadas nas bases de dados Base de Dados Referenciais de Artigos de Periódicos em Ciência da Informação (BRAPCI), Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD) e Catálogo de Teses e Dissertações CAPES até 2021. O corpus de análise se constituiu de 30 itens. O estudo demonstra uma tendência crescente da quantidade de publicações sobre a temática a partir de 2018. Em relação ao conteúdo, as publicações foram agrupadas em sete categorias e a categoria com a maior quantidade de trabalhos abrange questões relacionadas à informação e saúde no contexto das fake news e desinformação sob o viés da Competência em Informação. Conclusão: Evidenciou-se o cunho complexo em relação às abordagens distintas da Competência em Informação no tratamento dos fenômenos igualmente complexos de desinformação e fake news revelando que é uma temática de estudo emergente na área.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/12578210.1590/1808-5245.29.125782Em Questão; Vol. 29 (2023); 125782 Em Questão; Vol. 29 (2023); 125782 Em Questão; v. 29 (2023); 125782 1808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/125782/88477Copyright (c) 2022 Juliana Venancio Ançanello, Helen de Castro Silva Casarin, Ariadne Chloe Furnivalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Ançanello, Juliana Venancio Casarin, Helen de Castro SilvaFurnival, Ariadne Chloe2023-12-07T14:02:24Zoai:seer.ufrgs.br:article/125782Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-12-07T14:02:24Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Information Literacy, fake news and disinformation: research analysis in the Brazilian context
Competência em informação, fake news e desinformação: análise das pesquisas no contexto brasileiro
title Information Literacy, fake news and disinformation: research analysis in the Brazilian context
spellingShingle Information Literacy, fake news and disinformation: research analysis in the Brazilian context
Ançanello, Juliana Venancio
Information Literacy
Fake news
Disinformation
Scientific structure
Competência em Informação
Fake news
Desinformação
Estrutura científica
title_short Information Literacy, fake news and disinformation: research analysis in the Brazilian context
title_full Information Literacy, fake news and disinformation: research analysis in the Brazilian context
title_fullStr Information Literacy, fake news and disinformation: research analysis in the Brazilian context
title_full_unstemmed Information Literacy, fake news and disinformation: research analysis in the Brazilian context
title_sort Information Literacy, fake news and disinformation: research analysis in the Brazilian context
author Ançanello, Juliana Venancio
author_facet Ançanello, Juliana Venancio
Casarin, Helen de Castro Silva
Furnival, Ariadne Chloe
author_role author
author2 Casarin, Helen de Castro Silva
Furnival, Ariadne Chloe
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ançanello, Juliana Venancio
Casarin, Helen de Castro Silva
Furnival, Ariadne Chloe
dc.subject.por.fl_str_mv Information Literacy
Fake news
Disinformation
Scientific structure
Competência em Informação
Fake news
Desinformação
Estrutura científica
topic Information Literacy
Fake news
Disinformation
Scientific structure
Competência em Informação
Fake news
Desinformação
Estrutura científica
description This study analyzes the scientific structure of publications about Information Literacy related to fake news and disinformation indexed in the databases Base de Dados Referenciais de Artigos de Periódicos em Ciência da Informação (BRAPCI), Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD) and Catálogo de Teses e Dissertações CAPES until 2021. The corpus of analysis consisted of 30 items. The study demonstrates a growing trend in the number of publications from 2018 onwards. As for the content, the publications were grouped into seven categories and the category with the largest number of studies includes papers about information and health in the context of fake news and disinformation related to information literacy. It was shown that the complexity regarding the different approaches to information literacy related to the equally complex phenomenon of disinformation and fake news reveals that it is an emerging study theme in the area.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/125782
10.1590/1808-5245.29.125782
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/125782
identifier_str_mv 10.1590/1808-5245.29.125782
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/125782/88477
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 29 (2023); 125782
Em Questão; Vol. 29 (2023); 125782
Em Questão; v. 29 (2023); 125782
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438636978077696