The contribution of Learning commons practices to the knowledge management process in libraries

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pfleger, Mariana Oliveira dos Santos
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Macedo, Marcelo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/137928
Resumo: This article aims to analyze the contributions of common learning practices used in libraries to the knowledge management process. The model is based on qualitative research and adapted to previous works, whose methodological procedures used include the definition of the concepts of support, context, and trust. Based on the theoretical foundation, the model was applied and the process of adaptation to the related theory was validated. It is concluded, therefore, with the application of the model and the evaluation of the data that there is a significant relationship between Learning commons and knowledge management, and both are relevant for library innovation.
id UFRGS-8_e83f17dda6dff8556ac67cd5675e1a68
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/137928
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling The contribution of Learning commons practices to the knowledge management process in librariesA contribuição das práticas de Learning commons para o processo de gestão do conhecimento em bibliotecaslearning commonsknowledge managementlibrarieslearning commonsgestão do conhecimentoBibliotecasThis article aims to analyze the contributions of common learning practices used in libraries to the knowledge management process. The model is based on qualitative research and adapted to previous works, whose methodological procedures used include the definition of the concepts of support, context, and trust. Based on the theoretical foundation, the model was applied and the process of adaptation to the related theory was validated. It is concluded, therefore, with the application of the model and the evaluation of the data that there is a significant relationship between Learning commons and knowledge management, and both are relevant for library innovation.Objetiva-se, neste artigo, a análise das contribuições das práticas de Learning commons utilizadas em bibliotecas para o processo de gestão do conhecimento. O modelo é baseado em uma pesquisa qualitativa e adaptado de trabalhos anteriores, cujos procedimentos metodológicos empregados incluem a definição dos conceitos de suporte, contexto e confiança. A partir da fundamentação teórica, foi realizada a aplicação do modelo e a validação do processo de adequação à teoria relacionada. Concluiu-se, portanto, com a aplicação do modelo e a apreciação dos dados que há uma relação significativa entre Learning commons e gestão do conhecimento, e ambos são relevantes para a inovação das bibliotecas.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2024-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Parestextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/13792810.1590/1808-5245.30.137928Em Questão; Vol. 30 (2024)Em Questão; Vol. 30 (2024)Em Questão; v. 30 (2024)1808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/137928/91925https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/137928/91926Copyright (c) 2023 Mariana Oliveira dos Santos Pfleger, Marcelo Macedohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPfleger, Mariana Oliveira dos SantosMacedo, Marcelo2024-05-20T14:52:15Zoai:seer.ufrgs.br:article/137928Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-05-20T14:52:15Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv The contribution of Learning commons practices to the knowledge management process in libraries
A contribuição das práticas de Learning commons para o processo de gestão do conhecimento em bibliotecas
title The contribution of Learning commons practices to the knowledge management process in libraries
spellingShingle The contribution of Learning commons practices to the knowledge management process in libraries
Pfleger, Mariana Oliveira dos Santos
learning commons
knowledge management
libraries
learning commons
gestão do conhecimento
Bibliotecas
title_short The contribution of Learning commons practices to the knowledge management process in libraries
title_full The contribution of Learning commons practices to the knowledge management process in libraries
title_fullStr The contribution of Learning commons practices to the knowledge management process in libraries
title_full_unstemmed The contribution of Learning commons practices to the knowledge management process in libraries
title_sort The contribution of Learning commons practices to the knowledge management process in libraries
author Pfleger, Mariana Oliveira dos Santos
author_facet Pfleger, Mariana Oliveira dos Santos
Macedo, Marcelo
author_role author
author2 Macedo, Marcelo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pfleger, Mariana Oliveira dos Santos
Macedo, Marcelo
dc.subject.por.fl_str_mv learning commons
knowledge management
libraries
learning commons
gestão do conhecimento
Bibliotecas
topic learning commons
knowledge management
libraries
learning commons
gestão do conhecimento
Bibliotecas
description This article aims to analyze the contributions of common learning practices used in libraries to the knowledge management process. The model is based on qualitative research and adapted to previous works, whose methodological procedures used include the definition of the concepts of support, context, and trust. Based on the theoretical foundation, the model was applied and the process of adaptation to the related theory was validated. It is concluded, therefore, with the application of the model and the evaluation of the data that there is a significant relationship between Learning commons and knowledge management, and both are relevant for library innovation.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/137928
10.1590/1808-5245.30.137928
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/137928
identifier_str_mv 10.1590/1808-5245.30.137928
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/137928/91925
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/137928/91926
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Mariana Oliveira dos Santos Pfleger, Marcelo Macedo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Mariana Oliveira dos Santos Pfleger, Marcelo Macedo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 30 (2024)
Em Questão; Vol. 30 (2024)
Em Questão; v. 30 (2024)
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1799766161963876352