The contribution of Learning commons practices to the knowledge management process in libraries
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/137928 |
Resumo: | This article aims to analyze the contributions of common learning practices used in libraries to the knowledge management process. The model is based on qualitative research and adapted to previous works, whose methodological procedures used include the definition of the concepts of support, context, and trust. Based on the theoretical foundation, the model was applied and the process of adaptation to the related theory was validated. It is concluded, therefore, with the application of the model and the evaluation of the data that there is a significant relationship between Learning commons and knowledge management, and both are relevant for library innovation. |
id |
UFRGS-8_e83f17dda6dff8556ac67cd5675e1a68 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/137928 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The contribution of Learning commons practices to the knowledge management process in librariesA contribuição das práticas de Learning commons para o processo de gestão do conhecimento em bibliotecaslearning commonsknowledge managementlibrarieslearning commonsgestão do conhecimentoBibliotecasThis article aims to analyze the contributions of common learning practices used in libraries to the knowledge management process. The model is based on qualitative research and adapted to previous works, whose methodological procedures used include the definition of the concepts of support, context, and trust. Based on the theoretical foundation, the model was applied and the process of adaptation to the related theory was validated. It is concluded, therefore, with the application of the model and the evaluation of the data that there is a significant relationship between Learning commons and knowledge management, and both are relevant for library innovation.Objetiva-se, neste artigo, a análise das contribuições das práticas de Learning commons utilizadas em bibliotecas para o processo de gestão do conhecimento. O modelo é baseado em uma pesquisa qualitativa e adaptado de trabalhos anteriores, cujos procedimentos metodológicos empregados incluem a definição dos conceitos de suporte, contexto e confiança. A partir da fundamentação teórica, foi realizada a aplicação do modelo e a validação do processo de adequação à teoria relacionada. Concluiu-se, portanto, com a aplicação do modelo e a apreciação dos dados que há uma relação significativa entre Learning commons e gestão do conhecimento, e ambos são relevantes para a inovação das bibliotecas.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2024-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Parestextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/13792810.1590/1808-5245.30.137928Em Questão; Vol. 30 (2024)Em Questão; Vol. 30 (2024)Em Questão; v. 30 (2024)1808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/137928/91925https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/137928/91926Copyright (c) 2023 Mariana Oliveira dos Santos Pfleger, Marcelo Macedohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPfleger, Mariana Oliveira dos SantosMacedo, Marcelo2024-05-20T14:52:15Zoai:seer.ufrgs.br:article/137928Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-05-20T14:52:15Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The contribution of Learning commons practices to the knowledge management process in libraries A contribuição das práticas de Learning commons para o processo de gestão do conhecimento em bibliotecas |
title |
The contribution of Learning commons practices to the knowledge management process in libraries |
spellingShingle |
The contribution of Learning commons practices to the knowledge management process in libraries Pfleger, Mariana Oliveira dos Santos learning commons knowledge management libraries learning commons gestão do conhecimento Bibliotecas |
title_short |
The contribution of Learning commons practices to the knowledge management process in libraries |
title_full |
The contribution of Learning commons practices to the knowledge management process in libraries |
title_fullStr |
The contribution of Learning commons practices to the knowledge management process in libraries |
title_full_unstemmed |
The contribution of Learning commons practices to the knowledge management process in libraries |
title_sort |
The contribution of Learning commons practices to the knowledge management process in libraries |
author |
Pfleger, Mariana Oliveira dos Santos |
author_facet |
Pfleger, Mariana Oliveira dos Santos Macedo, Marcelo |
author_role |
author |
author2 |
Macedo, Marcelo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pfleger, Mariana Oliveira dos Santos Macedo, Marcelo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
learning commons knowledge management libraries learning commons gestão do conhecimento Bibliotecas |
topic |
learning commons knowledge management libraries learning commons gestão do conhecimento Bibliotecas |
description |
This article aims to analyze the contributions of common learning practices used in libraries to the knowledge management process. The model is based on qualitative research and adapted to previous works, whose methodological procedures used include the definition of the concepts of support, context, and trust. Based on the theoretical foundation, the model was applied and the process of adaptation to the related theory was validated. It is concluded, therefore, with the application of the model and the evaluation of the data that there is a significant relationship between Learning commons and knowledge management, and both are relevant for library innovation. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/137928 10.1590/1808-5245.30.137928 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/137928 |
identifier_str_mv |
10.1590/1808-5245.30.137928 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/137928/91925 https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/137928/91926 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Mariana Oliveira dos Santos Pfleger, Marcelo Macedo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Mariana Oliveira dos Santos Pfleger, Marcelo Macedo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; Vol. 30 (2024) Em Questão; Vol. 30 (2024) Em Questão; v. 30 (2024) 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1799766161963876352 |