Pages of culture, resistance and submission: books that is in Visão magazine
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2081 |
Resumo: | This article focuses on the way Visão magazine, a publication that built a leftist “signature” along its trajectory, counting on a group of journalists and contributors identified with leftist political postures, organized a section about book reviews during the force of AI-5. The analysis of this material (particularly the reviews from 1973, period in which Vladimir Herzog coordinated the group of journalists) shows how the defense of freedom in the cultural production and the criticism to the mass culture was present on the pages of the magazine that presented a conflicting vision with the one intended by the system. |
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Pages of culture, resistance and submission: books that is in Visão magazinePáginas de cultura, resistencia y sumisión : libros en la revista Visão (1968-1978)Páginas de cultura, resistência e submissão: livros na revista Visão (1968-1978)Mercado editorial brasileirocensura a livrosBrazilian editorial marketCensure to booksMercado editorial brasileño. Censura a libros.This article focuses on the way Visão magazine, a publication that built a leftist “signature” along its trajectory, counting on a group of journalists and contributors identified with leftist political postures, organized a section about book reviews during the force of AI-5. The analysis of this material (particularly the reviews from 1973, period in which Vladimir Herzog coordinated the group of journalists) shows how the defense of freedom in the cultural production and the criticism to the mass culture was present on the pages of the magazine that presented a conflicting vision with the one intended by the system.Este artículo plantea como la revista Visão, una publicación que a lo largo de su trayectoria ha construido una “marca” de izquierda, contando con un conjunto de periodistas y colaboradores identificados por sus posiciones políticas de izquierda, elaboraba la sección de reseña de libros durante el periodo de vigencia del AI-5. El análisis de ese material (en especial de las reseñas del año de 1973, el período en que Vladimir Herzog coordinaba el equipo de periodistas) demuestra como la defensa de la libertad para la producción cultural y la crítica a la cultura de masa se hicieron presentes en las páginas de la revista que presentaba una visión opuesta a la pretendida por el régimen.Esse artigo enfoca como a revista Visão, uma publicação que ao longo de sua trajetória construiu uma “marca” de esquerda, contando com um conjunto de jornalistas e colaboradores identificados com posições políticas de esquerda, elaborava a seção de resenha de livros durante o período de vigência do AI-5. A análise desse material (em especial resenhas do ano de 1973, período em que Vladimir Herzog coordenva a equipe de jornalistas) demonstra como a defesa da liberdade para a produção cultural e a crítica à cultura de massa se fizeram presentes nas páginas da revista que apresentava uma visão conflitante com aquela pretendida pelo regime.-This article focus on the way Visão magazine, a publication that built a leftist “signature” along its trajectory, counting on a group of journalists and contributors identified with leftist political postures, organized a section about book reviews during the force of AI-5. The analysis of this material (particularly the reviews from 1973, period in which Vladimir Herzog coordinated the group of journalists) shows how the defense of freedom in the cultural production and the criticism to the mass culture was present on the pages of the magazine that presented a conflicting vision with the one intended by the system.-Este artículo plantea como la revista Visão, una publicación que a lo largo de su trayectoria ha construido una “marca” de izquierda, contando con un conjunto de periodistas y colaboradores identificados por sus posiciones políticas de izquierda, elaboraba la sección de reseña de libros durante el periodo de vigencia del AI-5. El análisis de ese material (en especial de las reseñas del año de 1973, el período en que Vladimir Herzog coordinaba el equipo de periodistas) demuestra como la defensa de la libertad para la producción cultural y la crítica a la cultura de masa se hicieron presentes en las páginas de la revista que presentaba una visión opuesta a la pretendida por el régimen.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2008-01-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdftext/htmlhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2081Em Questão; Vol. 13 No. 2 (2007); 283-297Em Questão; Vol. 13 Núm. 2 (2007); 283-297Em Questão; v. 13 n. 2 (2007); 283-2971808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2081/2023https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2081/2038Copyright (c) 2007 João Elias Neryhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNery, João Elias2023-11-20T15:47:57Zoai:seer.ufrgs.br:article/2081Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-20T15:47:57Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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